اپل تراشه M2 را به عنوان جانشین M1 معرفی کرد - تکفارس 
اپل تراشه M2 را به عنوان جانشین M1 معرفی کرد - تکفارس 
اپل تراشه M2 را به عنوان جانشین M1 معرفی کرد - تکفارس 

اپل تراشه M2 را به عنوان جانشین M1 معرفی کرد

مهدی حلوائی
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - 08:18
تراشه M2

اپل در رویداد WWDC 2022 از جانشین تراشه‌ی قدرتمند M1، که در سال ۲۰۲۰ معرفی شده بود، با نام M2 رونمایی کرد. این تراشه قلب تپنده‌ی نسخه‌ی جدید مک بوک ایر و مک بوک پروی ۱۳ اینچی خواهد بود.

تراشه‌ی هشت هسته‌ای M2 بر پایه‌ی فرآیند تولید ۵ نانومتری طراحی شده و عملکرد آن نسبت به M1 به‌لطف هسته‌های سریع‌تر و کش بزرگ‌تر ۱۸ درصد بهتر است. به‌ادعای اپل، عملکرد این تراشه در مقایسه با اینتل Core i7-1255U دو برابر بهتر بوده و بهترین عملکرد تراشه‌ی اینتل را تنها با یک‌چهارم انرژی مصرفی ارائه می‌دهد.

تراشه M2

تراشه‌ی M2 همچنین از ۱۰ هسته‌ی گرافیکی برخوردار بوده که عملکرد آن در مقایسه با ۸ هسته‌ی گرافیکی M1 حدود ۲۵ درصد بهتر است. این تراشه نسبت به گرافیک مجتمع لپ تاپ گلکسی بوک ۲ ۳۶۰ حدود ۳۵ درصد سریع‌تر بوده و اپل معتقد است که تراشه‌ی پرچمدار جدید خود می‌تواند بهترین عملکرد گرافیک لپ تاپ یادشده را تنها با مصرف یک‌پنجم انرژی ارائه دهد.

موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای تراشه‌ی M2 نیز ۴۰ درصد سریع‌تر از M1 بوده و توانایی اجرای ۱۵.۸ تریلیون عملیات در هر ثانیه را دارد. همچنین پهنای باند حافظه‌ی M2 نسبت به M1 با افزایشی ۵۰ درصدی به ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه رسیده و این تراشه از ۲۴ گیگابایت رم LPDDR5 پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های تراشه‌ی M2 می‌توان به استفاده‌ی آن از ۲۰ میلیارد ترانزیستور (۲۵ درصد بیشتر از M1) و پشتیبانی از نمایشگرهای اکسترنال ۶K، رمزگذاری و رمزگشایی ProRes ،HEVC و H.264 8K اشاره کرد.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید