تلسکوپ فضایی هابل یک سیاه چاله جدا افتاده را کشف کرد - تکفارس 
تلسکوپ فضایی هابل یک سیاه چاله جدا افتاده را کشف کرد - تکفارس 

تلسکوپ فضایی هابل یک سیاه چاله جدا افتاده را کشف کرد

افشین نوری
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - 08:42
سیاه چاله

سیاه چاله‌ها همیشه موردتوجه دانشمندان بوده‌اند، اما نوع دیگری از سیاه چاله‌ها وجود دارند که بسیار مرموز و عجیب هستند. این سیاه چاله‌ها از نوع جداافتاده هستند و در مرکز  کهکشان قرار ندارند. دانشمندان فکر می‌کنند که حدود ۱۰۰ میلیون از آن‌ها در کیهان وجود دارد. 

داده‌های تلسکوپ فضایی هابل اطلاعات بسیار خوبی را درباره این نوع سیاه چاله‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند. یکی از آن‌ها به نام Carina-Sagittarius در فاصله ۵۰۰ سال نوری از ما در یکی از بازوهای کهکشان راه شیری قرار دارد و‌ کشف آن به‌طور غیرمستقیم صورت گرفته است. از آنجائیکه سیاه چاله‌ها هیچ نوری ساطع نمی‌کنند، دانشمندان وجود آن‌ها را از طریق مشاهده اثرات‌شان بر سایر اجرام اثبات می‌کنند. 

سیاه چاله‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که یک ستاره به آخر عمر خود می‌رسد و وزن آن حدود ۲۰ برابر وزن خورشید می‌شود. در این مرحله، ستاره از هم می‌پاشد و فقط هسته مرکزی آن که بسیار سنگین است باقی می‌ماند. این هسته مرکزی تشکیل سیاه چاله را می‌دهد و مواد پراکند شده تبدیل به سوپرنوا می‌شوند. 

دانشمندان برای کشف این سیاه چاله‌ها از ترکیب داده‌های تلسکوپ هابل و  تلسکوپ‌های روی زمین استفاده می‌کنند. آن‌ها با استفاده از این تلسکوپ‌ها به دنبال نشانه‌هایی از پدیده جالبی به نام لنز گرانشی (Gravitational lensing) هستند. در این پدیده، سیاه چاله به خاطر وزن بسیار بالایی که دارد مسیر نور ستارگان دورتر را منحرف می‌کند و در واقع به عنوان لنز یک دوربین عمل می‌کنند و علاوه بر انحراف باعث روشن‌تر نور آن ستاره‌ها برای مدت کوتاهی می‌شود.

 در مورد سیاه چاله Carina-Sagittarius، دو گروه از دانشمندان از موسسه Space Telescope Science Institute و دانشگاه  University of California, Berkeley به‌طور همزمان روی داده‌های یکسانی کار کردند، اما آن‌ها به نتایج متفاوتی درباره وزن این سیاه چاله رسیدند‌. یک تیم گفته است که وزن آن حدود ۷ برابر وزن خوزشید است و دیگری گفته است که وزن آن بین ۱.۶ تا ۴.۴ برابر وزن خورشید. این تفاوت در اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که سیاه چاله مذکور یا از نوع کوتوله است یا اینکه یک ستاره نوترونی است. 

در هر حال، این سیاه چاله یک سیاه چاله بسیار عجیب است که نه‌تنها در مرکز کهکشان قرار ندارد بلکه وزن متغیری نیز دارد. دانشمندان سعی دارند مطالعات بیشتری روی آن انجام دهند تا ویژگی‌های آن را بهتر بشناسند. 

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.