رغبت کاربران توییتری برای انتشار اخبار کذب بیشتر است - تکفارس 
رغبت کاربران توییتری برای انتشار اخبار کذب بیشتر است - تکفارس 
رغبت کاربران توییتری برای انتشار اخبار کذب بیشتر است - تکفارس 

رغبت کاربران توییتری برای انتشار اخبار کذب بیشتر است

سید محمد معلمی
۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - 16:00
رغبت کاربران توییتری برای انتشار اخبار کذب بیشتر است - تکفارس 
میزان انتشار اخبار نادرست در توییتر نسبت به اخبار درست، ۷۰ درصد است.
در مقاله‌ای که اخیراً به چاپ رسیده است، محققان با همکاری شش سازمان حقیقت‌یاب، داستان‌ها و وقایعی که در توییتر منتشر شده‌اند را بررسی کرده‌اند.
این بررسی نشان داد که اخبار نادرست سیاسی نسبت به دیگر اخبار، مانند حوادث طبیعی یا حملات تروریستی سریعتر منتشر می‌شوند. انتشار این اخبار کذب در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.
به‌رغم اینکه تعداد حساب‌های کاربری که اخبار کذب را منتشر می‌کنند، دنبال‌کنندگان کمتری دارند و فعالیت آنها نیز زیاد نیست، ولی باز هم سرعت انتشار اخبار از این اکانت‌ها نسبت به حساب‌هایی که خبرهای درست بارگذاری می‌کنند، بیشتر می‌باشد.
در ابتدای این تحقیق، محققان سراغ شش سازمان حقیقت‌یاب رفتند و اخباری که از درست یا نادرست بودن آنها اطمینان داشتند را برگزیدند. (این شش سازمان عبارتند از Snopes، PolitiFacts، FactCheck، Truth or Fiction، Hoax Slayer و Urban Legends).
سپس محققانی که به آرشیو کامل توییتر دسترسی داشتند، دنبال اخبار مشخص شده در سایت گشتند.
هر دفعه که آنها خبری را می‌یافتند، تلاش می‌کردند که ببینند آیا این خبر از پست اصلی است یا دوباره از منبعی بازنشر شده است.
با این شیوه، آنها، توانستند اصل هر خبر را پیدا کرده و سپس روش انتشار آن اطلاعات را نیز کشف کنند.
بطورکلی، داده‌های آنها، حدود ۱۲۶۰۰۰ توییت داشت که توسط ۳ میلیون نفر، بیش از ۴٫۵ میلیون بار منتشر شده بودند.
بررسی این گروه تحقیقاتی نشان داد که اخبار درست نهایتاً به ۱۰۰۰ نفر انتشار می‌یابند ولی تنها ۱ درصد از اخبار کذب، بیش ۱۰۰۰۰۰ بار بازنشر می‌شوند. دلیل این اتفاق این نیست که اکانت‌های انتشاردهنده اخبار نادرست تأثیرگذارتر هستند بلکه رغبت مردم به پخش مطالب جذاب و جالب زیاد است.
سینان آرال، یکی از محققان و نویسندگان این تیم تحقیقاتی و استاد رشته مدیریت مؤسسه آموزشی ماساچوست می‌گوید: اطلاعات تازه و ناب نسبت به اطلاعات تکراری برای افراد، دارای اهمیت بیشتری هستند. کسانی که اخبار نادرست را انتشار می‌دهند، جایگاه اجتماعی دریافت می‌کنند و بیشتر شناخته می‌شوند زیرا دیگران فکر می‌کنند، آنها انسانهای با دانشی هستند.
برای بررسی این فرضیه، تیم آرال محتوای احساسی توییت‌ها و واکنش کاربران به آنها را بررسی کرد. همانگونه که انتظار می‌رفت، اخبار کذب، برای افراد جذابیت بیشتری داشت.
در نهایت، محققان از الگوریتمی استفاده کردند که به وسیله آن فهمیدند، بات‌هایی در توییتر وجود دارند که به انتشار اخبار درست و نادرست کمک می‌کنند.
بنابراین آرال اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند: که بات‌ها توانایی کنترل انتشار توییت‌ها را ندارند و این انسانها هستند که باید جلوی پخش شدن هر خبر کذب را بگیرند. در واقع کاربران مسئول این اتفاق هستند.
جان دونووان، جامعه‌شناس و کارشناس مدیا در مؤسسه تحقیقاتی داده و امنیت می‌گوید: اینکه با قاطعیت اعلام کنیم که یک بات، واقعاً توسط انسان اداره نمی‌شود، سخت است زیرا باید مدارک و اسناد مستدلی داشته باشیم تا این ادعای خود را به اثبات برسانیم.
او ادامه می‌دهد: این تحقیق نشان می‌دهد که ما باید این قضیه را جدی‌تر بگیریم. حتی اگر بات‌ها مشکل ما نبودند، باید بگوییم که انسانها مقصر رخ‌ دادن چنین مشکلاتی می‌باشند. همچنین، این تحقیق نشان‌دهنده این امر است که ما باید نسبت به ارزیابی محتواها حساس‌تر باشیم.
در مرحله بعدی، آرال و تیم او، به دنبال راه‌حلی برای این مشکل هستند. او پیشنهاد می‌کند که هر منبع خبری را بر اساس سابقه و صحت اطلاعاتی که منتشر کرده است، دسته‌بندی کرده و علامت‌گذاری کنیم. همچنین، می‌توان از شرکت‌هایی مانند فیسبوک و توییتر نیز درخواست کرد تا الگوریتم تحقیقاتی خود را مستحکم‌تر کنند تا اخبار جعلی منتشر نشوند.
دونووان در مورد چگونگی انتشار اخبار دروغ می‌گوید: اگر شما هر خبر یا یک شایعه را در یک شبکه اجتماعی بگذارید، در ۲۴ ساعت ابتدایی، برداشت‌های مختلفی از آن می‌شود. به همین دلیل، باید ببینیم کدام قسمت از شایعات در میان مردم محبوب‌تر است و عمر بیشتری دارد و کدام گروه‌ها از خبر یا شایعه انتشار یافته، اشتباه برداشت می‌کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید