بررسی گلکسی S23 اولترا: برترین گوشی اندرویدی جهان - تکفارس 
بررسی گلکسی S23 اولترا: برترین گوشی اندرویدی جهان - تکفارس 
بررسی گلکسی S23 اولترا: برترین گوشی اندرویدی جهان - تکفارس 

بررسی گلکسی S23 اولترا: برترین گوشی اندرویدی جهان

مهدی حلوائی
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 00:00
نقد و بررسی گلکسی S23 اولترا

گلکسی S23 اولترا جدیدترین پرچمدار سامسونگ است که علی رغم قیمت بالای خود، محصولی فوق‌العاده قدرتمند بوده و بدون شک کاربران با خرید آن تا چند سال نیازی به خرید گوشی‌ اندرویدی نخواهند داشت. در این مقاله به بررسی این گوشی خواهیم پرداخت.

طراحی

گلکسی S23 اولترا

گلکسی S23 اولترا از نظر ابعاد نسبت به گوشی‌هایی مانند وان پلاس ۱۱ کمی بزرگ‌تر بوده و از این رو ممکن است استفاده از آن برای کاربرانی که تجربه‌ی کار با گوشی‌های مشابهی مانند گلکسی S22 اولترا یا آیفون ۱۴ پرو مکس را ندارند کمی دشوار باشد. سامسونگ در طراحی این گوشی تغییرات چندانی را ایجاد نکرده و این پرچمدار جدید همانند نسخه‌ی سال گذشته دارای لبه‌های منحنی و ۵ دوربین‌ پشتی بدون محفظه‌ است.

سامسونگ در ساخت گلکسی S23 اولترا از بدنه‌ی آلومینیومی مقاوم و محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ استفاده کرده و این گوشی از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. پرچمدار جدید سامسونگ استاندارد IP68 را نیز دریافت کرده و در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. این موضوع با توجه به پشتیبانی قدرتمند سامسونگ از گوشی‌های خود باعث خواهد شد تا شما حداقل تا ۳ سال نیازی به خرید گوشی جدید نداشته باشید.

دوربین

گلکسی S23 اولترا
دوربین اصلی

ترکیب دوربین‌های گوشی گلکسی S23 اولترا شامل دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی ایزوسل HP2، فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۰ درجه و دو دوربین تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۳x و ۱۰x می‌شود. دوربین اصلی این گوشی به لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار لیزری و زوم سوپر روزلوشن ۳۰x و ۱۰۰x مجهز شده است. تصاویر ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا حدود ۴۰ مگابایت از فضای حافظه‌ی گوشی را اشغال می‌کنند در حالی که هر یک از تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی آن به چیزی حدود ۴ تا ۷ مگابایت فضا نیاز دارند.

گلکسی S23 اولترا
دوربین فوق عریض

نکته‌ای که گلکسی S23 اولترا را در بخش دوربین از سایر رقبا متمایز می‌کند، کیفیت زوم فوق‌العاده‌ی آن است. در واقع نه تنها کیفیت زوم ۳x و ۱۰x این گوشی بی‌نظیر است بلکه زوم ۳۰x آن نیز عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و در این بین تنها کیفیت زوم ۱۰۰x آن کمی پایین‌ است. در حال حاضر می‌توان گفت که کیفیت تصاویر زوم هیچ یک از گوشی‌های موجود در بازار به خوبی دوربین‌های تله‌فوتوی گلکسی S23 اولترا نیست.

گلکسی S23 اولترا
زوم ۳x

عملکرد دوربین اصلی این گوشی نیز فوق‌العاده است و تصاویر ثبت‌شده توسط آن از جزئیات بالایی برخوردار بوده و زنده به‌نظر می‌رسند. تصاویر این دوربین بسیار روشن‌تر از دوربین اصلی آیفون ۱۴ بوده و جزئیات سایه‌ها در آن نمایان‌تر است اما در برخی مواقع، روشنایی بیش از حد آن‌ها باعث از بین رفت حالت طبیعی رنگ‌ها می‌شود. این گوشی هنگام استفاده از زوم ۱۰x در برخی محیط‌ها با باگی روبه‌رو می‌شود که استفاده از فوکوس را غیرممکن کرده و منظره‌یاب آن تصویر را با کیفیتی بسیار پایین‌تر از تصویر نهایی به نمایش می‌گذارد. انتظار می‌رود که این مشکل با عرضه‌ی یک به‌روزرسانی برطرف شود.

به‌طور کلی دوربین‌های گلکسی S23 اولترا عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته‌اند و شما می‌توانید با استفاده از این گوشی، انواع تصاویر را با کیفیت بالا به ثبت برسانید؛ موردی که در حال حاضر در سایر گوشی‌های موجود در بازار دیده نمی‌شود.

عملکرد

گلکسی S23 اولترا

گلکسی S23 اولترا به لطف نسخه‌ی سفارشی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به معنای واقعی کلمه قدرتمند است. شما می‌توانید در این گوشی بدون کوچک‌ترین مشکلی از اجرای بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها، ثبت تصاویر ۲۰۰ مگاپیکسلی، فیلم‌برداری ۸K و بسیاری موارد دیگر لذت ببرید. برای مثال، این گوشی بازی Asphalt 9: Legends را بدون گرم شدن و اپلیکیشن‌ها را بدون لگ و تنها در چند ثانیه اجرا می‌کند. حتی دریافت سیگنال و نمایش نقشه‌ توسط گوگل مپس نیز در این گوشی بسیار سریع‌تر از سایر محصولات است.

البته توجه داشته باشید که موارد یادشده مربوط به نسخه‌ی ۱۲ گیگابایتی گلکسی S23 اولترا بوده و گوشی در نسخه‌ی ۸ گیگابایتی نیز به بازار عرضه شده است. ثبت یک ویدیوی ۸K یک دقیقه‌ای حدود ۶۰۰ مگابایت از فضای حافظه‌ی گوشی را اشغال می‌کند و در حال حاضر بسیاری از بازی‌های جدید بیش از ۱۰ گیگابایت حجم دارند. از این رو حافظه‌ی داخلی گوشی مورد دیگریست که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. خوشبختانه گلکسی S23 اولترا تنها در یک نسخه با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به بازار جهانی عرضه شده و امسال خبری از نسخه‌ی اگزینوس آن نخواهد بود.

نمایشگر و سیستم عامل

گلکسی S23 اولترا

سامسونگ در پرچمدار جدید خود از نمایشگر ۶.۸ اینچی سوپر اولد استفاده کرده که از نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو نیز بزرگ‌تر است. حداکثر میزان روشنایی این نمایشگر ۱۷۵۰ نیت بوده و شما حتی زیر نور خورشید نیز می‌توانید محتوای نمایش داده‌شده در آن را بدون هیچ مشکلی تماشا کنید. گلکسی S23 اولترا همچنین از اسپیکرهای قدرتمندی بهره برده اما نحوه‌ی جایگیری آن‌ها باعث شده تا هنگام بازی، دست کاربر روی اسپیکر پایینی قرار بگیرد و صدا به خوبی شنیده نشود.

گلکسی S23 اولترا از رابط کاربری One UI 5.1 (مبتنی بر اندروید ۱۳) بهره برده که تغییرات کمی را نسبت به One UI 5.0 داشته است. این رابط کاربری مملو از ویژگی‌های مختلفی مانند امکان تغییر ساعت لاک اسکرین، تغییر ظاهر بخش اعلانات و اضافه کردن فیلترهای مختلف به والپیپرها بوده که بسیاری از آن‌ها کاربردی می‌باشند. برای مثال، سیستم DeX سامسونگ امکان اتصال گوشی به کامپیوتر یا مانیتور را فراهم می‌کند.

گلکسی S23 اولترا همانند اکثر گوشی‌های سامسونگ تا ۴ سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و ۵ سال به‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهد کرد و همین موضوع می‌تواند دلیلی بر استفاده‌ی طولانی مدت از آن باشد. در واقع سامسونگ در حال حاضر نسبت به سایر شرکت‌های اندرویدی پشتیبانی بهتری را برای گوشی‌های خود ارائه می‌کند.

قلم هوشمند S Pen

گلکسی S23 اولترا

پس از بازنشستگی گوشی‌های سری گلکسی نوت حالا سری گلکسی S اولترا از قلم هوشمند S Pen پشتیبانی می‌کنند. این قلم در شیاری در قسمت پایینی گلکسی S23 اولترا قرار می‌گیرد و باتری کوچک آن در همین قسمت شارژ می‌شود. قلم هوشمند S Pen امکان کپی کردن متن و تصویر، ترجمه متون، یادداشت‌ برداری و طراحی را فراهم کرده و حتی می‌توان از آن به عنوان کلید شاتر دوربین گوشی استفاده کرد.

زمانی که گوشی قفل است، شما می‌توانید با قلم یادشده روی نمایشگر به نوشتن متن پرداخته و با نگه داشتن کلید کناری گوشی، متن یادشده را پاک و یا با فشردن آن، متن را در بخش یادداشت‌ها ذخیره کنید. خوشبختانه قلم S Pen از پاسخگویی بی‌نظیری برخوردار بوده و تمامی فرآیندهای مذکور با سرعتی بالا و بدون تاخیر انجام می‌شود. این موضوع تنها به نوشتن متون محدود نبوده و برای مثال، قلم هوشمند گلکسی S23 اولترا تنها در کمتر از چند ثانیه متون مورد نظر شما را ترجمه می‌کند. به‌طور کلی می‌توان گفت که قلم S Pen به تنهایی دلیل مناسبی برای خرید گلکسی S23 اولترا نیست اما حضور آن ارزش گوشی را بیشتر کرده است.

باتری و شارژ

گلکسی S23 اولترا

گلکسی S23 اولترا بدون شارژر به بازار عرضه شده اما سامسونگ یک کابل USB-C به USB-C را در جعبه‌ی آن قرار داده است. این گوشی از شارژ ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما کاربران برای دسترسی به این سرعت باید از شارژرهای SFC 2.0 سامسونگ و یا شارژرهای شخص ثالثی که علاوه بر این فناوری از پاور دلیوری نیز پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنند. مدت زمان شارژ کامل گلکسی S23 اولترا با یکی از َشارژرهای یادشده ۶۳ دقیقه است که با توجه به باتری بزرگ‌ این گوشی عدد قابل قبولی به حساب می‌آید.

توجه داشته باشید که شارژ کامل این گوشی با شارژرهای معمولی حدود ۱۰۰ دقیقه به طول می‌انجامد اما خوشبختانه گوشی با هر بار شارژ با استفاده‌ی معمولی تا بیش از دو روز دوام می‌آورد. برای مثال، تماشای یک ویدیوی ۳۰ دقیقه‌ای در یوتیوب تنها ۲ درصد از شارژ گوشی را خالی می‌کند. این موضوع به لطف مصرف انرژی پایین تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ امکان‌پذیر شده است.

با این وجود، عمر باتری گلکسی S23 اولترا با استفاده‌ی سنگین نیز فوق‌العاده بوده و برای مثال گوشی پس از جست‌وجو در توییتر و اجرای بازی Marvel Snap به مدت یک ساعت، پخش یک ویدیوی ۴۵ دقیقه‌ای در یوتیوب و گشت و گذار در کروم و ردیت تا ۱۶ ساعت دوام می‌آورد. گلکسی S23 اولترا از قابلیت شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ معکوس نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توان گفت که سامسونگ از نظر باتری و سرعت شارژ یک محصول کامل را به بازار عرضه کرده است.

جمع‌بندی

نسخه‌‌ی پایه‌ی گلکسی S23 اولترا با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی ۱،۱۹۹ دلار قیمت داشته و نسخه‌های ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی آن نیز به ترتیب ۱،۳۷۹ دلار و ۱،۶۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. این گوشی در خرده‌فروشی‌ها در رنگ‌های سبز، کرم، بنفش و مشکی به فروش می‌رسند اما شما می‌توانید در فروشگاه‌های رسمی سامسونگ به رنگ‌های قرمز، زرد، خاکستری و آبی آن نیز دسترسی داشته باشید.

گلکسی S23 اولترا بدون شک قیمت بسیار بالایی دارد و از این نظر رقیب آیفون ۱۴ پرو مکس است. در حال حاضر گوشی‌های ارزان‌تری مانند پیکسل ۷ پرو نیز در بازار وجود دارند اما توجه داشته باشید که این محصول بسیار قدرتمندتر از سایر گوشی‌های اندرویدی بوده و علاوه بر داشتن دوربین‌های همه‌کاره و عمر باتری و مقاومت بالا تا چند سال پشتیبانی نرم‌افزاری دریافت می‌کند. همین موضوع این محصول را به یکی از بهترین و کامل‌ترین گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۲۳ تبدیل کرده است.


نکات مثبت:

  • تراشه فوق‌العاده قدرتمند
  • دوربین تله‌فوتوی همه کاره
  • قلم هوشمند S Pen
  • مقاوم در برابر آب و ضربه
  • پشتیبانی نرم افزاری بلند مدت
  • ویژگی‌های جذاب
  • نمایشگر بزرگ

نکات منفی:

  • شارژ باسیم ۴۵ واتی
  • بزرگ و سنگین

۹/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Datrecob گفت:

    این گوشی براستی برترین گوشی اندرویدی جهان هست اما نه با فست شارژ ۴۵ وات…چون یه پرچمدار نباید زیر ۹۰ وات سرعت شارژش باشه دلیلشو تعصبی نگفتم.کارای روزمره اینروزا با گوشی بسبار زیاده و نمیشه هر نیم ساعت،، نیمساعت هم گوشی رو شارژ کرد خیلی مشکل بزرگیه ولی بازهم s23 ultra گوشی خوفناکیه مرسی سامسونگ

  • داریوش حقیقی گفت:

    خرید سامسونگ s23oltra256و۲سیم کارت قیمت چند