آیکون قفل گوگل کروم تغییر پیدا خواهد کرد - تکفارس 
آیکون قفل گوگل کروم تغییر پیدا خواهد کرد - تکفارس 

آیکون قفل گوگل کروم تغییر پیدا خواهد کرد

مهدی حلوائی
۷ خرداد ۱۴۰۲ - 12:13
آیکون قفل گوگل کروم تغییر پیدا خواهد کرد - تکفارس 

برخی از کاربران بر این باورند که با فعال کردن نرم‌افزار امنیتی مورد نظر خود می‌توانند بدون هیچ مشکلی در اینترنت جست‌وجو کرده و از خطرات سایبری در امان بمانند. هرچند که این موضوع در بسیاری موارد درست است اما کاربران بابد درک کامل‌تری از چگونگی عملکرد برخی نرم‌افزارهای امنیتی داشته باشند.

یکی از ویژگی‌های امنیتی مرورگر گوگل کروم که باعث سردرگمی کاربران شده، آیفون قفل کوچکی است که در کنار بخش URL نمایش داده می‌شود. علی‌رغم این‌که در حال حاضر کروم حدود ۳.۲ میلیارد کاربر دارد اما بسیاری از افراد نسبت به ماهیت آیکون یادشده اطلاعی ندادند. همین موضوع باعث شده تا گوگل حالا تصمیم به تغییر این آیکون بگیرد.

کاربران معمولاً علاقه دارند تا از قدرت نرم‌افزارهای امنیتی خود مطمئن شوند و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این نرم‌افزارها نیز نسبت به این موضوع آگاهی دارند. به همین دلیل شرکت‌ها در طراحی لوگوی نرم‌افزارهای امنیتی از آیکون سپر یا قفل استفاده می‌کنند. از این رو بسیاری از کاربران بر این باورند که وجود آیکون قفل در کنار آدرس URL یک وب‌سایت به معنای امن بودن آن است اما در واقعیت چنین چیزی به طور کامل درست نیست.

از آن‌جایی که پروتکل HTTPS برخلاف HTTP اطلاعات وب‌سایت‌ها را رمزگذاری می‌کند، معمولاً در مرورگرها کنار آن آیکون یک قفل نمایش داده می‌شود. حالا با گسترش استفاده از پروتکل HTTPS، دیگر نیاز چندانی به نمایش آیکون یادشده نیست و در واقع حالا باید آیکونی در مرورگرها نشان داده شود که نشانگر نبود امنیت در آن‌ها باشد.

گزارش شفافیت گوگل در ماه می ۲۰۲۳ نشان داد که ۹۷ درصد ترافیک کروم از وب‌سایت‌های HTTPS بوده و از این رو آیکون قفل یادشده دیگر کاربرد چندانی ندارد. حالا این شرکت قصد دارد تا آیکون جدیدی را جایگزین آیکون قبلی کند که دسترسی به تنظیمات سایت‌ها را آسان‌تر می‌کند.

منبع: SlashGear

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.