مریخ‌نورد استقامت ناسا نمونه های جمع آوری شده از سطح مریخ را بسته بندی کرد - تکفارس 
مریخ‌نورد استقامت ناسا نمونه های جمع آوری شده از سطح مریخ را بسته بندی کرد - تکفارس 
مریخ‌نورد استقامت ناسا نمونه های جمع آوری شده از سطح مریخ را بسته بندی کرد - تکفارس 

مریخ‌نورد استقامت ناسا نمونه های جمع آوری شده از سطح مریخ را بسته بندی کرد

افشین نوری
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 11:16
مریخ

در حالیکه ناسا به‌تازگی فضاپیمای اوریون را با موفقیت به سمت ماه پرتاب کرد، حالا این سازمان فضایی قصد دارد نمونه های جمع‌آوری شده در سطح کره مریخ را توسط مریخ‌نورد استقامت استخراج شده‌اند به زمین بازگرداند. 

این مریخ نورد تاکنون نمونه‌های زیادی را از نقاط مختلف مریخ جمع‌آوری کرده است و ان‌ها را در بسته‌بندی‌های مخصوصی قرار داده است و قرار است در ماموریت بعدی ناسا همه این بسته‌ها به زمین برگردانده شوند‌. ناسا امیدوار است‌که با بررسی این نمونه‌های سنگی به نشانه‌هایی از حیات در سطح کره مریخ دست یابد. 

یکی از نقاطی که در سطح مریخ اهمیت زیادی برای دانشمندان‌ناسا دارد دهانه Jezero است که حدس زد می‌شود میلیون‌ها سال پیش محل جریان یک رودخانه بزرگ بوده است.‌

حالا مریخ‌نورد استقامت در حال انجام اخرین مراحل بسته‌بندی نمونه‌های جمع‌اوری شده است و قرار است ان‌ها را در داخل تیوب‌هایی قرار داد و در نقاط مشخصی روی هم بگذارد.  

هدف بعدی ناسا این است که با استفاده از دستگاهی شبیه به هلیکوپتر که در ماموریت بعدی به سمت مریخ ارسال خواهد شد این نمونه‌ها را از سطح این کره بردارد و به زمین بیاورد. مری‌نورد استقامت سعی کرده ایت این‌نمونه‌ها را در نقاطی روی هم قرار دهد که کاملا مسطح باشند تا هلیکوپتر ناسا بدون هیچ مشکلی این نمونه‌ها را بتواند بردارد. 

نمونه‌های جمع‌آوری شده شامل سنگ‌ و خاک از نقاط مختلف مریخ می‌شوند و یک تیوب نیز شامل اتمسفر مریخ می‌شود که همه این‌ها بعد از ارسال به زمین‌ به دقت مورد بررسی دانشمندان از جهت عناصر تشکیل دهنده قرار خواهند گرفت. 

حالا باید ببینیم ماموریت بعدی ناسا برای بازگرداندن این نمونه چه زمانی انجام می‌شود.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید