تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۷ شهریور: لینوکس متولد شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۷ شهریور: لینوکس متولد شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۷ شهریور: لینوکس متولد شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۷ شهریور: لینوکس متولد شد

افشین نوری
۷ شهریور ۱۴۰۱ - 11:32
لینوکس

در ماه آگوست ۱۹۹۱ یک مهندس نرم‌افزار به نام لینوس توروالدز برای اولین بار هسته لینوکس را معرفی کرد. توروالدز تصمیم داشت هسته‌ای که خودش توسعه داده بود، فریکس (freax) که ترکیبی از دو واژه انگلیسی رایگان (free) و عجیب (freak) بود نامگذاری کند، اما یکی از دوستان او آن را لینوکس نامگذاری کرد.

هسته لینوکس، سیستم‌عاملی است که با کمک توسعه‌دهندگان زیادی در سراسر جهان توسعه یافته است و یک هسته‌ متن‌باز یکپارچه، ماژولار و بسیار قابل‌تنظیم است. توروالدز بعد از عرضه نسخه اولیه این سیستم‌عامل، نسخه ۰٫۰۱ آن را در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۱ ارائه کرد و آن را روی سرور FTP دانشگاه فنلاند قرار داد. حتی از آنجاییکه کد این نسخه به ابزار مینیکس جهت تدوین نیاز داشت قابل اجرا نبود. در ۵ اکتبر ۱۹۹۱، توروالدز اولین نسخه رسمی لینوکس را منتشر کرد که این نسخه می‌توانست Bash ,GCC و برخی دیگر از ابزارهای GNU را اجرا کند.

تاکنون نسخه های متعددی برای این سیستم‌عامل منتشر شده است و در بیستمین سالگرد آن در سال ۲۰۱۱، بنیاد لینوکس اعلام کرد که نسخه ۳.۰ لینوکس دارای ۱۵ میلیون خط کد است و بیش از ۱۳۰۰ توسعه‌دهنده مجزا در آن مشارکت داشته‌اند. در حال حاضر، بسیاری از کاربران از این سیستم‌عامل روی کامپیوترهای خود استفاده می‌کنند و از عملکرد آن بسیار راضی هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید