e-skin پوسته‌ی الکترونیکی که ‌با استفاده از آن می‌توان اشیاء مجازی را حرکت داد - تکفارس 
e-skin پوسته‌ی الکترونیکی که ‌با استفاده از آن می‌توان اشیاء مجازی را حرکت داد - تکفارس 
e-skin پوسته‌ی الکترونیکی که ‌با استفاده از آن می‌توان اشیاء مجازی را حرکت داد - تکفارس 

e-skin پوسته‌ی الکترونیکی که ‌با استفاده از آن می‌توان اشیاء مجازی را حرکت داد

حمیدرضا مزدورانی
۴ بهمن ۱۳۹۶ - 23:26
e-skin پوسته‌ی الکترونیکی که ‌با استفاده از آن می‌توان اشیاء مجازی را حرکت داد - تکفارس 

اخیرا محققان موفق به ساخت پوست الکترونیکی جدیدی شده‌اند. این پوست، این اجازه را به استفاده‌ کننده می‌‌دهد تا اشیاء فیزیکی را بدون لمس کردن آن‌ها جابه‌جا کنند.در صورتی که این دستاورد با تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ترکیب شود می‌تواند تجربیات ما را در این ضمینه چند مرحله رو به جلو حرکت دهد.
پوست الکترونیکی
فناوری جدیدی که اخیرا مراحل توسعه را پشت سر گذاشته است می‌تواند آینده‌ی واقعیت مجازی را متحول کند. این پوست الکترونیکی که به عنوان e-skin شناخته می‌شود، یک قطعه‌ی نرم، قابل انعطاف و پوشیدنی است که به کاربر اجازه می‌دهد اشیاء موجود در دنیای مجازی را با استفاده از آن لمس کند. تحقیق جدیدی در مجله‌ی Science Advances منتشر شده است. نتایج این تحقیق می‌گوید که چگونه این دستگاه می‌تواند با آهنربا تعامل کند.
این پوست الکترونیکی یک لایه نازک است که دست را می‌پوشاند و با یک آهنربای نزدیک تعامل می‌کند. بسته به زاویه‌ای که دست استفاده کننده دارد ولتاژ تغییر خواهد کرد.

نرم‌افزاری که به صورت ویژه به این منظور طراحی شده است، با توجه به حرکات دست کاربر، دستورات خاصی را هدایت می‌کند. طبق گفته‌ی  Verge یکی از کارهایی که با این فناوری می‌توان انجام داد، قطع و وصل کردن کلید لامپ‌های مجازی یا تایپ کردن با کیبوردهای مجازی است. استفاده از این فناوری در چنین فعالیت‌هایی به خوبی جواب داده است.
گیلبر سانتیاگو کنون برمودز (Gilbert Santiago Cañón Bermúdez) محقق مشغول به کار در انستیتو Helmholtz-Zentrum-Dresden-Rossendorf در زمینه‌ی Beam Physics و Materials Research در آلمان، به خبرنگار Verge گفت که این پوست الکترونیکی به منظور جایگزین شدن با تجهیزات فعلی واقعیت مجازی طراحی نشده است. بلکه هدف اینست که از ترکیب این فناوری‌های مختلف، تجربه بهتر و طبیعی‌تر در زمینه‌ی واقعیت مجازی به دست بیاید.
تغییرات در واقعیت مجازی
دستگاه‌های فعلی مبتنی بر واقعیت مجازی، با استفاده از دوربین حرکات را تشخیص و ردیابی می‌کنند. در گذر زمان دقت این روش بیشتر می‌شود و توانایی تشخیص بهبود پیدا می‌کند. اما هیچ زمان نمی‌تواند حرکات ظریف انگشتان و دیگر رفتارهای دقیق را به درستی تشخیص بدهد. با استفاده از فناوری به کار گرفته شده در این پوست الکترونیکی، نتنها این حرکات دقیق قابل تشخیص هستند بلکه می‌توان با محیط واقعیت مجازی رابطه برقرار کرد.
پیامدهای مشهود این توانایی در فناوری‌های استاندارد واقعیت مجازی که از دنیای بازی تا تجربه‌های یادگیری را در بر می‌گیرد نهفته است. جدا از واقعیت مجازی e-skin می‌تواند تغییرات زیادی را در توانایی‌های واقعیت افزوده ایجاد کند. با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، شما می‌توانید اشیاء و دنیایی را در اطراف خود ببینید که به صورت فیزیکی وجود خارجی ندارند. همچنین با استفاده از این پوست الکترونیکی، ممکن است روزی برسد که بتوان با این اشیاء مجازی، ارتباط نیز برقرار کرد.
علاوه بر این قابلیت‌های سرگرم‌ کننده، e-skin می‌تواند از طریق یک بازوی مصنوعی، همراه یک کاربر حمل شود تا راحت‌تر بتوان با تکنولوژی‌های واقعیت مجازی ارتباط برقرار کرد. همچنین e-skin می‌تواند با دستگاه‌های و اندام‌های ساختگی، ترکیب شود و یا حتی در ربات‌های نرم به کار گرفته شود.
همچنین در موقعیت‌های پرخطر و شغل‌های با ریسک بالا، این تکنولوژِی می‌تواند در کلیدها، کنترل‌ها و درهای مجازی، که برای فعال شدن احتیاج به دخالت فیزیکی ندارند به کار بیاید. همچنین برای آن‌هایی که با انفجار یا دیگر فعالیت‌های پرخطر سروکار دارند، استفاده از این فناوری می‌تواند باعث کاهش آسیب گردد.
در حال حاضر محققان در حال توسعه‌ی پوست الکترونیکی هستند. آن‌ها در حال حاضر برای جلو بردن توسعه از میدان‌های مغناطیسی به بزرگی میدان‌های ایجاد شده توسط آهنربای یخچال، استفاده می‌شود. همچنین آن‌ها بر روی میدان‌های ضعیف‌تر نیز کار می‌کنند که در صورت موفقیت، این تکنولوژِی با استفاده از حرکات بسیار ساده‌تر کنترل خواهد شد.
نظر شما در مورد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟. به نظر شما e-skin تا چه اندازه می‌تواند کاربردی و مفید واقع شود. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید