برای حفظ شفافیت و فهم درست سازمانی چه باید کرد؟ - تکفارس 
برای حفظ شفافیت و فهم درست سازمانی چه باید کرد؟ - تکفارس 
برای حفظ شفافیت و فهم درست سازمانی چه باید کرد؟ - تکفارس 

برای حفظ شفافیت و فهم درست سازمانی چه باید کرد؟

سعید مزارعی
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 19:00
برای حفظ شفافیت و فهم درست سازمانی چه باید کرد؟ - تکفارس 

رهبری شرکت‌ های در حال رشد یکی از دشوارترین کارهایی است که مدیران واقعی می‌‌بایست برای حفظ شرکت در دنیای رقابتی امروز آن را به نحو احسنت به انجام برسانند.


 ‌شرکت‌ های در حال رشد باید بدانند که چگونه تیم‌ هایی پایدار بسازند. به همین دلیل است که بیشتر مدیران، رهبر نمی‌ شوند و بیشتر رهبرها هیچ‌ گاه در این امر به بالاترین میزان موفقیت نمی‌ رسند. لازمه‌ی دستیابی به این موفقیت، مهارت یافتن در “هنر مردم” و دانستن چگونگی بسیج کردن و رهبری صدها (و حتی هزاران) نفر در زمان و مکان صحیح است. این امر بدین معناست که بدانید که هر شخص چگونه فکر می‌ کند و چگونه از استعدادهای منحصر به فرد آن‌ ها استفاده کنید. این امر بدین معناست که شما دائما در حال بازی شطرنج هستید و باید بدانید که هر حرکت اشتباه، نه تنها ضررهای مالی برای شرکت شما در پی دارد، بلکه می‌ تواند اعتبار و فرصت‌ های آینده‌ی شرکت شما را از بین ببرد.

رهبرها دوست دارند محیط‌ هایی را ایجاد کنند که نظم و ترتیب و درک در آن فراوان است و بازخوردی مستقیم و صادقانه می‌ طلبد. آن‌ ها به طور مداوم انتظارات رهبری خودشان را تعریف می‌ کنند و سپس گزارش‌ های مستقیم و فوری خود را در همین راستا تقویت می‌ کنند. آن‌ ها فرهنگی را ایجاد می‌ کنند که همکاری را ترویج می‌ دهد و در نتیجه بتوانند اکوسیستم‌ های سرمایه‌ی فکری بسازند که نوآوری و ابتکار در پی داشته باشد.

شما به عنوان مدیر، برای دستیابی به این حد از نظم و ترتیب و درک که باعث پیشرفت در سایر جنبه‌ ها نیز خواهد شد، می‌ توانید سه کار زیر را انجام دهید:

۱. در زمینه‌ی بازخورد، بسیار فعال باشید.

بازخورد کلید اطمینان از این است که هر تیم علاوه بر اینکه در مسیر خود باقی می‌ ماند، هر روز بهبود هم می‌ یابد. باز خورد دهی باید بسیار فعال و مداوم باشد. بسیاری از رهبران تمایل دارند که تا زمانی که مشکلی پیش نیامده است، بازخوردی نگیرند و یا زمانی که مشکلی پیش می‌ آید، گزارش پس از مشکل را دریافت کنند. در واقع بازخورد، هنر ارتباطات قوی فارغ از موقعیت است. بازخورد گرفتن باید بخشی از گفتگو های طبیعی روزانه‌ی شما، چه رسمی و چه غیر رسمی باشد. در حقیقت، اگر بازخوردی خیلی ساخت یافته و خشک باشد، نمی‌ تواند معتبر و تاثیرگذار دیده شود. به یاد داشته باشید: هر عضو تیم، با دیگری تفاوت‌ های ظریف و پویایی دارد. با آن‌ ها همانگونه رفتار کنید. نباید با همه مانند هم برخورد کنید. در نهایت پس از آن که برای هر شخص زمان گذاشتید تا بگویید که چگونه و در چه چیز می‌ توانند بهتر عمل کنند، از آن‌ ها یاد بگیرید. بازخورد، ارتباطی دوسویه است.

۲. تشکر کنید و پاداش دهید

در کنار باز خورد های فعال، تشکر و پاداش نیز به همراه می‌ آید. مردم دوست دارند که شناخته شوند، اما بیشتر از آن قدردان احترام هستند. زمانی را صرف تمجید از هم تیمی‌ های خود کنید، تمجیدی که لایقش هستند. من رهبران بسیاری را دیده‌ام که عملکرد بسیار عالی دارند، زیرا معتقد هستند که نباید فقط به خاطر “انجام دادن کار” از افراد تقدیر کرد. زمانی که از مردم سپاسگزاری می‌ شود، رضایت شغلی آن‌ ها بیشتر شده و هدفمندتر می‌ شوند. وقتی افرادتان می‌ خواهند حس کنند که کار آن‌ ها متفاوت است و حرکتی رو به جلو ایجاد می‌ کنند، رهبری با فکر باشید و به تیم خود اطمینان دهید که به تلاش‌ های آن‌ ها اهمیت می‌ دهید. اینکه در شناخت افراد و احترام به آن‌ ها خالصانه و واقعی رفتار کنید، نتایجی بسیار دراز مدت خواهد داشت و وفاداری و اعتماد را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در واقع این امر باعث می‌ شود، کارمندانتان بیشتر کار کنند.

۳. همیشه موفقیت را جشن بگیرید

من رهبرهای بسیاری را دیده‌ ام که به خاطر کاری که تیم‌ هایشان انجام داده‌اند در دام خود بزرگنمایی افتاده‌اند به جای آن که موفقیت‌ هایی را که در بسیاری موارد نیازمند تلاش فوق العاده، فداکاری و پشتکار است، جشن بگیرند. در زمانی که عدم قطعیت، تبدیل به امری کاملا مرسوم شده است، شما باید زمانی را به جشن گرفتن موفقیت‌ هایتان اختصاص دهید. این امر فرای تشکر است؛ این جشن گرفتن در واقع قدمی به عقب برداشتن است و دیدن آن چه که انجام داده اید تا به این جا برسید، دین این که چه چیزهایی را در طی این مسیر یاد گرفته‌اید. در جهان سریع و در حال تغییر این روزها، افراد باید زمانی را صرف این کنند که چرا موفق شدند و موفقیت آن‌ ها چه تاثیر مثبتی بر کسانی که در اطرافشان هستند، می‌ گذارد. در کل، یک جشن اغلب فعالیتی کوتاه مدت پیش از شروع یک کار دیگر است. بنابراین هرگز آن را نادیده نگیرید. در زمان حال زندگی کنید و به یاد داشته باشید که چه چیز باعث شد که موفق شوید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید