دورترین کهکشان کیهان کشف شد - تکفارس 
دورترین کهکشان کیهان کشف شد - تکفارس 

دورترین کهکشان کیهان کشف شد

افشین نوری
۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - 10:45
دورترین کهکشان کیهان

دانشمندان ژاپنی موفق به کشف دورترین کهکشان کیهان به نام HD1 شدند. این کهکشان دورترین کهکشانی است که تا الان توسط ستاره‌شناسان کشف شده است.

فاصله HD1 از ما ۱۳.۵ میلیارد سال نوری است و فقط ۳۰۰ میلیون سال بعد از انفجار بیگ بنگ به وجود آمده است. این کهکشلن ۱۰۰ میلیون سال قدیمی‌تر از رکورددار قبلی یعنی کهکشان GN-z11 است. انتظار می‌رود این کهکشان حاوی اولین ستارگان کیهان باشد.

دورترین کهکشان کیهان

دانشمندان ژاپن با صرف بیش از ۱۲۰۰ ساعت رصد آسمان توسط تلسکوپ‌های اسپیتزر، سوبارو، VISTA و تلسکوپ فروسرخ بریتانیا موفق به کشف این کهکشان دوردست شده‌اند. دانشمندان تلاش دارند داده‌های به‌دست آمده را یکبار دیگر چک کنند تا از یافته خود مطمئن شوند. آن‌ها همچنین امیدوارند که با راه‌اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب که از تابستان امسال کار خود را شروع خواهد کرد داده‌های بیشتری درباره HD1 به دست بیاورند.

اگر دانشمندان بتوانند وجود HD1 را اثبات کنند باید به سوالات جدید دیگری پاسخ بدهند. این کهکشان از مدل‌های فعلی شکل‌گیری کهکشان‌ها پیروی نمی‌کند و مواد تشکیل دهنده آن ممکن است با بقیه کهکشان‌ها فرق داشته باشد.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تحقیقات دانشمندان در نهایت به کجا ختم می‌شود و آی با کشفیات خود ما را شگفت‌زده خواهند کرد یا خیر.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید