انگلیس: اپل نقش خود را در کاهش پسماندهای الکترونیکی به‌درستی ایفا نمی‌کند - تکفارس 
انگلیس: اپل نقش خود را در کاهش پسماندهای الکترونیکی به‌درستی ایفا نمی‌کند - تکفارس 

انگلیس: اپل نقش خود را در کاهش پسماندهای الکترونیکی به‌درستی ایفا نمی‌کند

حامد شهرزاد
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 16:30
انگلیس: اپل نقش خود را در کاهش پسماندهای الکترونیکی به‌درستی ایفا نمی‌کند - تکفارس 

مطابق گزارش جدیدی در انگلیس، اپل متهم شده است که علی‌رغم ابتکاراتی مانند ربات بازیافت آیفون که در بالا مشاهده می‌کنید، نقش خود را در کاهش پسماندهای الکترونیکی به‌درستی ایفا نکرده است.

شرکت مستقر در کوپرتینو به موقعیت زیست‌محیطی خود ازجمله برنامه‌های خاص طراحی‌شده برای کاهش میزان زباله‌های الکترونیکی افتخار می‌کند. اما به دو دلیل متهم شده است که نقش خود را درباره این موضوع به‌درستی ایفا نمی‌کند.

گاردین گزارش داد که شرکت‌های آمازون، اپل و ایبی (eBay) به‌طور خاص متهم شده‌اند.

قانون‌گذاران گفته‌اند که شرکت‌های بزرگ جهانی مانند آمازون و اپل باید مسئول جمع‌آوری، بازیافت و تعمیر محصولات خود به‌منظور کاهش ۱۵۵۰۰۰ تن زباله الکترونیکی باشند که هرساله در انگلیس دور ریخته می‌شود.

همچنین، اعضای نمایندگان پارلمان گفته‌اند که بسیاری از این موارد به محل دفن زباله برای سوزاندن یا ریخته شدن در خارج از کشور می‌رود. طبق قوانین فعلی، تولیدکنندگان و خرده‌فروشان الکترونیک مسئول این زباله‌ها هستند اما به‌وضوح مشخص است که آن‌ها این مسئولیت را انجام نمی‌دهند.

در سطح جهانی، رایانه‌های دور ریخته شده، تلفن‌های هوشمند، تبلت ها و سایر زباله‌های الکترونیکی دارای ارزش بالقوه ۶۲٫۵ میلیارد دلاری در سال به خاطر فلزات گران‌بهای موجود در آن‌ها هستند. فلزات گران‌بهایی ازجمله طلا، نقره، مس، پلاتین و سایر مواد اولیه حیاتی مانند تنگستن و ایندیوم در آن‌ها وجود دارد.

ممکن است تعجب‌آور باشد که نمایندگان و قانون‌گذاران اپل را هدف قرار داده‌اند آن‌هم زمانی که این شرکت استفاده از مواد بازیافتی را افزایش داده است و برنامه‌های تجارتی و بازیافتی دوستدار محیط‌زیست را ارائه داده است. اما درهرصورت، نمایندگان مجلس می‌گویند که این شرکت در این دو بخش موفق عمل نکرده است.

اپل در مورد کاهش پسماندهای الکترونیکی به دو دلیل موردانتقاد واقع شده است

اولاً، تعمیر بسیاری از محصولات این شرکت توسط صاحبان این محصولات یا دشوار است و یا غیرممکن.

کسانی که اخبار مربوطه را در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌دهند شایعاتی شنیده‌اند که بیان می‌کند شرکت‌های فن‌آوری مانند اپل اجزای داخلی محصولاتشان را به یکدیگر چسبانده و لحیم می‌کنند و انجام هرگونه تعمیر را تقریباً غیرممکن می‌کنند.

نمایندگان مجلس گفته‌اند که مصرف‌کنندگان کنترل محصولات خود را ندارند. آن‌ها نمی‌توانند اجزای سازنده محصولات خریداری‌شده را برای تعمیر توسط خودشان خارج کنند و هیچ راهنمای دستیابی به چگونگی رفع مشکلات وجود ندارد.

دوماً، هزینه‌های تعمیرات توسط اپل به حدی زیاد است که باعث دلسردی خریداران برای تعمیرات می‌شود.

این گزارش بیان کرد: هزینه‌های پیشنهادی مخصوصاً برای تعمیرات توسط اپل می‌تواند آن‌قدر گران باشد که جایگزین کردن آن با یک دستگاه جدید می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد.

اپل نیز با برجسته کردن کار خود درزمینهٔ کاهش ضایعات الکترونیکی به این انتقادات پاسخ داد.

ما گزارش کمیته حسابرسی محیط‌زیست را مطالعه کرده‌ایم و این گزارش هیچ‌یک از تلاش‌های اپل برای صرفه‌جویی در منابع و محافظت از کره زمین که همه ما دراین‌باره وظیفه مشترک داریم را بیان نکرده است. ما متعجب و ناامید شده‌ایم. گزینه‌های بیشتری برای مشتریان برای خرید و فروش، بازیافت و استفاده از تعمیرات بی‌خطر و با کیفیت بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد و آخرین نسخه‌های محصولات اپل واچ ، آیپد و آیفون همگی از مواد بازیافتی در اجزای اصلی خود استفاده می‌کنند. ما با همکاری با پارلمان و دولت برای مستندسازی تعهدات پیشرو در صنعت اپل و پشتیبانی از تلاش مشترک خود برای به وجود آوردن یک اقتصاد پاک و یک سیاره سالم برای نسل بعدی ادامه خواهیم داد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید