روسیه همکاری خود را با ناسا قطع کرد - تکفارس 
روسیه همکاری خود را با ناسا قطع کرد - تکفارس 
روسیه همکاری خود را با ناسا قطع کرد - تکفارس 

روسیه همکاری خود را با ناسا قطع کرد

افشین نوری
۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - 07:52
روسیه ناسا

آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) امروز اعلام کرد که همکاری خود را با ناسا به‌خاطر تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور متوقف می‌کند.

دیمیتزی روگوزین (Dmitry Rogozin) رئیس روسکسموس گفته است که همکاری این آژانس فضایی با ناسا منوط به برداشته شدن تحریم‌های کشورهای غربی است. او در ادامه گفته که هدف این تحریم‌ها از بین بردن اقتصاد روسیه است ولی غربی‌ها در این کار موفق نخواهند شد.

روگوزین به رویترز گفته است:

من معتقدم که ادامه همکاری ما با ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی تنها درصورتی امکان‌پذیر است که همه تحریم‌های غیرقانونی براشته شوند. ما پیشنهاد خود برای قطع همکاری با ناسا و سایر آژانس‌های فضایی را تقدیم مقامات روسیه خواهیم کرد و ما نمی‌دانیم که با این وضعیت نحوه همکاری ما با ناسا در ایستگاه فضایی به چه صورت خواهد بود، چونکه این ایستگاه متعلق به یک کشور نیست و علاوه بر روسیه و آمریکا کشورهای دیگری مانند کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا نیز در آن سهیم هستند.

بد نیست بدانید که نقش آژانس فضایی روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی پررنگ‌تر از بقیه کشورهاست و این آژانس وظیفه هدایت و کنترل کل ایستگاه فضایی را برعهده دارد.

در پی حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کردند و حالا این تحریم‌ها باعث شده‌اند تا دسنرسی روسیه به سرویس‌های پرداخت مالی غربی مثل گوگل پی و اپل پی قطع بشود.
.
آژانس فضایی روسیه در ماه مارس نیز اعلام کرد که ماهواره‌های اینترنتی شرکت OneWeb را تا زمانی که انگلیس سهم خود را در این شرکت نفروشد به فضا پرتاب نخواهد کرد. آژانس فضایی اروپا نیز به‌تازگی همکاری مشترک خود با روسیه در پروژه ExoMars را متوقف کرده است. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه این کشمش‌ها درنهایت به کجا ختم می‌شود.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید