مصرف انرژی تراشه A17 اپل بسیار کم خواهد بود - تکفارس 
مصرف انرژی تراشه A17 اپل بسیار کم خواهد بود - تکفارس 
مصرف انرژی تراشه A17 اپل بسیار کم خواهد بود - تکفارس 

مصرف انرژی تراشه A17 اپل بسیار کم خواهد بود

مهدی حلوائی
۸ دی ۱۴۰۱ - 19:57
تراشه A17 اپل

اپل در زمان معرفی تراشه‌ی A16 اعلام کرده بود که این پردازنده‌ ۲۰ درصد کم‌مصرف‌تر از تراشه‌ی A15 است. حالا به‌نظر می‌رسد که تراشه‌ی A17 این شرکت، که قرار است از آن در گوشی‌های آیفون ۱۵ استفاده شود، مصرف انرژی بسیار کمتری خواهد داشت.

شرکت TSMC اخیراً از آغاز تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری خود در کارخانه‌ی پارک علمی تایوان جنوبی (STSP) خبر داده که قرار است در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ در آن تراشه‌ی A17 تولید شود. نکته‌ی جالب در خصوص فرآیند ۳ نانومتری TSMC، کاهش ۳۵ درصدی مصرف انرژی آن در مقایسه با فرآیند ۴ نانومتری این شرکت تایوانی است.

تراشه A16

در حال حاضر هنوز هیچ اطلاعاتی از عملکرد پردازشی تراشه‌ی A17 در دسترس نیست و TSMC نیز در خصوص تفاوت عملکرد تراشه‌های ۳ نانومتری با ۴ نانومتری هیچ صحبتی نکرده است. از این رو انتظار می‌رود که تراشه‌ی A17 اپل از این نظر تفاوت قابل توجهی با A16 نداشته باشد.

اپل همچنین در رویداد معرفی تراشه‌ی A16، اسلایدی را به نمایش گذاشت که تفاوت عملکرد این تراشه با پردازنده‌ی A13 را نشان می‌داد. ظاهراً تفاوت عملکرد ناچیز این تراشه در مقایسه با A15 باعث شده تا اپل آن را با تراشه‌های قدیمی‌تر خود مقایسه کند. با توجه به این موضوع، بعید نیست که تراشه‌ی A17 نیز از نظر قدرت پردازش تفاوت خاصی با پردازنده‌ی نسل فعلی اپل، که سریع‌ترین پردازنده‌ی موبایلی جهان است، نیز نداشته باشد.

تراشه A16 اپل

با این وجود، از آن‌جایی که مصرف انرژی تراشه‌ی نسل بعدی اپل بسیار کم خواهد بود، ممکن است که این شرکت ویژگی‌های بیشتری را در مقایسه با A16 به آن اضافه کند. اخیراً گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد اپل در ابتدا قصد داشته تا پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو را به تراشه‌ی A16 اضافه کند اما به دلیل افزایش مصرف انرژی این تراشه از تصمیم خود صرف نظر کرده است. با این حال، بعید نیست که A17 از این ویژگی پشتیبانی کند.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید