ستاره شناسان بزرگترین انفجار کیهانی را رصد کردند - تکفارس 
ستاره شناسان بزرگترین انفجار کیهانی را رصد کردند - تکفارس 
ستاره شناسان بزرگترین انفجار کیهانی را رصد کردند - تکفارس 

ستاره شناسان بزرگترین انفجار کیهانی را رصد کردند

افشین نوری
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 08:00
سیاه‌ چاله

ستاره‌شناسان موفق به کشف بزرگترین انفجار کیهانی شده‌اند و معتقدند که این انفجار به خاطر پخش ناگهانی ابرهای گازی توسط یک سیاه‌چاله غول‌پیکر انجام شده است.

این انفجار که با نام AT2021lwx شناخته می‌شود میلیاردها سال نوری قبل‌ انجام شده است و اولین نشانه‌های آن در سال ۲۰۲۰ رویت شده بود. حالا بعد از سه سال، دانشمندان موفق به مشاهده مواد بیشتری از این انفجار شده‌اند. نتایج این مشاهدات امروز در Monthly Notices of the Royal Astronomical Society چاپ شده است که از اینجا قابل دسترس است.

یکی از محققان به نام Sebastian Hönig گفته است که «اگر شما فاصله یک جرم آسمانی از خودتان را بدانید می‌توانید میزان روشنایی آن را محاسبه کنید. ما با مشاهده انفجار AT2021lwx و انجام محاسباتی متوجه شدیم که با یک انفجار فوق‌العاده روشن روبرو هستیم.» ظاهرا دلیل روشنایی بیش از حد این انفجار وجود یک سیاه چاله غول پیکر در مرکز آن بوده است که اندرکنش بین ابرهای گازی اطراف آن و این سیاه چاله منجر به آن شده است.

سیاه چاله‌ها جزو پرتراکم ترین اجرام آسمانی در کیهان هستند و نیروی گرانشی آن‌ها بقدری بزرگ است که حتی نور هم نمی‌تواند از آن فرار کند. دانشمندان معتقد که انفجار AT2021lwx به خاطر ابرهای گازی که در اطراف سیاه چاله در حال چرخش بوده ایجاد شده است و این اتفاق در حدود ۸ میلیارد سال پیش رخ داده است.

ستاره‌شناسان امیدوار هستند که با ابزارهای جدیدی مثل Legacy Survey of Space and Time در رصدخانه Vera Rubin Observatory بتوانند رویدادهای بیشتری شبیه به این کشف کنند و دانش خود را درباره این رویدادها عمیق‌تر کنند. Philip Wiseman یکی دیگر از محققان گفته است که این نوع انفجارها هرچند ممکن است بسیار ندر باشند اما بقدری انرژی زیادی دارند که می‌توانند نحوه تغییر ساختار مرکزی کهکشان‌ها در طول زمان را توضیح دهند.

دانشمندان قصد دارند داده‌های اشعه ایکس این انفجار را برای درک بهتر از منشا چنین انفجارهای بزرگی جمع‌آوری و مورد مطالعه قرار دهند.

منبع: gizmodo

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید