این سیاه چاله غول پیکر دنباله‌ای از ستارگان جوان را بر جای گذاشته است - تکفارس 
این سیاه چاله غول پیکر دنباله‌ای از ستارگان جوان را بر جای گذاشته است - تکفارس 
این سیاه چاله غول پیکر دنباله‌ای از ستارگان جوان را بر جای گذاشته است - تکفارس 

این سیاه چاله غول پیکر دنباله‌ای از ستارگان جوان را بر جای گذاشته است

افشین نوری
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - 09:27
تلسکوپ هابل

تلسکوپ فضایی هابل به‌تازگی چیز عجیبی را رضد کرده است که دانشمندان تا قبل از این چنین چیزی مشاهده نکرده‌ بودند. آن‌ها در ابدا تصور می‌کردند که یک مشکل تصویربرداری باشد اما بعدا متوجه شدند که یک سیاه چاله غول پیکر، دنباله‌ای از ستارگان جوان را بر جای گذاشته است.

یکی از ستاره شناسان به نام Pieter van Dokkum از دانشگاه ییل به تصاویر هابل نگاه کرد در ابتدا فکر کرد که یک اشعه کیهانی باعث این موضوع شده است، اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که ما با یک رویداد منحصربه‌فرد کیهانی روبه‌رو هستیم.

طبق نظر دانشمندان ناسا، سیاه چاله مذکور یک دنباله ۲۰۰ هزار سال نوری از ستارگان جوان را بر جای گذاشته است. ظاهرا وقتی این سیاه چاله از داخل ابرها و گازهای اطراف کهکشانی در فضا رد می‌شده است سرعت بالای آن باعث شده تا با گازهای مذکور شوک وارد شود و داغ شده و تشکیل ستاره‌های جوان را بدهند. ستاره‌شناسان هنوز نمی‌دانند که این اتفاق چگونه افتاده است، اما به نظر می‌رسد سیاه چاله مذکور حدود ۲۰ میلیون بار سنگین تر از خورشید بوده است.

تلسکوپ هابل

حدس دانشمندان این است که حدود ۵۰ میلیون سال پیش دو کهکشان شروع به ادغام کردن با یکدیگر کرده‌اند و سیاه چاله‌های موجود در مرکز آن‌ها احتمالا یک دوتایی پایدار را تشکیل داده است. سپس یک کهکشان سومی که آن هم دارای یک سیاه چاله بوده با این دو کهکشان برخورد کرده و آن سیستم پایدار دوتایی را به هم زده است.

در ادامه، حدود ۳۹ میلیون سال پیش یک اتفاق عجیب باعث شده تا سیاه چاله‌ سوم در جهت مخالف دو سیاه چاله دیگر حرکت کند و از آن‌ها جدا شود و کهکشان اصلی خود را ترک نماید. van Dokkum با حذف اشعه‌های کیهانی از تصاویر ثبت شده توسط هابل متوجه شد که این تلسکوپ پدیده جدیدی را ثبت کرده است. دانشمندان سپس با داده‌های بیشتری که از تلسکوپ کک در هاوایی کسب کردند توانستند این موضوع را تائید کنند. ستاره‌شناسان قصد دارد تا با تلسکوپ جیمز وب نیز این پدیده را بررسی کنند.

در هر حال باید ببینیم این پدیده چگونه قبال توضیح خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید