شرکت فضایی جف بزوس موتور راکت غول پیکر خود را با موفقیت آزمایش کرد - تکفارس 
شرکت فضایی جف بزوس موتور راکت غول پیکر خود را با موفقیت آزمایش کرد - تکفارس 

شرکت فضایی جف بزوس موتور راکت غول پیکر خود را با موفقیت آزمایش کرد

افشین نوری
۹ آبان ۱۴۰۱ - 08:04
شرکت فضایی جف بزوس موتور راکت غول پیکر خود را با موفقیت آزمایش کرد - تکفارس 

شرکت فضایی Blue Origin متعلق به جف بزوس مالک آمازون اعلام کرد که تست‌های موتور راکتی BE-4 را برای استفاده در راکت Vulcan Centaur را به اتمام رسانده است.

راکت Vulcan Centaur یک راکت بسیار غول پیکر است که هم‌اکنون در حال توسعه است.‌ موتور آن نیز همانند موتور Raptor راکت استارشیپ شرکت اسپیس ایکس از سوخت متان استفاده می‌کند. این موتور توانسته با موفقیت یک تست چهارونیم دقیقه‌‌ای را بگذراند و حالا برای نصب روی راکت Centaur به پایگاه United Launch Alliance ارسال شده است. 

مطالب مرتبط:

موتور BE-4 اهمیت زیادی برای برنامه‌های فضایی آمریکا دارد و قرار است علاوه بر راکت Vulcan در راکت New Glenn نیز استفاده شود. این راکت فوق‌سنگین مجهز به هفت موتور BE-4 خواهد بود تا بتواند نیرویی پیشرانی معادل ۴.۸ میلیون پوند تولید کند‌. راکت Vulcan نیز از چهار موتور BE-4 برای ایجاد نیروی پیشرانی برابر ۱.۱ میلیون پوند استفاده خواهد کرد. این راکت جایگزین راکت‌های سری Delta خواهد شد که از موتورهای روسی استفاده می‌کنند. 

اگر بخواهیم قدرت BE-4 را با سایر موتورهای راکتی ساخته شده در آمریکا مقایسه کنیم باید بگوییم که نیروی پیشران آن بسیار بیشتر از Raptor شرکت اسپیس ایکس و موتور RS-25 شرکت Aerojet Rocketdyne خواهد بود. این سه موتور قرار است در راکت‌‌های جدید آمریکایی استفاده شوند و نیروی پیشران آن‌ها به‌ترتیب ۵۱۰,۰۰۰, ۵۴۰,۰۰۰ و ۵۱۲,۰۰۰ پوند است. 

البته راکت استارشیپ اسپیس ایکس بسیار بزرگتر از راکت Vulcan خواهد بود که دلیل آن استفاده از ۳۲ موتور Raptor 2 برای ایجاد نیروی پیشران ۷.۵ میلیون پوند خواهد بود. در حال حاضر، بزرگترین رتکت اسپیس ایکس Falcon Heavy است که قادر به تولید نیروی ۵.۱ میلیون پوندی است. دلیل غول پیکر بودن استارشیپ این است که این راکت قرار است تجهیزات زیادی را به کره مریخ ارسال کند و به همین‌خاطر به راکت‌های دیگر فرق دارد. 

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه این تلاش‌ها به کجا ختم خواهد شد.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید