قرارداد محرمانه‌ی گوگل با مسترکارد برای ردگیری خرید کاربران از فروشگاه‌های خرده‌فروشی - تکفارس 
قرارداد محرمانه‌ی گوگل با مسترکارد برای ردگیری خرید کاربران از فروشگاه‌های خرده‌فروشی - تکفارس 
قرارداد محرمانه‌ی گوگل با مسترکارد برای ردگیری خرید کاربران از فروشگاه‌های خرده‌فروشی - تکفارس 

قرارداد محرمانه‌ی گوگل با مسترکارد برای ردگیری خرید کاربران از فروشگاه‌های خرده‌فروشی

پوریا اسدی
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - 11:00
قرارداد محرمانه‌ی گوگل با مسترکارد برای ردگیری خرید کاربران از فروشگاه‌های خرده‌فروشی - تکفارس 

در یک قرارداد محرمانه که میلیون‌ها دلار ارزش دارد، گوگل به مسترکارد پول پرداخت نموده تا ببیند که آگهی‌های تبلیغاتی آنلاین به فروش در داخل فروشگاه‌های خرده فروشی منجر شده است یا خیر. براساس گزارش بلومبرگ، گوگل در سال گذشته از دسترسی خود به داده‌های مسترکارد برای درک بهتر اینکه چگونه تبلیغات آنلاین بر روی هزینه‌های خرده فروشی تاثیر می‌گذارد، استفاده کرده و تلاش نموده تا کسب و کار ۹۵٫۴ میلیارد دلاری خود را تقویت کند.

هنگامی‌ که شما  به حساب کاربری گوگل خود متصل هستید بر روی یک آگهی کلیک می‌کنید، اقدام شما ثبت می‌شود – حتی اگر این کلیک به فروش مستقیم آنلاین منجر نشود. بسیاری از کاربران قبل از خرید در یک فروشگاه خرده فروشی برای تحقیق از محصول آنلاین استفاده می‌کنند. بر اساس قرارداد مسترکارد هنگامی‌ که شما به یک فروشگاه برای خرید محصول می‌روید، گوگل با استفاده از اطلاعات مسترکارد می‌تواند کلیکی که بر روی آگهی انجام داده اید را ، با اتصال آدرس ایمیل که با فروشگاه به اشتراک گذاشته‌اید، برای به دست آوردن یک کپی دیجیتال از رسید شما و یا از طریق پرداخت‌های شخص ثالث به این تراکنش پیوند دهد.

سخنگوی گوگل اعلام نمود:

شرکت آلفابت گوگل و شرکت مسترکارد ، طی چهار سال مذاکره، یک مشارکت تجاری را بر عهده داشتند البته با توجه به اینکه از چهار نفری که از معامله مطلع بودند، سه نفر از آنها به طور مستقیم بر روی این قضیه کار می‌کردند. این اتحاد به گوگل یک دارایی بی‌سابقه برای اندازه‌گیری هزینه‌های خرده فروشی، بخشی از استراتژی غول‌ جستجو برای تقویت کسب و کار اصلی خود در برابر حملات شرکت Amazon.com و دیگران ، داده است.

در گذشته، گوگل تلاش کرده تا بین کلیک‌های تبلیغاتی آنلاین و فروش در فروشگاه‌های فیزیکی با تکیه بر Google Wallet و داده‌های موقعیت مکانی در گوشی‌های کاربران، ارتباطی برقرار کند. اما این مشارکت با مسترکارد اطلاعات همبستگی مستقیم مربوط به تأیید تبلیغاتی را در اختیار این غول تبلیغاتی قرار داده است

گوگل همچنین  از طریق برنامه اندازه‌گیری فروش فروشگاه‌های خود برخی از داده‌های خرید کاربران را با شرکای تبلیغاتی این شرکت به اشتراک می‌گذارد. گوگل ادعا کرد که به حدود ۷۰ درصد از اعتبارات و کارت‌های اعتباری ایالات متحده دسترسی دارد، اما مشخص نیست که آیا گوگل با سایر صادر کنندگان کارت اعتباری جدای از مسترکارد قرارداد دارد یا خیر.

با دسترسی به داده‌های دو میلیارد مشتری مسترکارد، این قرارداد موجب نگرانی‌های امنیتی در مورد نحوه اشتراک اطلاعات آنلاین و آفلاین و اطلاعاتی است که گوگل باید آن را به کاربران افشا کند، شده است.

بلومبرگ گزارش داد:

 به گفته یکی از سخنگویان این شرکت، گوگل سرویس داده‌ها را با یک گروه کوچک از تبلیغ‌کنندگان در ایالات متحده آزمایش می‌کند. با این کار، فروشندگان آمار کلی فروش را ملاحظه کرده و برآورد می‌کنند که چه تعداد از [فروش] را می‌توانند به تبلیغات گوگل مربوط کنند – اما آنها اطلاعات شخصی خریدار را مانند اینکه چقدر هزینه می‌کنند و یا دقیقا چه چیزی خرید کرده‌اند را مشاهده نخواهند کرد.

بنابر انجمن حفظ حریم خصوصی آینده که یک موسسه‌ی غیر انتفاعی بوده و از گوگل کمک مالی دریافت می‌کند، گوگل یک روش رمزگذاری برای جدا کردن داده‌هایی که آن را آنلاین و آفلاین جمع‌آوری نموده، ایجاد کرده است به طوری که نه گوگل و نه شرکای آن دسترسی به اطلاعات یکدیگر ندارند، این کار برای کاهش نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی و به حداقل رساندن خطرات در هنگام نشت داده‌ها است.

از سوی دیگر، آژانس‌های تبلیغاتی همیشه می‌خواهند به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند و آنها به طور فعال با گوگل صحبت کرده‌اند تا چنین داده‌هایی را در اختیار آنها قرار دهد مانند اینکه  کاربران چه مقدار هزینه صرف کرده‌اند و یا زمان دقیق خرید چه بوده است.

آیا این روش جمع‌اوری داده نوعی تجاوز به حریم خصوصی افراد محسوب نمی‌شود؟ سما چه فکر می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با تکفارس درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید