استفاده از ویژگی کمک‌های صوتی گوگل آسان‌تر می‌شود - تکفارس 
استفاده از ویژگی کمک‌های صوتی گوگل آسان‌تر می‌شود - تکفارس 
استفاده از ویژگی کمک‌های صوتی گوگل آسان‌تر می‌شود - تکفارس 

استفاده از ویژگی کمک‌های صوتی گوگل آسان‌تر می‌شود

سید محمد معلمی
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - 20:00
استفاده از ویژگی کمک‌های صوتی گوگل آسان‌تر می‌شود - تکفارس 

ویژگی‌های دسترسی، از جمله ویژگی‌های مهمی هستند که معمولاً در سیستم عامل‌های مختلف به آنها توجهی نمی‌شوند ولی اگر این تنظیمات به گونه‌ای که باید و شاید طراحی شوند، مطمئناً فواید زیادی برای افراد و همه کاربران سیستم عامل‌ها خواهند داشت.

اپل، با همه مشکلاتی که پیش روی خود می‌بیند، یکی از شرکت‌هایی است که ویژگی‌های دسترسی را به خوبی در دسترس کاربرانش قرار داده است و از همان سال‌های ابتدایی عرضه سیستم عامل iOS، رابط کاربری مبتنی بر این قابلیت‌ها را در اختیار استفاده‌کنندگان از این پلتفرم قرار داد.

اپل نه تنها رابط کاربری را با استفاده از ویژگی کمک‌های صوتی ارتقا داد، بلکه در سال ۲۰۱۳، این تکنولوژی را پیشرفته‌تر کرد و به کاربران آیفون اجازه داد تا گوشی‌های خود را به وسایل کمک‌کننده به شنیدن بهتر مانند سمعک وصل کنند. این یعنی بیش از ۵ سال است که افرادی که شنوایی خوبی ندارند، به راحتی قادر هستند تا از آیفون‌های خود همچون انسانهای معمولی بهره ببرند.

ویژگی کمک‌های صوتی در اندروید

نمی‌توانیم ادعا کنیم که ویژگی کمک‌های صوتی در اندروید، مانند اپل وضعیت خوبی دارند. یکی از دلایلی که چنین خدمات ارزنده‌ای در محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا وجود ندارد این است که همه اندرویدی‌ها، آخرین نسخه این پلتفرم را روی گوشی یا تبلت خود نصب نکرده‌اند به همین دلیل خدمت‌رسانی مبتنی بر این تکنولوژی سخت است.

اما گویا قرار است این شرایط تغییر کند. گوگل گزارش داده که در حال برنامه‌ریزی برای عرضه تکنولوژی کمک‌های صوتی در اندروید می‌باشد و قصد دارد امکانی را فراهم کند تا دیگر تولیدکنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار نیز به راحتی بتوانند محصولات خود را با این ویژگی اندروید همگام‌سازی کنند.

پشتیبانی از تنظیمات کمک‌های صوتی در اندروید با استفاده از پروتکل ASHA

کمپانی Mountain View با همکاری شرکت دانمارکی تولیدکننده سمک یعنی GN Hearing، می‌خواهند نوعی پروتکل برای ساخت نوعی پلتفرم کمک‌های صوتی برای اندروید بسازند که Audio Streaming for Hearing Aids یا ASHA نام دارد.

این پروتکل به منظور افزایش کیفیت شنیدن صدا با کمترین تأخیر طراحی می‌شود که مصرف باتری کمی نیز خواهد داشت.

گوگل می‌گوید: ASHA قرار است کیفیت بالا را به همراه کمترین مصرف باتری و تأخیر در ارسال صدا را در اختیار کاربران اندرویدی که معمولاً از ویژگی کمک‌های صوتی استفاده می‌کنند، قرار دهد. ما همچنین در حال انجام اقداماتی هستیم تا مشخصات فنی تکنولوژی را به گونه بسازیم که نیاز کاربرانمان را برطرف نماید.

با ASHA، کاربران ناشنوا خواهند توانست تا دستگاه‌های صوتی خود را بدون رابط کاربری فیزیکی مانند کابل یا سیم، به گوشی خود متصل کنند. این نوع اتصال چیزی شبیه به بلوتوث خواهد بود در حالی که برای تکنولوژی کمک‌های صوتی و اتصال دستگاه‌های آن به گوشی، باید از نوعی اتصال آسان‌تر استفاده شود.

گوگل برای علاقه‌مندان، جزئیاتی از پروتکل ASHA را به صورت آنلاین به نمایش درآورده است.

دستگاه‌های ReSound LiNX Quattro و Beltone Amaze، اولین سمعک‌هایی خواهند بود که توسط ویژگی کمک‌های صوتی اندروید پشتیبانی می‌شوند. این مطلب را شرکت فنلاندی GN Hearing تأیید و عنوان کرده که به وسیله بروزرسانی نرم‌افزار مربوط، این امکان به زودی فراهم خواهد شد.

گوگل با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط سازمان سلامت جهانی یادآور می‌شود که تقریباً ۵۰۰ میلیون ناشنوا در دنیا وجود دارد که احتمال می‌رود تا سال ۲۰۵۰، این رقم به بیش از ۹۰۰ میلیون نفر افزایش یابد بنابراین لازم است تا اندروید به عنوان پرکاربردترین سیستم عامل دنیا بتواند به بهترین نحو ممکن ویژگی کمک‌های صوتی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

به نظر شما آیا با آمدن قابلیت ASHA به اندروید، افراد ناشنوا یا کم‌شنوا نیز قادر خواهند بود تا بدون مشکل از این سیستم عامل استفاده کنند؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید