هوآوی چطور با وجود تحریم‌های آمریکا موفق به ساخت کایرین ۹۰۰۰S شد؟ سورپرایز امسال چینی‌ها - تکفارس 
هوآوی چطور با وجود تحریم‌های آمریکا موفق به ساخت کایرین ۹۰۰۰S شد؟ سورپرایز امسال چینی‌ها - تکفارس 
هوآوی چطور با وجود تحریم‌های آمریکا موفق به ساخت کایرین ۹۰۰۰S شد؟ سورپرایز امسال چینی‌ها - تکفارس 

هوآوی چطور با وجود تحریم‌های آمریکا موفق به ساخت کایرین ۹۰۰۰S شد؟ سورپرایز امسال چینی‌ها

افشین نوری
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - 09:51
هوآوی

هواوی با معرفی گوشی میت ۶۰ پرو همه جهان را شگفت‌زده کرد. این گوشی بدون اینکه در یک رویداد رسمی معرفی شود، در وب‌سایت رسمی هواوی و فروشگاه آنلاین این شرکت فهرست شد. اما جالب‌ترین بخش این معرفی تراشه هواوی کایرین ۹۰۰۰S بود.

همانطور که می‌دانید تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، این شرکت را با مشکلات زیادی در استفاده از فناوری‌های پیشرفته مواجه کرده است. در سایه این تحریم‌ها، دسترسی هواوی به تجهیزات ساخت تراشه‌های ۵G قطع شده است. این موضوع باعث شده تا هواوی از تراشه‌های رده‌پایین ۴G در گوشی‌های خود استفاده کند. اما با کایرین ۹۰۰۰S ظاهرا همه چیز تغییر کرده است.

در حالیکه یک هفته از معرفی سری میت ۶۰ می‌گذرد، هواوی تاکنون بیش از یک میلیون دستگاه از آن فروخته است و پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل ۱۲ میلیون دستگاه گوشی میت ۶۰ پرو روانه بازار کند.

کایرین 9000S هواوی

البته هواوی به طور رسمی درباره قابلیت پشتیبانی کایرین ۹۰۰۰S از اتصال ۵G صحبت نکرده است. به همین خاطر ما در اینجا قصد داریم به همه سوالات درباره این پردازنده پاسخ دهیم.

سازنده تراشه هواوی ۹۰۰۰S کیست؟

هواوی در سال‌های گذشته با شرکت تایوانی TSMC برای تولید تراشه‌های HiSilicon خود همکاری داشته است، اما پس از قرار گرفتن این شرکت در لیست تحریم‌های آمریکا، ادامه این همکاری دیگر امکان‌پذیر نبود. بنابراین TSMC در ساخت کایرین ۹۰۰۰S هیچ مشارکتی نداشته است.

هواوی در ساخت تراشه جدید خود با شرکت SMIC همکاری کرده است. SMIC یک سازنده تراشه چینی است و طبق گزارش TechInsights، از یک فرآیند ۷ نانومتری (N+2) در ساخت کایرین ۹۰۰۰S استفاده کرده است.

اما در رابطه با مشخصات فنی کایرین ۹۰۰۰S باید بگوییم که این پردازنده با ابعاد ۱۰۷ میلی‌مترمربع، حدود ۲ درصد بزرگتر از تراشه‌های ۵ نانومتری ساخت TSMC است. TSMC قبلا تراشه کایرین ۹۰۰۰ را با ابعاد ۱۰۵ میلی‌مترمربع تولید کرده بود.

نکته دیگر اینکه، کایرین ۹۰۰۰S دارای ابعاد بحرانی بزرگتری نسبت به کایرین ۹۰۰۰ است. ابعاد بحرانی معیاری در یک ترانزیستور یا مدار مجتمع است که بر ویژگی‌های الکتریکی دستگاه تاثیر می‌گذارد.

آیا کایرین ۹۰۰۰S از ۵G پشتیبانی می‌کند؟

همانطور که گفته شد هواوی میت ۶۰ پرو اولین گوشی ۵G هواوی در ۳ سال گذشته است. تراشه کایرین ۹۰۰۰S از مودم Baron با قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم فناوری ارتباطات بهره می‌برد.

متاسفانه هواوی جزئیات بیشتری درباره قابلیت‌های ۵G کایرین ۹۰۰۰S منتشر نکرده است، اما ما می‌دانیم که این تراشه از اتصال ماهواره‌ای در گوشی میت ۶۰ پرو پشتیبانی می‌کند.

کایرین 9000S هواوی

در واقع، هواوی میت ۶۰ پرو اولین گوشی دنیا با قابلیت تماس ماهواره‌ای است. هرچند میت ۵۰ پرو نیز از ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کرد، اما این گوشی مثل مدل‌های آیفون ۱۴ فقط به متن محدود می‌شد.

بنابراین، تراشه کایرین ۹۰۰۰S باعث شده تا گوشی جدید هواوی در بخش ارتباط ماهواره‌ای بهتر از گوشی‌های آیفون ۱۴ باشد.

معماری

کایرین ۹۰۰۰s همانند اکثر تراشه‌های موبایلی بازار، با معماری ARM ساخته شده است. با این‌حال، هواوی کاملا متکی به هسته‌های ARM نبوده و از هسته‌های سفارشی مانند هسته Mongoose سامسونگ در تراشه خود استفاده کرده است.

کایرین 9000S هواوی

این تراشه دارای هشت هسته پردازشی است، اما در برخی بنچمارک‌ها ممکن است با ۱۲ هسته ظاهر شده باشد. دلیل آن هم این است که کایرین ۹۰۰۰s از فناوری Hyper-threading پشتیبانی می‌کند که تا ۱۲ رشته پردازشی ارائه می‌کند. این فناوری، تراشه جدید هواوی را تبدیل به اولین تراشه ARM با قابلیت Hyper-threading کرده است.

ظاهرا در معماری هشت هسته‌ای کایرین ۹۰۰۰s، از یک هسته اصلی سفارشی Taishan با فرکانس ۲.۶۲ گیگاهرتز، سه هسته سفارشی Taishan با فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز و چهار هسته ARM Cortex-A510 با سرعت کلاک پیش‌فرض استفاده شده است.

در بخش گرافیکی نیز کایرین ۹۰۰۰S از پردازنده گرافیکی Maliang 910 با سرعت کلاک ۷۵۰ مگاهرتز بهره می‌برد. این تراشه همچنین از نسخه‌های ارتقایافته DaVinci, ISP و مودم Barron استفاده می‌کند.

کایرین ۹۰۰۰S چقدر قدرتمند است؟

کایرین ۹۰۰۰S از نظر عملکرد پایین‌تر از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قرار دارد. طبق نتایج بنچمارک‌ AnTuTu، کایرین ۹۰۰۰S امتیاز ۷۰۰,۰۰۰ را دریافت کرده که در مقایسه با امتیاز ۱,۲۷۵,۷۴۹ اسنپدراگون ۸ نسل ۲ عدد پایین‌تری است.

کایرین 9000S هواوی

در گیک‌بنچ هم کایرین ۹۰۰۰S در تست‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته ای به‌ترتیب امتیازهای ۱۳۰۰ و ۳۳۰۰ را کسب کرده است که این اعداد در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ که به‌ترتیب امتیازهای ۱۸۷۸ و ۵۱۵۱ را کسب کرده بسیار پایین‌تر هستند. بنابراین، می‌توان گفت که تراشه جدید هواوی از نظر عملکرد کمی بهتر از اسنپدراگون ۸۸۸ است.

در مجموع، کایرین ۹۰۰۰S از نظر عملکرد در بین گوشی‌های اندرویدی دو نسل عقب‌تر است. اما باید توجه داشت که نتایج بنچمارک‌ها صرفا عدد هستند و این موضوع نمی‌تواند تاثیر زیادی روی عملکرد گوشی در دنیای واقعی داشته باشد.

برای مقایسه، سریع‌ترین گوشی میان‌رده یازار یعنی ردمی نوت ۱۲ توربو امتیاز ۱,۱۴۸,۳۷۶ را در AnTuTu کسب کرده است. در کل، می‌توان گفت که هواوی میت ۶۰ پرو با تراشه کایرین ۹۰۰۰S بهتر از اکثر گوشی‌های میان‌رده بازار است.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید