پیش بینی تحلیلگران سرشناس درباره درآمدهای TSMC در سال ۲۰۲۳ - تکفارس 
پیش بینی تحلیلگران سرشناس درباره درآمدهای TSMC در سال ۲۰۲۳ - تکفارس 
پیش بینی تحلیلگران سرشناس درباره درآمدهای TSMC در سال ۲۰۲۳ - تکفارس 

پیش بینی تحلیلگران سرشناس درباره درآمدهای TSMC در سال ۲۰۲۳

افشین نوری
۱۷ دی ۱۴۰۱ - 07:38
TSMC

شرکت تایوانی TSMC علیرغم اینکه بزرگترین سازنده تراشه دنیاست در ماه‌های اخیر به خاطر بحران اقتصاد جهانی با مشکلاتی مواجه بوده است و این موضوع روی درآمدهای این شرکت تاثیر مستقیم گذاشته است. با این حال، این شرکت توانسته با توسعه کارخانه‌های خود در خارج از تایوان و سرمایه‌گذاری در آن‌ها کمی از کاهش درآمدهای خود را جبران کند. 

در حالیکه TSMC هنوز گزارش مالی سه ماه آخر ۲۰۲۲ را منتشر نکرده است چند بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خود را درباره آینده این شرکت منتشر کرده‌اند. طبق پیش‌بینی اکثر این بانک‌ها که شامل UBS, Citigroup, JPMorgan و Goldman Sachs می‌شود، درآمد TSMC در شش ماهه اول ۲۰۲۳ کاهش خواهد بافت اما با شروع عرضه تراشه‌های ۳ نانومتری این شرکت شاهد افزایش درآمدهای آن خواهیم بود تا اینکه در سال ۲۰۲۴ ، این شرکت تایوانی مجددا به مسیر رشد قبلی خود بازخواهد گشت. 

اگر به‌طور دقیف‌تر بگوییم، بانک Citigroup پیش‌بینی کرده است که درآمد TSMC در سه ماه‌های اول و دوم ۲۰۲۳ به‌ترتیب ۱۴ و ۹ درصد کاهش یابد و همچنین سود خالص آن به ترتیب ۵ و ۱۵ درصد کاهش بیابد. بانک UBS نیز کاهش درآمد ۱۶ و ۳ درصدی را پیش‌بینی کرده است و بانک JP Morgan کاهش ۱۲ و ۱۳ درصدی را در نظر گرفته است.  

البته به این نکته هم باید اشاره کنیم‌ که افزایش درآمدهای TSMC معمولا فصلی است و انتظار نمی‌رود که در تمام طول سال با افزایش درآمد مواجه باشد. به هر حال، از زمانی که این شرکت تراشه‌های ساخت خودش را به شرکت‌های سازنده بدهد و گوشی‌های این شرکت وارد بازار شوند مدتی طول می‌کشد و در این مدت معمولا رشد درآمد قابل‌توجهی انتظار نمی‌رود. 

موضوع مهمتری که باعث کاهش درآمدهای TSMC خواهد شد کاهش تقاضا برای فناوری قدیمی این شرکت است بطوریکه UBS گفته است تقاضا برای پروسه‌های ۶ و ۷ نانومتری TSMC حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت و فناوری ۵ نانومتری این شرکت با کاهش ۸۰ درصد تقاضا مواجه خواهد شد. 

با این حال انتظار می‌رود که تقاضا برای فناوری جدید ۳ نانومتری این شرکت در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد و جبران فناوری‌های قدیمی را بکند. در مورد قیمت سهام‌ TSMC نیز بانک‌های JPMorgan, Goldman Sachs و UBS به ترتیب ۶۵۰, ۶۰۰ و ۶۹۰ دلار را پیش‌بینی کرده‌اند‌. در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم‌ که عملکرد این شرکت تایوانی در سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید