دانشمندان راهی برای تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی پیدا کردند - تکفارس 
دانشمندان راهی برای تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی پیدا کردند - تکفارس 
دانشمندان راهی برای تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی پیدا کردند - تکفارس 

دانشمندان راهی برای تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی پیدا کردند

یاسین میرزایی
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - 19:00
تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی

دانشمندان روش موثری را برای تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی توسعه داده‌اند. پیشرفتی که آن‌ها می‌گویند می‌تواند در ازای هر ۱ دلاری که هزینه ، طلایی به ارزش ۵۰ دلار بدست آورد.

محققان از اسفنج‌های پروتئینی که محصولات جانبی حاصل از فرایند پنیرسازی هستند برای بازیابی این فلز گرانبها از زباله‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. روشی که ادعا شده پایدار و از نظر تجاری بادوام است. در این مطالعه، دانشمندان یک قطعه ۴۵۰ گرمی طلای ۲۲ عیار را فقط از ۲۰ مادربرد کامپیوتر‌‌های قدیمی بازیابی کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهند هزینه تهیه مواد اولیه و انرژی برای کل این فرایند ۵۰ برابر کمتر از ارزش طلای قابل بازیافت است. برای استخراج طلا، دانشمندان طبیعت پروتئین‌های آب پنیر را در شرایط اسیدی و دمای بالا تغییر دادند تا دوغابی پروتئینی ایجاد شود و با خشک کردن آن باعث ایجاد یک اسفنج شدند. آن‌ها سپس بخش‌های فلزی را از مادربردها حذف کردند و در ادامه آن‌ها را در حمام اسیدی حل کردند. بعد از آن اسفنج فیبری پروتئینی را در محلول قرار دادند تا یون‌های طلا جذب شوند.

درحالی که ممکن است یون‌های فلزی دیگر هم به فیبرها بچسبند، یون‌های طلا این عمل را به‌طور بسیار موثر‌تری انجام می‌دهند. دانشمندان سپس اسفنج را گرم کردند که باعث تبدیل شدن یون‌های طلا به پولک‌هایی‌ شد و در ادامه با ذوب کردن پولک‌ها یک قطعه طلا بدست آوردند. با استفاده از این روش که در مجله Advanced Materials به آن پرداخته شده است، محققان توانستند در ازای ۲۰ مادربرد قدیمی ۴۵۰ گرم طلا تولید کنند. این مطالعه ذکر می‌کند که طلای بدست آمده دارای خلوص ۹۱ درصدی است و باقی آن را مس تشکیل می‌دهد. این یعنی طلای ۲۲ عیار.

رافائل مزنگا، یکی از محققان حاضر در این مطالعه برای تولید طلا از زباله‌های الکترونیکی اضافه کرد:

چیزی که من بیش از همه به آن علاقه دارم این واقعیت است که ما داریم از یک محصول جانبی صنعت غذا استفاده می‌کنیم تا از زباله‌های الکترونیکی طلا بدست آوریم…پایدارتر از این ممکن نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید