کاوشگر استقامت ناسا اولین نمونه از سنگ های مریخ را برای بازگرداندن به زمین آماده کرد - تکفارس 
کاوشگر استقامت ناسا اولین نمونه از سنگ های مریخ را برای بازگرداندن به زمین آماده کرد - تکفارس 
کاوشگر استقامت ناسا اولین نمونه از سنگ های مریخ را برای بازگرداندن به زمین آماده کرد - تکفارس 

کاوشگر استقامت ناسا اولین نمونه از سنگ های مریخ را برای بازگرداندن به زمین آماده کرد

افشین نوری
۹ آبان ۱۴۰۱ - 09:17
Perseverance

مریخ نورد استقامت ناسا همچنان به کاوش خود بر روی این سیاره سرخ ادامه می‌دهد و تاکنون توانسته نمونه‌های زیادی از داخل رسوبات سطح آن استخراج کند. البته این مریخ نورد ماموریت دیگری نیز دارد و آن مهیا کردن زمینه برای ماموریت‌های بعدی مریخ است‌.

ناسا قصد دارد در ماوریت‌ بعدی مریخ، این نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط استقامت را به زمین برگرداند تا روی آن تحقیقات علمی انجام دهد‌. در این ماموریت‌، قرار است یک مریخ‌نشین دیگر از طریق دو هلیکوپتر روی سطح این سیاره فرو بیاید و نمونه‌ها را ابتدا به مدار مریخ و سپس از طریق یک فضاپیما به زمین انتقال دهد.

وظیفه مریخ نورد استفامت بعد از جمع‌آوری نمونه‌ها این است که آن‌ها را بسته‌بندی کند و در داخل لوله‌های مخصوصی قرار بدهد و آن‌ها را روی سطح مریخ رها کند تا در ماموریت بعدی ناسا برداشته شوند. 

استقامت

ناسا گفته است که اولیه بسته از نمونه‌ها در مکانی که از قبل تعیین شده است رها شده‌اند. ناسا از این اتفاق به‌عنوان یک رویداد تاریخی یاد کرده است چراکه تا قبل از این چنین ماموریتی با این پیچیدگی انجام نشده بود و حالا همه چیز با موفقیت در حال انجام است. 

تصاویر ارسالی به زمین، محل رهاسازی اولین لوله‌های نمونه‌ها را نشان می‌دهد. اسم این ناحیه Three Forks است که در دهانه Jezero قرار دارد. دلیل انتخاب این مکان، مسطح بودن آن است که باعث خواهد سد تا ماموریت برداشتن نمونه‌ها به‌راحتی انجام شود.

دانشمندان امیدوار هستند که با بررسی این نمونه‌ها به اطلاعات خوبی درباره تاریخ گذشته مریخ دست بیابند و پازل‌های مربوط به وجود حیات باستانی بر روی این سیاره مرموز را تکمیل کنند. دهانه Jezero یکی از مکان‌هایی است که احتمال پیدا کردن نشانه‌های حیات در آن بسیار زیاد است و دانشمندان فکر می‌کنند که میلیاردها سال پیش در اینجا روخانه‌ای بزرگ جریان داشته است. 

مریخ نورد استقامت همچنان به جمع‌اوری نمونه‌های دیگری از سطح مریخ ادامه خواهد داد و باید منتظر بمانیم و ببینیم که ماموریت این کاوشگر درنهایت چه دستاوردی خواهد داشت.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید