۷ راه برای صرفه‌جویی در مصرف برق در کولرها - تکفارس 
۷ راه برای صرفه‌جویی در مصرف برق در کولرها - تکفارس 
۷ راه برای صرفه‌جویی در مصرف برق در کولرها - تکفارس 

۷ راه برای صرفه‌جویی در مصرف برق در کولرها

دانیال بالِدی
۲۲ تیر ۱۳۹۷ - 09:00
۷ راه برای صرفه‌جویی در مصرف برق در کولرها - تکفارس 
  • استفاده از کولرهای گازی باعث رشد قابل توجه مصرف برق در هر خانه می‌شود چه بسا بعضی از خانه‌ها از ۲ یا ۳ عدد از آن‌ها استفاده می‌کنند که باید منتظر یک قبض فوق‌العاده از سوی اداره‌ی برق باشند. به هر حال با توجه به شرایط فصل تابستان و هم‌چنین اوضاع کنونی برق در کشورهای مختلف، افراد می‌بایست در مصرف برق حداکثر تلاششان را به کار گیرند که استفاده‌ی بهینه از کولرها نقشی اساسی در این زمینه دارد. در ادامه ۷ روش را جهت استفاده‌ی بهینه از این وسیله‌ بیان می‌کنیم:
  • سرما را هدر ندهید!

اگر خانه‌ی شما نوساز نباشد یا اخیرا تعمیراتی روی آن صورت نگرفته پس احتمال دارد که بسیاری از سرمای کولر شما صرف خنک کردن محیط بیرون خانه شود. پایین و نوع در و هم‌چنین چارچوپ پنجره‌ها معمولا مقدار بالایی از سرمای اتاق را به بیرون از آن منتقل می‌کنند. اتاق‌های زیر یا بالای شیروانی که به خوبی عایق نشده‌اند یا ترک‌های روی دیوار نیز بی‌تأثیر نیستند. البته برای هر عایق بندی نیاز به تعمیر اساسی خانه نیست و روش‌های ارزان نیز موجود هستند.

نکته: شاید برخی از منافذ اضافی هوا (مثل چارچوب پنجره‌ها) چندان تأثیر گذار به نظر نرسند ولی کافی است برای مدتی آن‌ها را بپوشانیم تا تأثیر این موارد کوچک را نیز متوجه شویم!

  • شاید زمان ارتقاء فرا رسیده باشد

از سیستم نتظیم دمای هوشمند (ترموستات هوشمند) استفاده کنید یا اگر از این سیستم استفاده می‌کنید و چند سالی است که آن را به‌روزرسانی نکردید سعی کنید که از یک سیستم جدیدتر استفاده کنید. این سیستم در مواقعی که در خانه نیستید، دمای خانه‌ی شما را به بهترین شکل ممکن تنظیم می‌نماید. این سیستم این امکان را نیز به شما می‌دهد که از راه دور و حتی به وسیله‌ی گوشی خود تهویه‌ی خانه‌ی خود را تنظیم کنید.

  • مطمئن شوید که کولر و سیستم تنظیم دمای شما در مکان درست و حتی درست‌تری نصب شده باشد

انتخاب مکان مناسب برای کولر، به صورت که به بهترین نحو خانه‌ را پوشش دهد، از بدیهی‌ترین چیزها به شما می‌رود اما نصب کولر یا سیستم تنظیم دما در کنار پنجره‌ها، درها یا راهروهای منتهی به درها، باعث می‌شود که ترموستات آن‌ها به خوبی کار نکن و محیط را گرم‌تر از آنی که هست برای آن‌ها تداعی کند که نتیجه‌ی آن استفاده‌ی بیش‌تر از انرژی است. هم‌چنین در نصب کولر باید مقدار فضایی که می‌تواند خنک کند توجه نمود و برای فضاهای بزرگ‌تر آز آن استفاده نکرد.

  • پرده‌ها را بکشید

نور خورشید از عوامل بالا رفتن زیاد دما است. سعی کنید ظهر هنگام پنجره‌ها را کاملا ببندید و پرده‌ها را بکشید تا هدر رفت هوای سرد جلوگیری کنید. کشیدن پرده‌ها نیز خود یک عایق مناسب برای خروج سرما از چارچوب پنجره‌ها است.

  • پنکه، یار قدیمی، را فراموش نکنید

از زمان‌های خیلی دورتر استفاده از پنکه برای اکثر خانه‌ها تنها گزینه‌ی خنک کردن محیط، البته بدون در نظر گرفتن معماری سنتی اصیل، بود. پنکه‌ها برق خیلی کم‌تری نسبت به کولرها استفاده می‌کنند و می‌تواند تا حدودی دما را قابل تحمل کنند. به‌هرحال اگر امکان آن بود از پنکه جای کولر استفاده کنید هرچند که ممکن است راحتی کولر را به ارمغان نیاورند.

  • دما را بالاتر ببرید

بعضی از افراد فکر می‌کنند که تنظیم دمای پایین، به دلیل افت‌‌های مکرر کولر، تفاوتی با تنظیم آن در درجه‌ی بالاتر ندارد یا حتی بهتر است در صورتی که بررسی‌ها مخالف این را نشان می‌دهد. سعی کنید زمانی که در اتاق نیستید یا بالا بردن دما تأثیر زیادی بر شما نداشته باشد دما را تا حد امکان بالا ببرید چرا که در دراز مدت کار کردن یک سره‌ی کولر نسبت به off و on شدن موتور کولر (توجه: این مورد با خاموش و روشن شدن خود کولر تفاوت دارد)، به مراتب انرژی کم‌تری مصرف می‌کند.

  • بازهم دما را بالاتر ببرید!

تنظیم دمای بالاتر تأثیر به سزایی در مصرف انرژی دارد. این کار، حتی اگر به مقدار خیلی کم باشد، تاثیر زیادی در صرفه‌جویی برق دارد. اگر دمای کولر فقط ۵ درجه‌ و برای ۸ ساعت بالاتر تنظیم شود، ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.

این موارد تنها برخی از روش‌ها در رابطه با صرفه‌جویی در مصرف برق آن‌هم فقط در رابطه با کولر بودند. راه‌های خیلی بیش‌تری برای صرفه‌جویی در مصرف برق وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم که در آینده کم‌تر دچار مشکل شویم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید