تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ بهمن: پادکست متولد شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ بهمن: پادکست متولد شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ بهمن: پادکست متولد شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ بهمن: پادکست متولد شد

افشین نوری
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 11:24
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۳ بهمن: پادکست متولد شد - تکفارس 

در فوریه ۲۰۰۴ میلادی آدام کری و دیو واینر اولین پادکست‌ دنیا را در قالب برنامه‌ iPodder برای آی‌پادهای اپل طراحی کردند. البته همکاری این دو نفر برای ارائه فایل‌های صوتی با استفاده از فید RSS به سال ۲۰۰۰ بر می‌گردد و از همانجا بود که ایده ساخت پادکست کلید خورد و چهار سال شاهد انتشار اولین پادکست بودیم.

در سال ۲۰۰۰ دیو واینر که توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار بود طی ملاقاتی که با آدام داشت، ایده خود را درباره‌ی پخش رسانه‌های خودکار بیان کرد. هر دوی آن‌ها بر سر توسعه یک‌ نوع رسانه‌ی صوتی یا ویدیویی به توافق رسیدند. با این حال، آدام نرم‌افزاری می‌خواست که کاربران بتوانند برنامه‌هایی را که مشترک آن شده‌اند را دانلود کنند. آن زمان متاسفانه نرم‌افزار خوبی برای این منظور وجود نداشت. دیو هم داشت روی پلتفرمی کار می‌کرد که هدفش درست کردن و اشتراک‌گذاری داستان در اینترنت بود. در واقع دیو هم به‌دنبال پلتفرمی بود که بتواند برای ارسال محتوا با سیستم اشتراکی استفاده کند.

البته شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا اسم آن را پادکست گذاشتند. در پاسخ باید بگوییم که اصطلاح پادکست ترکیبی از دو کلمه Broadcast و Ipod بود که اولین بار در اکتبر ۲۰۰۴ توسط یک روزنامه‌نگار به نام بن همرسلی در روزنامه گاردین استفاده شد. کلمه Broadcast به معنی منتشر کردن است و Ipod نیز اولین دستگاهی بود که برای پخش پادکست استفاده شد. بلافاصله بعد از آن، کلمه پادکست به عنوان کلمه سال توسط دیکشنری نیو آکسفورد نامگذاری شد و به این ترتیب تاریخچه پادکست شروع شد.

در همان سال ۲۰۰۴، کلمه‌ی پادکست بیش از دو هزار بار در گوگل سرچ شد و بتدریج تعداد دفعاتی که کلمه‌ی پادکستینگ را سرچ کردند روز به روز افزایش یافت. سر زبان افتادن پادکست باعث شد تا افراد بیشتری با این کلمه و کاربردهای آن آشنا شوند، تا اینکه درر سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ میلیون با این کلمه سرچ شده بود.

افزایش محبوبیت این اسم، برنامه‌سازان بیشتری به سراغ تولید پادکست رفتند و سعی کردند محتوای مختلفی را در پادکست‌های خود پوشش دهند. در سال ۲۰۰۵، یاهو یک آرشیو پادکست معرفی کرد که امکان انتشار پادکست یا دانلود کردن آن را به کاربران می‌داد. البته این برنامه در سال ۲۰۰۷ متوقف شد و هرگز ادامه نیافت.

پادکست‌ها هم مثل هر رسانه دیگری مانند موسیقی و فیلم، انواع و ژانرهای مختلفی دارد که شامل پادکست‌های مصاحبه‌ای، تک نفره، میزگردی و داستانی می‌شوند. برای مثال، در پادکست مصاحبه‌ای، مجری پادکست با یک شخص دیگر درباره موضوع مشخصی گفتگو و مصاحبه می‌کند.

البته پادکست می‌تواند تبدیل به منبع درآمد نیز شود. این کار می‌تواند از طریق تبلیغات یا دریافت حق عضویت باشد. معمولاً وقتی یک پادکست جدید شروع به کار می‌کند، در ابتدا رایگان اما بعد از آنکه مخاطبان خودش را پیدا کرد و تعداد کاربر‌انش افزایش یافت، اقدام به دریافت مبلغی به عنوان حق عضویت از کاربران می‌کنند. پخش تبلیغات در بین پادکست‌ها هم این‌زوزها رواج پیدا کرده است.

حالا پادکست‌ها نه‌تنها تبدیل به منبع دریافت اطلاعات و سرگرمی شده‌اند، بلکه هر کسی می‌تواند با ساخت پادکست برای خودش منبع درآمد ایجاد کند. بنابراین این رسانه صوتی را می‌توان یک کسب و کار مدرن در نظر گرفت.

شما با ساخت پادکست می‌توانید فاصله‌ی بین خودتان و بازار هدف‌تان را کم کنید و محتوایی که ذهن مخاطب‌تان را درگیر کنید و به اهداف و درآمد موردنظر خودتان برسید. اگر بتوانید پادکست‌تان را به‌طور مرتب به‌روز رسانی کنید، در این صورت رابطه‌ی نزدیک‌تری با مخاطبانتان برقرار خواهید کرد. پس می‌توانید از امروز کسب و کار پادکستی خود را با هزینه بسیار کم شروع کنید

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید