آیا ساعت‌های هوشمند باعث افزایش استرس می شوند؟ - تکفارس
آیا ساعت‌های هوشمند باعث افزایش استرس می شوند؟ - تکفارس
آیا ساعت‌های هوشمند باعث افزایش استرس می شوند؟ - تکفارس

آیا ساعت‌های هوشمند باعث افزایش استرس می شوند؟

مهدی حلوائی
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - 09:18
آیا ساعت های هوشمند باعث افزایش استرس می شوند؟

در یکی از تبلیغات جدید ساعت‌های هوشمند اپل واچ، یکی از شخصیت‌ها هنگام سفر و کار در اداره با استفاده از این ساعت تست نوار قلب می‌گیرد. پیام این تبلیغ کاملاً واضح است؛ جدیدترین ساعت هوشمند اپل واچ به قدری قدرتمند است که شما می‌توانید از آن در هر مکان برای آزمایش‌های پیشرفته‌ی پزشکی استفاده کنید. اما سوال اصلی این‌جاست که آیا چنین کاری ضروری است؟

در حالی که ساعت‌های هوشمند باعث توجه بیشتر به علائم سلامت بدن و حتی تغییر نوع زندگی برای دستیابی به تناسب اندام شده‌اند اما یک مشکل مهم را نیز به همراه داشته‌اند. این گجت‌ها سبب شده‌اند تا بسیاری از کاربران بیش از حد نگران سلامت خود باشند و با هر پیام هشدار از سوی آن‌ها، استرس زیادی را متحمل شوند.

مطالب مرتبط:

افزایش استرس ناشی از ساعت‌های هوشمند

دکتر لیندزی رزمن، روانشناس و استادیار رشته‌ی کاردیولوژی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل اعلام کرده که تعداد مراجعه‌کنندگانی که نسبت به اطلاعات ساعت‌های هوشمند خود نگران هستند، در کلینیک او افزایش قابل توجهی داشته است.

برای مثال، دکتر رزمن در یکی از مقاله‌های تحقیقاتی اخیر خود به پیرزن ۷۰ ساله‌ای اشاره کرده است که از مشکل فیبریلاسیون دهلیزی رنج می‌برده و طی یک سال از خود ۹۱۶ تست نوار قلب گرفته و به همین دلیل مکرراً با مراکز درمانی در تماس بوده و بیش از ۱۲ بار به مراکز اورژانس مراجعه کرده است.

در این مورد خاص، نه تنها ساعت هوشمند هیچ تغییری در بهبود وضعیت سلامتی این پیرزن ایجاد نکرده بلکه در نهایت موجع به افزایش استرس و نگرانی‌های او شده و تاثیر منفی بر سلامت روان، ارتباطات و کیفیت زندگی او گذاشته است.

خشی از علت افزایش این‌گونه موارد، انبوه اطلاعات مبهم مرتبط با سلامتی است که توسط ساعت‌های هوشمند برای کاربران ارسال می‌شوند. اگر ساعت هوشمند به شما هشدار بدهد که از یک مشکل خاص رنج می‌برید، ذهن شما به راحتی می‌تواند در شما احساس خطر و نگرانی ایجاد کند.

تاثیر ساعت‌های هوشمند بر سلامت

مشکلات ردیابی

در حالی که بیشتر گجت‌های پوشیدنی جدید توانایی ردیابی برخی از مشکلات جسمی را دارند اما عملکرد آن‌ها به هیچ وجه دقت دستگاه‌های پیشرفته‌ی مراقبت از سلامت را ندارند.

برای مثال، حتی یک چرخش ناگهانی مچ دست می‌تواند باعث شود تا ساعت اپل واچ هشدار “آزمایش نامشخص” را برای کاربر ارسال کرده و باعث ایجاد نگرانی در او شود. این نگرانی و ترس در افرادی که قبل از استفاده از گجت‌های پوشیدنی هوشمند به بیماری‌های غیرقابل پیش‌بینی مبتلا هستند، خطرات بیشتری را به همراه دارد.

دانشگاه کوپنهاگن نیز مطالعه‌ای را روی بیش از ۲۴ بیمار قلبی، که از ردیاب‌های سلامت استفاده می‌کردند، انجام داد و نتیجه‌ی این مطالعه با نتیجه‌ی آزمایش‌های دکتر رزمن یکسان بود. در این مطالعه، پیغام‌های مکرر ردیاب سلامت کاربران آن‌ها را ترغیب می‌کرد تا توجه بیشتری به سلامت خود داشته باشند و همین پیغام‌ها یکی از دلایل افزایش استرس در آن‌ها معرفی شد.

محدودکردن بدن انسان به اعداد

دستگاه‌های ردیاب سلامت و تناسب اندام از مدل “یک روش برای تمام شرایط” استفاده می‌کنند که بر خلاف نحوه‌ی عملکرد بدن انسان است. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل آسیب‌زدن این دستگاه‌ها به سلامت انسان باشد چرا که تمام انسان‌ها از نظر روانی با یکدیگر مشابه نیستند و ممکن است که در شرایط مشابه رفتارهای متفاوتی را بروز دهند.

مطالعه‌ی دانشگاه کوپنهاگن نشان داد که یکی از بیماران پس از آزمایش، نسبت به قبل استرس بیشتری پیدا کرده است. ظاهراً ردیاب‌های سلامتی این بیماران به آن‌ها هشدار می‌داده است که برنامه‌ی خواب آن‌ها باید روزانه ۸ ساعت باشد در حالی که این افراد با خوابیدن کمتر از ۸ ساعت نیز کاملاً سر حال بوده‌اند.

در چنین شرایطی آیا بهتر است که بیمار از دستورات ردیاب‌های سلامت پیروی کند و یا به برنامه‌ی قبلی خود ادامه بدهد؟ در حال حاضر، ردیاب‌های سلامت و تناسب اندام پاسخی برای این سوال ندارند و این یکی از دیگر مشکلات آن‌هاست. این دستگاه‌ها اطلاعات زیادی را نسبت به وضعیت جسمی بدن انسان دریافت می‌کنند اما راهکار درستی برای تبدیل این اطلاعات به توصیه‌های پزشکی مناسب ندارند.

به‌گفته‌ی دکتر «اما ریچ» از دانشگاه بث در انگلستان، توجه بیش از حد به آمار و ارقام منتشرشده توسط ردیاب‌های سلامت می‌تواند منجر به نارضایتی افراد از وضعیت جسمانی آن‌ها شود. محدودکردن وضعیت سلامت افراد به آمار و ارقام، بدون داشتن درک کاملی از دیگر موارد مربوطه می‌تواند منجر به استفاده‌ی آن‌ها از رژیم‌های غذایی نامناسب و یا ورزش‌های خطرناک نیز بشود.

تاثیر ساعت‌های هوشمند بر سلامت

تلاش برای زندگی بدون استرس

متخصصان بر این باورند که برای جلوگیری از نگرانی‌ها و استرس‌های ناشی از ردیاب‌های سلامت و تناسب اندام، شرکت‌های سازنده‌ی این دستگاه‌ها باید با سازمان‌های درمانی همکاری نزدیک‌تر و جدی‌تری داشته باشند. همچنین کاربران نیز باید آموزش‌های لازم برای درک درست اطلاعات دریافتی از سوی این دستگاه‌ها را دیده باشند و بدانند که در چه زمانی باید با متخصصین حوزه‌ی پزشکی ارتباط برقرار کنند.

ساعت‌های هوشمند تا به حال جان افراد زیادی را نجات داده‌اند اما شرکت‌های سازنده‌ی این دستگاه‌ها در کنار اضافه‌کردن قابلیت‌های پزشکی نوین به آن‌ها، باید نسبت به نحوه‌ی دریافت و به‌کارگیری اطلاعات ارائه‌شده‌ی این محصولات توسط کاربران آگاهی کاملی داشته باشند. متاسفانه تبلیغات جدید این محصولات به چنین موضوعاتی اشاره نکرده و عواقب جدی آن‌ها را نشان نمی‌دهند.


نظر شما در مورد ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام چیست؟ به‌نظر شما آیا این دستگاه‌ها تاثیر مثبتی در زندگی ما داشته‌اند و یا موجب افزایش استرس و نگرانی‌های ما شده‌اند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید