کروم و فایرفاکس میزان مصرف حافظه را کنترل خواهند کرد - تکفارس 
کروم و فایرفاکس میزان مصرف حافظه را کنترل خواهند کرد - تکفارس 
کروم و فایرفاکس میزان مصرف حافظه را کنترل خواهند کرد - تکفارس 

کروم و فایرفاکس میزان مصرف حافظه را کنترل خواهند کرد

پوریا اسدی
۷ مرداد ۱۳۹۷ - 11:30
کروم و فایرفاکس میزان مصرف حافظه را کنترل خواهند کرد - تکفارس 

یک خبر خوب: فایرفاکس موزیلا و کروم گوگل در حال تلاش برای کاهش میزان استفاده‌ی حافظه و سایر منابع در مرورگر خود هستند.

ممکن است متوجه شده باشید که مرورگرها بار سنگینی را بر روی گوشی یا لپ تاپ شما تحمیل می‌کنند. وب سایت‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و مرورگرها ویژگی‌هایی را به دست می‌آورند که آنها را مانند یک سیستم عامل‌کامل می‌کند تا یک نمایشگر ساده‌ی متن.

یک مثال، این گوگل داک که من اکنون در آن تایپ می‌کنم،  ۲۱۸ مگابایت از حافظه‌ی لپ‌تاپ استفاده می‌کند. جای تعجب نیست که حتی ۱۶ گیگابایت حافظه روی یک لپ‌تاپ هم هنوز کم می‌آورد.

پس چه چیزی تغییر کرده است؟ کروم ۶۸، که چند روز پیش عرضه شده است، یک ویژگی جدید به نام رابط Lifecycle اضافه شده که باعث می‌شود مرورگر با ظرافت‌های بیشتری وب سایت‌هایی غیر فعال را متوقف کرده و هنگامی‌ که به آنها نیاز دارید این صفحات را دوباره بازسازی کند. فیلیپ والتون، برنامه نویس کروم می‌گوید:

این ویژگی اجازه می‌دهد تا مرورگرها به شدت منابع سیستم را بهینه‌سازی کنند تا در نهایت تمامی‌ کاربران وب  بهره‌مند شوند.

و فایرفاکس پروژه ای با نام Fission MemShrink را طراحی کرده است تا ۷ مگابایت را بر روی هر صد یا بیشتر پردازش محاسباتی که مرورگر برای اجرای یک وب سایت بر روی صفحه شما استفاده می‌کند، کاهش دهد. این بخشی از برنامه بزرگتر Fission برای دریافت پاسخ سریع‌تر از وب سایت در مرورگر است.

حافظه‌ی رایانه‌، قدرت پردازش و فضای ذخیره‌سازی داده‌ها از زمان تولد صنعت، جزو منابع کمیاب بوده است. بنابراین هر گام کوچک برای آزاد کردن آنها مهم است.  این بهینه‌سازی‌ها به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌های بیشتری را اجرا کنید یا عملکرد بیشتری را در مواقع حیاتی بدست آورید. همین‌طور  می‌تواند به این معنا باشد که رایانه‌ی شخصی، تبلت یا گوشی از انرژی کمتری استفاده می‌کنند.

Fission Memshrink برای کاهش مصرف حافظه طراحی شده است اما ممکن است زیادآن را احساس نکنید زیرا احتمالا در آینده فایرفاکس از قدرت پردازش بیشتری استفاده خواهد کرد. اما این پردازش‌ها عملکرد و امنیت را بهبود می‌بخشد و در غیر این صورت حافظه بیشتری را مورد استفاده قرار می‌دهد، بنابراین ناسپاسی است اگر نیمه‌ی پر لیوان را نبینیم.

موزیلا در بیانیه ای گفت:

پروژه‌ی Fission … منجر به پاسخگویی بهتر خواهد شد. ما همچنین با ایزوله‌ی محتوای وب، انتظار مزایای امنیتی بیشتری را داریم.

Lifecycle  به کار گیری یک استراتژی از تلفن‌های همراه است که سیستم عامل‌ آنها در مورد بستن برنامه‌ها برای حفظ منابع و ذخیره‌ی از عمر باتری به صورت تهاجمی‌ عمل می‌کنند. اگر برنامه به طور فعال استفاده نمی‌شود، ممکن است برای بهبود عملکرد سیستم متوقف شود.
اما Page Lifecycle به معنای یک راه حل فوری نیست. برای اینکه به بهترین شکل عمل کند، توسعه دهندگان وب باید از آن حمایت کنند تا مرورگرها بتوانند به طور مرتب استفاده از منابع را بالا یا پایین کنند.

Page Lifecycle همچنین به برنامه‌های وب پیشرفته (PWAs) نیز اعمال خواهد شد، که بیشتر شبیه برنامه‌های بومی‌ بر روی گوشی‌های هوشمند است اما بر پایه یک مرورگر اجرا می‌شود. این به معنای یکپارچگی بیشتر با تلفن‌های همراه و عملکرد بهتر است.

الکس راسل، یکی از برنامه نویس ارشد کروم گفت:

PWA‌ها می‌توانند از API‌های [رابط برنامه نویسی کاربردی] جدید Page Lifecycle برای ذخیره شرایط و قدرت‌دهی مانند برنامه‌های بومی‌ استفاده کنند که این واقعا هیجان انگیز است!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید