مهندسان دوربین جدیدی ساخته‌اند که تصاویر را به صورت پنج بعدی ضبط می‌کند - تکفارس 
مهندسان دوربین جدیدی ساخته‌اند که تصاویر را به صورت پنج بعدی ضبط می‌کند - تکفارس 
مهندسان دوربین جدیدی ساخته‌اند که تصاویر را به صورت پنج بعدی ضبط می‌کند - تکفارس 

مهندسان دوربین جدیدی ساخته‌اند که تصاویر را به صورت پنج بعدی ضبط می‌کند

پوریا اسدی
۸ شهریور ۱۳۹۷ - 13:00
مهندسان دوربین جدیدی ساخته‌اند که تصاویر را به صورت پنج بعدی ضبط می‌کند - تکفارس 

مهندسان در آلمان یک سیستم تصویربرداری جمع و جور جدید را ایجاد کرده‌اند که قادر به ضبط تصاویر فراطیفی در پنج بعد است. این فرآیند پنج بعدی به معنی دریافت اطلاعات مربوط به طول موج‌های مختلف نور به همراه مختصات مکانی به عنوان تابعی از زمان است. این سیستم پنج بعدی نشان دهنده‌ی اولین وسیله‌ی آزمایشگاهی است که در آن رزولوشن فضایی و طیفی با کیفیت بالا، دقت عمق و تصویربرداری با نرخ فریم بالا، در یک سیستم جمع و جور ترکیب شده است. این پروژه فرصت‌های هیجان انگیزی را در زمینه‌ی امنیت، تصویربرداری پزشکی و حتی خرید مواد غذایی ایجاد می‌کند.

اصل اساسی سنسور شباهتی به دید استریو ندارد که ما به عنوان انسان از آن بهره‌مند هستیم. با این حال، به جای دو چشم، که محدود به تشخیص تنها نور قابل مشاهده است، سیستم تصویربرداری پنج بعدی با استفاده از دو دوربین فراطیفی در محدوده‌ی نور قابل مشاهده تا نزدیک به مادون قرمز عمل می‌کند. از آنجا که تصویر از دو جهت مختلف گرفته می‌شود، می‌توان اطلاعات عمق را با شناسایی نقاط روی سطح که در هر دو دیدگاه دوربین وجود دارد، ایجاد کرد. تصاویر را می‌توان با سرعت ۱۷ فریم در ثانیه ضبط کرد که این سیستم را سریع‌تر از موارد مشابه می‌کند.

Stefan Heist، رهبر گروه تحقیقاتی در دانشگاه فردریش شیلر، جنا و موسسه فرانهوفر برای اپتیک کاربردی و مهندسی دقیق، به Digital Trends گفت:

تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی وجود دارند که نیاز به بیش از یک ویژگی اشیاء برای اندازه‌گیری ماکروسکوپیک دارند. چه در تصویربرداری پزشکی، کشاورزی ، و چه  مرتب‌سازی نوری، برای داشتن نتایج معنی‌دار و قابل اطمینان، شکل اشیاء و خواص طیفی آنها باید اندازه گیری شوند.

این تکنولوژی می‌تواند برای گرفتن سوابق تاریخی از مصنوعات فرهنگی مفید باشد – نه فقط برای فهمیدن ظاهر آنها بلکه همچنین ترکیب مواد این اشیا. برای نشان دادن این فناوری، محققان از دوربین پنج بعدی خود برای دیجیتالی کردن سابقه‌ی تاریخی امدادرسانی از سال ۱۸۸۵ استفاده کردند. همچنین می‌توان از این فناوری برای تشخیص سریع و بدون تماس با افراد برای اهداف امنیتی استفاده نمود – با کمک اطلاعات طیفی، لایه دیگری را به سیستم‌های موجود بیومتریک اضافه می‌کند.

در حال حاضر، سیستم تصویربرداری به اندازه‌ی یک اندازه لپ‌تاپ است، اگرچه محققان امیدوارند که در آینده آن را کوچک‌تر کنند. هیست می‌گوید:

اگر بشود که کل سنسور را کوچک‌تر کنیم، این وسیله می‌تواند در نهایت در گوشی هوشمند قرار گیرد، کاربران خانگی نیز می‌توانند از تکنولوژی بهره‌مند شوند. پس از آن می‌تواند ، برای بازرسی سریع وضعیت تازگی میوه یا سبزیجات، و یا برای نظارت شخصی پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که او اشاره کرد که اجرای بعضی از این موارد استفاده “طول می‌کشد”، هنگامی‌ که صحبت از تکنولوژی تصویربرداری به میان می‌آید، این هنوز یک گام هیجان‌انگیز است.

شما می‌توانید در مورد این دوربین در یک مقاله تحقیقاتی که اخیرا در مجله Optics Express منتشر شده است بیشتر بخوانید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید