پروفسور لطفی‌زاده پدر منطق فازی امروز چهره گوگل است - تکفارس 
پروفسور لطفی‌زاده پدر منطق فازی امروز چهره گوگل است - تکفارس 
پروفسور لطفی‌زاده پدر منطق فازی امروز چهره گوگل است - تکفارس 

پروفسور لطفی‌زاده پدر منطق فازی امروز چهره گوگل است

مهدی ملکی
۹ آذر ۱۴۰۰ - 18:02
پروفسور لطفی‌زاده ایران

گوگل امروز تصمیم گرفته است از چهره پروفسور لطف الله عسکرزاده ملقب به پرفسور لطفی‌زاده جهت دودل لوگوی خود استفاده کند.

لطفی‌زاده فرزند یک روزنامه‌نگار ایرانی و مادری روس بود که در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در باکو آذربایجان متولد شد. خانواده او در کودکی به دلیل مشکلات سیاسی حکومت روسیه، به ایران مهاجرت کرد.

پروفسور لطفی‌زاده در گوگل

او دوران دبیرستان و دانشگاه را در ایران گذراند و این‌گونه می‌توان گفت که از ۱۰ الی ۲۳ سالگی را درکشور خودش سپری کرد. سپس او پس از این دوره به آمریکا مهاجرت کرده و در آن‌جا به دانشگاه MIT راه یافت.

لطفی‌زاده خیلی زود توانست با ویژگی‌های تحقیقاتی برجسته خود، نشان دهد که به دنبال تغییر جهان است. او در سال ۱۹۵۶ شروع به کار روی نظریه فازی خود کرد که بعدها تبدیل به برجسته‌ترین کارش شد. چند سال بعد او به ترتیب در سال ۱۹۶۵ مقالات مجموعه فازی، در سال ۱۹۶۸ مفاهیم الگوریتم فازی و در سال‌های ۱۹۷۰ و  ۱۹۷۱، تصمیم‌گیری و ترتیب فازی را منتشر کرد. نهایتاً سال ۱۹۷۳ او با جمع‌آوری تمام توان و دانش خود، اساس کنترل فازی را ارائه داد.

مطالب مرتبط:

پروفسور لطفی‌زاده طی دوران حرفه‌ای خود مفتخر به دریافت ۲۵ دکترای افتخاری از دانشکده‌های سراسر جهان شد. با رکورد ۹۵۰ هزار ارجاع به لطفی‌زاده در گوگل اسکالر، اصلاً عجیب نیست که او امروز به عنوان دودل گوگل انتخاب شده است.

پروفسور لطفی‌زاده ایران

او نهایتاً پس از دهه ۷۰ و ۸۰ که تماماً مشغول دفاع از اساس نظریه خود بود، در اولین سال دهه ۹۰ میلادی خود را بازنشسته کرد. نظریه فازیه او تا به امروز به صورت گسترده در توسعه راه‌آهن ژاپن، امنیت سایبری و سایر تکنولوژی‌های تاثیرگذار جهان به کار گرفته شده است.

او پس از بازنشستگی بیشتر به کار عکاسی مشغول بود و حتی برخی از روسای جمهور ایالات متحده آمریکا نظیر نیکسون نیز تبدیل سوژه عکس‌های او شدند. لطفی‌زاده به عنوان افتخاری برای ملت ایران و همچنین بشریت، در سال ۲۰۱۷ چشم از جهان فروبست ولی در جهان خاطرات برای همیشه ماندگار و یادگار خواهد ماند.

منبع: Twitter (Google)

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید