نشانه‌‌هایی از وجود بخار آب در قمر اروپا یافت شد - تکفارس 
نشانه‌‌هایی از وجود بخار آب در قمر اروپا یافت شد - تکفارس 
نشانه‌‌هایی از وجود بخار آب در قمر اروپا یافت شد - تکفارس 

نشانه‌‌هایی از وجود بخار آب در قمر اروپا یافت شد

مهدی حلوائی
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - 13:51
نشانه‌های وجود بخار آب در قمر اروپا

قمر مشتری که با نام اروپا (Europa) شناخته می‌شود، یکی از امیدوارکننده‌ترین مکان‌هایی است که می‌توان به دنبال نشانه‌های حیات روی آن بود. حالا جدیدترین شواهد تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد که علائمی از بخار آب دائمی در سطح یخی یکی از نیم‌کره‌های این قمر وجود دارد.

دانشمندان بر این باورند که در زیر سطح یخی این قمر، یک اقیانوس وجود داشته و همین موضوع احتمال وجود حیات در آن را بیشتر می‌کند. داشنمندان در گذشته چندین تنوره‌ی بخار آب را در اروپا کشف کرده بودند که همانند تنوره‌های آب زمین عمل می‌کردند. اما جدیدترین یافته‌های تلسکوپ هابل نشان می‌دهد که منبع بخار آب دیگری نیز در اروپا وجود دارد.

همچنین جدیدترین تحقیقات لورنز راث از موسسه‌ی فناوری، فضا و فیزیک پلاسمای KTH سوئد با بررسی اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط ماهواره‌ی فضایی هابل در بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ به وجود بخار آب در جو قمر گنمید (Ganymede) اشاره داشته است. راث در این خصوص اعلام کرد که وجود نشانه‌های مقادیر زیاد آب در سطح اروپا کمی تعجب‌برانگیز است چرا که دمای سطح این قمر نسبت به گنمید پایین‌تر است.

این دانشمند در تحقیقات خود متوجه شد که فرآیند تصعید یخ‌های موجود در اروپا، حتی در دمای ۲۶۰- درجه فارنهایت سطح این قمر نیز ادامه پیدا می‌کند. با این وجود هنوز مشخص نیست که چرا این نشانه‌ها در نیم‌کره‌ی دیگر اروپا مشاهده نمی‌شود. قرار است که آژانس فضایی اروپا با پرتاب فضاپیمای “جوس” (JUICE) در سال آینده اطلاعات بیشتری از قمر اروپا را به‌دست بیاورد. همچنین سازمان ناسا نیز ماموریت “اروپا کلیپر” (Europa Clipper) خود را با هدفی مشابه در سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد.

نظرات خود در مورد کشفیات جدید تلسکوپ هابل را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید