یک تکنولوژی از آینده | بررسی لپ تاب Lenovo Yoga Book - تکفارس 
یک تکنولوژی از آینده | بررسی لپ تاب Lenovo Yoga Book - تکفارس 
یک تکنولوژی از آینده | بررسی لپ تاب Lenovo Yoga Book - تکفارس 

یک تکنولوژی از آینده | بررسی لپ تاب Lenovo Yoga Book

وحید درگایی
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - 16:00
یک تکنولوژی از آینده | بررسی لپ تاب Lenovo Yoga Book - تکفارس 

تا چند وقت پیش همه گمان می کردند که این نسل از لپتاپ های ۲ در ۱ ، بازار های جهانی را متحول خواهند کرد و نسل بعدی تکنولوژی رایانه را در انحصار خود خواهند گرفت ولی مشکلاتی جلوی راه آن ها سبز شد. ادامه بررسی را در تکفارس بخوانید.

خبر بدی که برای این نسل به میان آمد، توقف تولید آن ها بود و این اطلاعیه هم مستقیما از وبسایت رسمی لنوو به بیرون منتشر شد و این خبر اطلاع رسانی شد که دستگاه های یوگا بوک، چه ویندوز و چه اندروید دیگر برای فروش در دسترس نیستند.

البته شما هنوز می توانید یوگا بوک را از وبسایت John Lewis و Argos به قیمت ۴۵۰ پوند خریداری کنید ولی بنظر شما این فروش خارج از کمپانی چقدر طول خواهد کشید؟ تنها احتمالی که در این بین وجود دارد این است که لنوو در حال آماده سازی خودش برای معرفی Lenovo Yoga Book 2 باشد.

بررسی Lenovo Yoga Book 

وقتی برای اولین بار Yoga Book 2-1 معرفی شد، علاقه مندان به دنیای تکنولوژی بالاخره به کمپانی لنوو امیدوار شدند و متوجه شدند که این کمپانی هنوز، شم تکنولوژی خود را از دست نداده است. به عنوان شرکتی که برای اولین بار توانسته بود این تکنولوژی را به این صورت جذاب معرفی کند، لنوو نشان داد که هیچ حد و مرزی را برای رویاپردازی رو پیش روی خودش نمی بیند و اگر به گذشته لنوو نیز دقت کنیم می بینیم که این رویاپردازی های لنوو معمولا موفقیت آمیز بوده اند و تاثیر بدی روی مشتریان باقی نگذاشته اند. حتی در این بین سهام لنوو نیز ارزشش افزایش پیدا کرد و می توان گفت که Yoga Book ریسکی ترین دستگاه چند وقت اخیر لنوو به شمار می رود.

برای شروع، با صفحه کلید دستگاه شروع می کنیم و می بینیم هیچ صفحه کلید فیزیکی وجود ندارد و با یک صفحه کلید جذاب و لمسی رو به رو هستیم. این صفحه کلید و لرزش ریزی که وقتی روی آن کلیک می کنیم به دست ما وارد می کند، در کنار حس آینده و تکنولوژی های آن، احساس واقعی بودن صفحه کلید را نیز به ما منتقل می کند که این ترکیب، یک موفقیت برای کمپانی به شمار می رود.

البته که این تکنولوژی، به همین جا ختم نمی شود و شما می توانید با فشار دادن کلیدی در بالای قلم استایلوس، صفحه کلید را غیر فعال کنید و از پد غیرفعال شده به منظور طراحی استفاده کنید که این فعالیت نیز با قلم یوگا بوک بسیار لذت بخش تر و آسان تر از همیشه است.

یک تکنولوژی از آینده | بررسی لپ تاب Lenovo Yoga Book - تکفارس 

این همه کاره بودن دستگاه، این اجازه را به آن داده که با حذف صفحه کلید، ضخامتش را تا ۹٫۶ میلی متر کاهش یابد و به لطف آلیاژ منیزیوم آلمینیوم به کار برده شده در این تکنولوژی جذاب، شما باریک ترین و یکی از جذاب ترین لپتاپ های هیبریدی دنیا را در اختیار خواهید داشت که وزن آن فقط ۶۹۰ گرم است و این اجازه را به شما می دهد که بدون هیچ دردسر و سختی آن را منتقل کنید.

صفحه کلید

اگر بخواهیم واقع بین باشیم و چیزی را از قلم نیندازیم باید بگوییم که در ابتدا کار کردن با این صفحه کلید کمی سخت و طاقت فرسا بنظر می رسد و مشابه با یادگیری کاری جدید است. البته جدا از حس عجیب اولیه ، بعد از کمی کار کردن به آن عادت خواهید کرد و شاید پس از یک ساعت تایپ و غلط های نگارشی و املایی متعدد، بالاخره دستتان راه بیوفتد. ولی مساله ای که در مقابل شما وجود دارد این است که بنظر می رسد هیچوقت سرعت تایپ شما به اندازه تایپ فیزیکی بالا نخواهد رفت که این یک ضعف در مقابل صفحه کلید فیزیکی به شمار می رود.

از لحاظ تئوری اگر به مساله نگاه کنیم می بینیم که قاعدتا به مرور زمان ، سرعت تایپ شما باید افزایش پیدا کند و لنوو مساله ای را در این راستا بیان کرده که ارزش بیان شدن را دارد. لنوو اعلام کرده که هوش مصنوعی مربوط به صفحه کلید لپتاپ قابلیت هماهنگی با کلمات تایپ شده شما را دارد و به مرور زمان اصلاحیه آن ها را برای شما انجام می دهد که به نظر قابلیت جذابی است. ولی کاربرانی که با یوگا بوک کار کرده اند عقیده دارند چنین قابلیتی برای دستگاه تعریف نشده و یا اگر هم شده آن قدر کاربردی نبوده که آن ها این مساله را احساس کنند.

یک تکنولوژی از آینده | بررسی لپ تاب Lenovo Yoga Book - تکفارس 

با خاموش کردن صفحه کلید، شما یک صفحه شیشه ای در اختیار خود دارد که می توانید روی آن بنویسید و یا طراحی کنید که این کار به لطف قلم حرفه ای یوگا بوک که توانایی تحلیل ۲۰۴۸ سطح از فشار را دارد، جذابیت دو چندانی به دستگاه بخشیده است. کار با این قابلیت به قدری ساده و کاربردی است که بار ها برای کاربران پیش آمده که نوشتن با قلم را به تایپ با صفحه کلید ترجیح داده اند. همچنین این صفحه شیشه ای توانایی تشخیص دست شما را نیز دارد و با قرار دادن دستتان روی آن برای نوشتن این تکنولوژی پیشرفته را گمراه نخواهید کرد.

تکنولوژی به کار برده شده در یوگا بوک برای نوشتن همانند تکنولوژی به کار برده شده در Wacom Bamboo Spark است که نام تجاری آن EMR است و به کاربران این اجازه را می دهد که حرکات قلم را به صورت کامل روی صفحه نمایش لپتاپ یا یک گوشی سینک شده یا لپتاپ ببینند.

صفحه نمایش

برخلاف یک صفحه کلید فانتزی و کاربردی که لنوو برای لپتاپ اش تدارک دیده، این کمپانی نتوانسته یک صفحه نمایش درخور برای این لپتاپ فراهم کند و ما با یک صفحه نمایش معمولی رو به رو هستیم. قطر این صفحه نمایش ۱۰ اینچی و کیفیت آن نیز تمام اچ دی است. نور صفحه نمایش خوب و راضی کننده است ولی مشکل اصلی آن دقیق نبودن رنگ ها است که برای افراد گرافیست یک مشکل بزرگ به شمار می رود و با توجه به قیمت ۴۵۰ پوندی دستگاه، چنین ایراد مبتدیانه ای از لنوو بعید بنظر می رسید.

یک تکنولوژی از آینده | بررسی لپ تاب Lenovo Yoga Book - تکفارس 

عملکرد و عمر باتری

همانطور که پیشتر نیز در بررسی تخصصی گفتیم، برای  یوگا بوک دو نسخه وجود دارد که یکی از آن ها نسخه اندرویدی و دیگری نسخه ویندوزی است که برای تهیه ورژن دوم این دستگاه ، نیاز است ۱۰۰ پوند بیشتر هزینه کنید ولی از لحاظ سخت افزار درونی دستگاه، دو نسخه کاملا مشابه یکدیگر هستند. این دستگاه از یک پردازنده ی اینتل اتم X5-Z8550 استفاده می کند که فرکانس آن نیز روی ۲٫۴ گیگاهرتز قفل شده است و در کنار آن ۴گیگابایت نیز رم قرار داده شده و درکل، مشخصاتی که برای آن درنظر گرفته شده است مشخصات یک لپتاپ مولتی تسکینگ حرفه ای نیست ولی می تواند جوابگوی کارهای سبک روزانه باشد.

به طور مثال در تست Geekbench ، یوگا بوک بنچمارک ۳۲۲۲ را به ثبت رسانده است که در بخش چند هسته ای آن بوده و برای بخش تک هسته ای بنچمارک ۱۱۶۲ را توانسته ثبت کند که بازهم حرف قبلی ما که عملکرد سبک یوگا بوک را بیان می کرد، تصدیق می کند. به طور کلی حین کار کردن با این دستگاه ، به مورد خاصی بر نخوردیم که نشان از ضعف آن باشد و فقط بعضی اوقات در هنگام تایپ، به نسبت صفحه کلید های سخت افزاری، تاخیر در ثبت کلمات تایپ شده را مشاهده کردیم.

در بخش پردازش گرافیکی یوگا بوک، عملکرد چندان دلچسبی را مشاهده نکردیم ولی به طور کلی در نوع خود غملکرد قابل قبولی را ارائه کرده است و به طور مثال می توانیم میانگین فریم بر ثانیه GFXbench این دستگاه را مثال بزنیم که عدد نوزده بوده است و قابل قبول به شمار می رود. به طور مثال بازی Sky Force Reloded روی این دستگاه کمی با افت فریم مواجه بود و این افت فریم در بخش هایی که مربوط به درگیری ها بود، بیشتر نیز می شد ولی بازی های سبک تر مانند Threes Ran مشکلی نداشتند و با  فریم  قابل قبولی اجرا شدند.

عمر باتری ولی عملکرد خوب و قابل قبولی را از خودش به جای گذاشت. با قرار دادن نور صفحه روی مقدار مناسب و قابل کار، یوگا بوک تقریبا ۷ ساعت و ۲۲ دقیقه پخش ویدئوی مداوم را برای ما انجام داد که این نشان می دهد عملکرد دستگاه در کارهای روزمره قابل قبول خواهد بود.

درگاه و اتصالات

این مساله از قبل نیز قابل پیش بینی بود که باریک و زیبا بودن دستگاه، قطعا باعث خواهد شد کمی در اتصالات و درگاه ها صرفه جویی شود ولی در این بخش نیز، یوگا بوک تمام تلاش خود را به کار گرفته است و دو پورت Micro USB ، Mirco HDMI و یک جک ۳٫۵ میلی متری را برای خود در نظر گرفته است. در بخش وای فای نیز، جدیدترین مودم وایرلسی ۸۰۲٫۱۱ac برای دستگاه قرار داده شده و بلوتوث نسخه ۴ را نیز در کنار همه موارد قبل در یوگا بوک می بینیم.

نتیجه گیری

اگر برخی مشکلات جزئی این دستگاه را درنظر نگیریم، به طور کلی Yoga Book یک دستگاه کم نظیر در زمینه نوشتن است و فقط با قیمت ۴۵۰ پوند، عملکرد موفقیت آمیزی را در خط مرزی لپتاپ،نوت بوک و تبلت برای شما به ارمغان خواهد آورد. لنوو باید برای جا به جا کردن مرز ها مورد تشویق قرار بگیرد چرا که توانسته بدون این که بخواهد، طعنه ای به Surface های مایکروسافت بزند که در طی سالیان اخیر، بدون نوآوری خلاقانه ای، آمده و رفته اند.

شما می توانید با خریدن یک Surface 3 مقدار بیشتری از پول خود را هزینه کنید و البته که این مقدار هزینه بدون در نظر گرفتن یک صفحه کلید و قلم استایلوس است که بنظر می رسد کار عاقلانه ای در مقابل Yoga Book نباشد. اگر دوست دارید قابلیت های قلم خود بیشتر به کار بگیرید می توانید نسخه ویندوزی یوگا بوک را تهیه کنید ولی اگر به برنامه های گوگل و اندروید علاقه دارید پیشنهاد می کنیم نسخه ارزان تر و اندرویدی را انتخاب کنید.

هر فکری که راجع به یوگا بوک دارید را در نظر نگیرید تا زمانی که یک بار بتوانید با صفحه کلید آن کار کنید، چرا که نبود صفحه کلید فیزیکی ممکن است برای هرکس مشکل ایجاد کند و باعث ایجاد دیدگاه منفی شود ولی اگر مطمئنید که این مساله برای شما مشکل ایجاد نخواهد کرد و یا در نهایت یک صفحه کلید قابل انتقال و فیزیکی را می توانید به دستگاه متصل کنید در خرید آن هیچ تعللی انجام ندهید.

نظر شما کاربران تک‌فارس راجع به Yoga Book چیست؟ نظر خود را با در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید