شیائومی اولین ربات چهارپای خود با نام سایبرداگ را معرفی کرد
شیائومی اولین ربات چهارپای خود با نام سایبرداگ را معرفی کرد
شیائومی اولین ربات چهارپای خود با نام سایبرداگ را معرفی کرد

شیائومی اولین ربات چهارپای خود با نام سایبرداگ را معرفی کرد

مهدی حلوائی
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - 18:16
شیائومی سایبرداگ

کمپانی چینی شیائومی امروز از ربات‌ چهارپای خود با نام سایبرداگ (CyberDog) رونمایی کرد. به‌گفته‌ی شیائومی، این ربات استعدادهای غیرقابل پیش‌بینی متعددی خواهد داشت. سایبرداگ جدیدترین تلاش شرکت‌های بزرگ برای ساخت ربات‌های چهارپا است. یکی از مهم‌ترین محصولات در این زمینه، ربات اسپات (Spot) است که توسط کمپانی آمریکایی باستن داینمیکس ساخته شده است. این ربات ۷۴٫۰۰۰ دلاری کاربردهای متعددی مانند شناسایی مین‌ها و کمک به پزشکان را دارد. همچنین نیروی پلیس و ارتش آمریکا نیز از این ربات برای وظایف غیرنظامی استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط:

هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که هدف شیائومی از ساخت این ربات چه چیزی بوده است. این شرکت در کنفرانس خبری خود بر پلتفرم منبع باز سایبرداگ تاکید داشت و همچنین اعلام کرد که در حال حاضر تنها ۱۰۰۰ دستگاه از این ربات برای طرفداران، مهندسان و علاقه‌مندان به رشته‌ی رباتیک تولید شده است. شیائومی امیدوار است که این خریداران بتوانند از قابلیت‌های ربات‌های چهارپا نهایت استفاده را برده و موجب رونق در تولید این محصولات شوند. در حال حاضر سایبرداگ به‌قیمت ۹٫۹۹۹ یوان (۱٫۵۴۰ دلار) به‌فروش می‌رسد.

شیائومی سایبرداگ

کنفرانس خبری شیائومی، قابلیت‌های زیادی از سایبرداگ را به‌نمایش گذاشت. این ربات می‌‎تواند به فرمان‌های صوتی پاسخ داده و همانند حیوانات خانگی صاحب خود را دنبال کند. با توجه به تصاویر منتشرشده می‌توان ادعا کرد که شیائومی به دنبال رقابت با ربات چهارپای سونی یعنی آیبو (Aibo) نبوده است. در حالی که آیبو ظاهری کوچک و جذاب داشته، سایبرداگ شبیه به ربات‌های فیلم‌ها و بازی‌‎های علمی تخیلی است. به‌زودی شاهد مقایسه این ربات با ربات متال‌هد (Metalhead) از سریال Black Mirror در فضای مجازی خواهیم بود.

شیائومی سایبرداگ

سایبرداگ امکان حرکت با سرعت ۳٫۲ متر بر ثانیه را داشته و وزن آن ۳ کیلوگرم می‌باشد. این ربات از پلتفرم هوش مصنوعی انویدیا جتسون زاویر استفاده کرده و به چندین دوربین و حسگر از جمله حسگرهای لمسی، ماژول GPS، لنز فوق عریض و دوربین اینتل ریل‌سنس D450 برای تشخیص عمق مجهز شده است. این قطعات به ربات اجازه‌ی حرکت به‌صورت نیمه‌خودکار را می‌دهند. شیائومی در خصوص قابلیت‌های سایبرداگ اعلام کرد:

سایبرداگ توانایی آنالیز محیط اطراف، ایجاد نقشه‌های راهبردی، هدف‌گذاری مقصد و جلوگیری از برخورد با موانع را داشته و با استفاده از حسگر تشخیص چهره و حالت بدن انسان، امکان دنبال‌کردن صاحب خود را نیز دارد.

شیائومی اولین ربات چهارپای خود با نام سایبرداگ را معرفی کرد

کاربران همچنین می‌توانند از گوشی هوشمند خود برای کنترل سایبرداگ استفاده کنند. این ربات به سه درگاه USB-C و یک درگاه HDMI مجهز شده که به‌گفته‌ی شیائومی می‌توان از آن‌ها برای شخصی‌سازی سخت‌افزار ربات استفاده کرد. شیائومی امکان اضافه‌کردن حسگرهای لیدار، دوربین‌های پانوراما و چراغ جستجو به این ربات را تایید کرده است. تولید سایبرداگ توسط شیائومی بسیار جالب بوده و آینده و میزان دسترسی به این بخش از حوزه‌ی فناوری را نشان می‌دهد.

شیائومی سایبرداگ

نظر شما در مورد ربات سایبرداگ چیست؟ آیا در آینده شاهد استفاده از این ربات‌ها در زندگی روزمره‌ خواهیم بود؟ نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید