چرا شرکت هایی مثل آمازون و اپل استفاده از ChatGPT را برای کارکنان خود ممنوع کرده اند - تکفارس 
چرا شرکت هایی مثل آمازون و اپل استفاده از ChatGPT را برای کارکنان خود ممنوع کرده اند - تکفارس 
چرا شرکت هایی مثل آمازون و اپل استفاده از ChatGPT را برای کارکنان خود ممنوع کرده اند - تکفارس 

چرا شرکت هایی مثل آمازون و اپل استفاده از ChatGPT را برای کارکنان خود ممنوع کرده اند

افشین نوری
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 11:08
ChatGPT

با وجود اینکه هوش مصنوعی قابلیت‌های زیادی دارد، اما نگرانی‌های نیز در ماه‌های گذشته ایجاد کرده است. بخشی از این نگرانی‌ها به خاطر توانایی این فناوری در انجام برخی مشاغل انسانی است که می‌تواند باعث بیکاری خیل عظیمی از کارگران شود. همچنین در آینده ممکن است هر کسی بتواند اکثر کارهای خود را توسط بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی انجام دهد.

با این حال، نگاه دیگری نیز به هوش مصنوعی وجود دارد که معتقد است این فناوری می‌تواند به عنوان یک ابزار کمکی عمل کند تا به‌عنوان یک جایگزین مستقیم. طبق این نگاه، کارگران می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی از انجام کارهای تکراری صرفنظر کنند و در کارهای خود بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

طبق گزارش جدید وال استریت ژورنال، شرکت‌های بزرگی مثل اپل، آمازون، جی پی مورگان و ورایزن استفاده از فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی را برای کارکنان خود در حین کار ممنوع کرده‌اند. برخی از این شرکت‌ها مثل آمازون و اپل عمدتا روی چت بات ChatGPT حساس هستند و مشکلی با هوش مصنوعی به‌طور کلی ندارند. برخی شرکت‌ها نیز از کارکنان خود خواسته‌اند که از ابزارهای هوش مصنوعی داخلی این شرکت‌ها استفاده کنند.

این تصمیمات ظاهرا بعد از آن گرفته می‌شود که برخی چهره‌های سرشناس علیه هوش مصنوعی اظهارنظر کرده‌اند. برای مثال، دکتر Geoffrey Hinton از افراد سرشناش در حوزه شبکه های عصبی اخیرا گفته بود که از کمک‌های خود به پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی متاسف است. از طرفی، ایلان ماسک و استیو وژنیاک نیز خواستار توقف توسعه هوش مصنوعی تا زمان تدوین چارچوب‌های قانونی در این حوزه شده‌اند. با این حال، به نظر می‌رید که شرکت‌های بزرگ فناوری به دلایل دیگری استفاده از پلتفرم‌های هوش مصنوعی توسط کارکنان خود را ممنوع کرده‌اند.

این شرکت‌ها نگران آن هستند که مبادا پلتفرم‌های هوش مصنوعی داده‌های حساس آن‌ها منتقل کند. از آنجائیکه OpenAI همکاری نزدیکی با مایکروسافت در مینه هوش مصنوعی دارد، این موضوع باعث شده تا شرکت‌های رقیب مایکروسافت نگران درز پیدا کردن اطلاعات محرمانه محصولات‌شان باشند. ظاهرا کارمندان‌ این شرکت‌ها از پلتفر‌های هوش مصنوعی برای انجام کارهای مختلفی شامل نوشتن ایمیل و کدنویسی استفاده می‌کنند.

سامسونگ یکی از شرکت‌هایی است که استفاده از هوش مصنوعی مولد سایر شرکت‌ها را در محل کار ممنوع کرده است و ظاهرا برخی کارمندان این شرکت اقدام به اشتراک‌گذاری برخی کدهای حساس سامسونگ با ChatGPT کرده‌اند. به همین خاطر، سامسونگ به‌شدن نگران ذخیره شدن اطلاعات محرمانه خود در سرورهای شخص‌ثالث است.

لازم به ذکر است که OpenAI اخیرا قابلیت‌های حریم خصوصی بیشتری به پلتفرم خود اضافه کرده است. کاربران اکنون می‌توانند تاریخچه چت خود در ChatGPT را خاموش کند و داده‌های آن‌ها برای آموزش مدل‌های زبانی استفاده نخواهند شد. البته فعال کردن این گزینه‌ها به معنای آن نیست که داده‌های شما ۱۰۰ درصد امن خواهد ماند. OpenAI گفته است که به‌طور مداوم در حال مانیتور کردن چت‌ها برای جلوگیری از سو‌ء‌استفاده‌های احتمالی است.

منبع: Slashgear

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید