اپل تراشه های پیشرفته M2 پرو و M2 مکس را معرفی کرد - تکفارس 
اپل تراشه های پیشرفته M2 پرو و M2 مکس را معرفی کرد - تکفارس 
اپل تراشه های پیشرفته M2 پرو و M2 مکس را معرفی کرد - تکفارس 

اپل تراشه های پیشرفته M2 پرو و M2 مکس را معرفی کرد

افشین نوری
۲۸ دی ۱۴۰۱ - 06:53
اپل تراشه های پیشرفته M2 پرو و M2 مکس را معرفی کرد - تکفارس 

اپل از تراشه‌های جدید M2 پرو و M2 مکس رونمایی کرد. این‌ها پیشرفته‌ترین تراشه‌های اپل هستند که در داخل مک بوک پروهای جدید ۱۴ و ۱۶ اینچی استفاده شده‌اند.

تراشه M2 دارای ۱۲ هسته، ۱۹ واحد گرافیکی و ۳۲ گیگابایت حافظه یکپارچه و تراشه M2 مکس دارای ۱۲ هسته، ۳۸ واحد گرافیکی و ۹۶ گیگابایت حافظه یکپارچه است. جزییات کامل این تراشه به صورت می‌باشد.

تراشه M2 پرو

این پردازنده با استفاده از فناوری ۵ نانومتری ساخته شده و دارای ۴۰ هزار ترانزیستور (۲۰ درصد بیشتر از M1 پرو) است و پهنای باند ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این تراشه در پیکره‌بندی های مختلفی قابل دسترس است که بالاترین نسخه آن دارای هشت هسته عملکردی و چهار هسته کم‌مصرف است. هسته‌های عملکردی این تراشه دارای حافظه کش ۳۲ مگابایت و هسته‌های کم‌مصرف آن دارای حافظه کش ۴ مگابایت هستند.

تراشه M2 پرو از نظر عملکردی ۲۰ درصد سریع‌تر از تراشه M1 پرو است و ۲.۵ برابر سریع‌تر از پردازنده Core i9 در مدل قدیمی مک پرو ۱۶ اینچی می‌باشد. از طرفی، تعداد واحدهای گرافیکی آن که سه تا بیشتر از M1 پرو است. بنابراین در بخش گرافیکی، تراشه جدید اپل نسبت به تراشه سال گذشته برتری دارد.

تراشه M2 مکس

این تراشه مشخصات رده‌بالاتری دارد و مجهز به ۶۷ میلیارد ترانزیستور است که ۳ برابر بیشتر از تعداد ترانزیستورهای M2 است. پهنای باند حافظه آن نیز به ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته و حافظه آن ۹۶ گیگابایت می‌باشد. 

این تراشه هرچند مثل مدل پرو دارای ۱۲ هسته پردازشی است اما تعداد واحدهای گرافیکی آن به ۳۸ عدد افزایش یافته است و حافظه کش L2 ان نیز ارتقا یافته است. تراشه M2 مکس ۳۰ درصد سریع‌تر از M1 مکس است.

اپل گفته است که‌ مک بوک ۱۶ اینچی با تراشه M2 مکس قادر به رقابت با لپ تاپ‌های ویندوزی قدرتمند مجهز به پردازنده‌های Core i9 و گرافیک‌های Quadro RTX 6000 یا  GeForce RTX 3080 Ti  انویدیا است. این تراشه همچنین دارای سرعت پردازش ۱۳.۶ ترافلاپس FP32 است که آن را مابین  RTX 3060 با ۱۰.۹۴ ترافلاپس و RTX 3070 با ۱۵.۹۷ ترافلاپس قرار می‌دهد.

در ضمن، هر دو تراشه M2 پرو و مکس اپل مجهز به ۱۶ هسته عصبی هستند که این هسته ها قادر به انجام ۱۵.۸ تریلیون عملیات در هر ثانیه هستند. M2 پرو از یک موتور ویدیویی برای شتاب‌دهی به کدینگ و دیکدینگ فایل‌های ویدیویی H.264, HEVC و ProRes بهره می‌برد، اما تراشه M2 مکس از دو موتور بهره می‌برد.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که عملکرد این تراشه‌ها در دنیای واقعی چگونه خواهد بود.

منبع: NT

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید