بلو اوریجین از خاک ماه سلول خورشیدی ساخت - تکفارس 
بلو اوریجین از خاک ماه سلول خورشیدی ساخت - تکفارس 

بلو اوریجین از خاک ماه سلول خورشیدی ساخت

مهدی حلوائی
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 11:36
سلول خورشیدی بلو اوریجین

شرکت فضایی بلو اوریجین امروز اعلام کرد که توانایی ساخت سلول خورشیدی با استفاده از سنگ پوشه‌های ماه را دارد. تکنیک بلو الکمیست این شرکت با استفاده از الکترولیز، عنصرهای آلومینیوم، آهن و سیلیکون خاک ماه را از آن جدا می‌کند. تیم بلو اوریجین با کمک این فرآیند می‌تواند تنها با استفاده از نور خورشید و سیلیکون راکتور مواردی مانند سلول‌های خورشیدی، کاور شیشه‌ای و سیم آلومینیومی تولید کند.

روش جدید شرکت بلو اوریجین نه تنها نیاز فضانوردان به حمل متریال‌‌های مورد نیاز خود به فضا را حذف خواهد کرد بلکه به حفظ سلامت زمین و ماه نیز کمک خواهد کرد. در این روش نیازی به آب نبوده و خبری از انتشار گاز کربن و مواد شیمیایی نیز در آن نیست. همچنین سلول‌های خورشیدی تولیدشده در این روش تا بیش از ۱۰ سال روی سطح ماه قابل استفاده خواهند بود.

بر اساس گزارش وب‌سایت Ars Technica، بلو اوریجین این روش را به عنوان راه حلی برای ماموریت آرتمیس و ماموریت‌های مریخ به ناسا پیشنهاد خواهد داد. این شرکت می‌تواند با کمترین خسارت محیطی، پایگاه‌ یا تاسیسات دیگری را روی سطح ماه و مریخ ایجاد کند. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که ناسا با پیشنهاد بلو اوریجین موافقت کند چرا که این شرکت رابطه‌ی خوبی با ناسا ندارد.

هرچند که ناسا کماکان از ایستگاه فضایی اوربیتال ریف (Orbital Reef) پشتیبانی کرده و به زودی از راکت نیو گلن (New Glenn) برای سفر به مریخ استفاده خواهد کرد اما بلو اوریجین مدتی پیش در رقابت با اسپیس ایکس برای ساخت ماه‌نورد برای ناسا شکست خورد و شکایت آن از ناسا نیز بی‌نتیجه باقی ماند. از این رو ممکن است که ناسا در نهایت از فناوری بلو الکمیست این شرکت استفاده نکند.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید