بررسی شیائومی بلک شارک ۴ پرو - تکفارس 
بررسی شیائومی بلک شارک ۴ پرو - تکفارس 
بررسی شیائومی بلک شارک ۴ پرو - تکفارس 

بررسی شیائومی بلک شارک ۴ پرو

مهدی حلوائی
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - 18:14
بررسی شیائومی بلک شارک ۴ پرو

در حالی که عدد ۴ در فرهنگ کشور چین نشانگر بدشانسی است، شرکت بلک شارک با عرضه‌ی گوشی‌های گیمینگ سری بلک شارک ۴ که شامل دو گوشی بلک شارک ۴ و بلک شارک ۴ پرو می‌شود، دست به سنت‌شکنی زده است.

این دو گوشی که جانشین گوشی‌های بلک شارک ۳ و بلک شارک ۳ پرو محسوب می‌شوند، ویژگی‌های متعددی را ارائه داده و نسخه‌ی پرو در حال حاضر به قیمت ۶۹۹ دلار به فروش می‌رسد. در این مقاله به بررسی گوشی بلک شارک ۴ پرو خواهیم پرداخت.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

مطالب مرتبط:

بلک شارک 4 پرو

طراحی

بلک شارک ۴ پرو از نظر طراحی شباهت زیادی به گوشی‌های سری بلک شارک ۳ ندارد. این گوشی با وزن ۲۲۰ گرم و ضخامت ۹٫۹ میلی‌متری خود در مقایسه با گوشی‌های قبلی این شرکت کمی کوچک‌تر بوده اما کماکان یکی از سنگین‌ترین گوشی‌های گیمینگ موجود در بازار است.

بلک شارک در این گوشی از صفحه نمایش امولد ۶٫۶۷ اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس استفاده کرده و به لطف طراحی جدید گوشی، نسبت صفحه نمایش به بدنه‌ی آن در مقایسه با گوشی‌های قبلی بلک شارک ارتقا یافته است. این محصول در سه رنگ‌ سیاه، آبی و خاکستری عرضه شده است.

بلک شارک 4 پرو

طراحی قسمت پشتی گوشی شبیه به X بوده و لوگوی شرکت بلک شارک در قسمت میانی آن حک شده است. بدنه‌ی گوشی نیز در مقابل اثر انگشت مقاوم بوده و  هر سه دوربین گوشی در قسمت بالایی آن قرار دارند. بلک شارک ۴ پرو برخلاف بسیاری از گوشی‌های گیمینگ از تریگرهای مخصوص بازی در قسمت کناری گوشی استفاده کرده است. بیشتر گوشی‌های گیمینگ بازار از دکمه‌های لمسی بهره می‌برند اما عملکرد این دکمه‌ها در مقایسه با تریگرهای کناری بلک شارک ۴ پرو بسیار ضعیف‌تر است.

بلک شارک ۴ همچنین از ۳ میکروفون، ۲ بلندگو و یک جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری بهره برده است. این گوشی همچنین در قسمت دکمه‌ی پاور از حسگر اثر انگشت استفاده کرده است. عملکرد این حسگر قابل قبول بوده و پاسخگویی بالایی دارد.

بلک شارک 4 پرو

لوازم جانبی

بلک شارک ۴ پرو به همراه یک شارژر ۱۲۰ واتی عرضه شده است و این شارژر از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با شارژر دیگر گوشی‌های شرکت شیائومی دارد. این گوشی به باتری ۴٫۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده و شارژ آن تنها در ۱۵ دقیقه انجام می‌شود.

با این وجود بدنه‌ی گوشی در زمان شارژ بسیار گرم می‌شود. در صورتی که گرمای گوشی به بیش از حد معمول برسد، سیستم به‌صورت خودکار سرعت شارژ را پایین آورده و دمای آن را کنترل می‌کند. شارژر گوشی همچنین از فست شارژ PD 65 واتی پشتیبانی کرده و توانایی شارژ بیشتر نوت‌بوک‌ها را دارد.

بلک شارک 4 پرو

بلک شارک مجموعه‌ای از وسایل جانبی را تحت عنوان جعبه‌ی تجهیزات بلک شارک عرضه کرده که شامل موس، کیبورد، فن خنک‌کننده‌ی پشتی و هدست گیمینگ می‌شود. این فن خنک‌کننده‌ی جدید به چراغ‌های ال ای دی RGB مجهز شده و شما می‌توانید سرعت چرخش و میزان نور آن را از طریق اتصال بلوتوث گوشی کنترل کنید.

علاوه بر این، بلک شارک در این گوشی از فلز رسانای گرمایی استفاده کرده که فن خنک‌کننده را به‌طور مستقیم به محفظه‌ی خنک‌سازی گوشی متصل کرده و فرآیند کاهش گرما را بهبود می‌بخشد. هدست اختصاصی شرکت بلک شارک نیز از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و علاوه بر ظاهر زیبا، طراحی مناسبی نیز داشته است. این هدست از فناوری صدای DTS نیز پشتیبانی می‌کند.

بلک شارک 4 پرو

صفحه نمایش

صفحه نمایش بلک شارک ۴ پرو از نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز و نرخ بهره‌برداری ۷۲۰ هرتز بهره می‌برد. نسبت ابعاد این صفحه نمایش ۲۰:۴ بوده و رزولوشن آن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل می‌باشد. بلک شارک در این گوشی از پنل E4 سامسونگ استفاده کرده و از فناوری کاهش نور DC نیز پشتیبانی کرده است.

شما می‌توانید چندین نمای رنگ مختلف را در قسمت تنظیمات گوشی آماده کنید. همچنین نرخ تازه‌سازی متغیر گوشی به شما این امکان را می‌دهد تا آن را به ۶۰ هرتز، ۹۰ هرتز و ۱۴۴ هرتز تغییر دهید. استفاده از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز در بازی‌ها، تاخیر آن‌ها را کمتر کرده و در عین حال انرژی کمتری را در مقایسه با نرخ ۱۴۴ هرتز مصرف می‌کند.

همچنین دو نقطه‌ی حساس به فشار نیز در قسمت بالا و پایین گوشی تعبیه شده که شما می‌توانید آن‌ها را برای وظایفی خاص شخصی‌سازی کنید. برای مثال با فشاردادن قسمت بالای صفحه نمایش، نقشه‌ی بازی باز شده و با رهاکردن آن بسته می‌شود.

بلک شارک ۴ از سیتم‌عامل JOUUI 12.5 استفاده می‌کند که براساس اندروید ۱۱ طراحی شده و بسیاری از ویژگی‌های MIUI را به همراه دارد. این سیستم‌عامل برای اجرای بهتر بازی‌ها بهبود یافته است.

بلک شارک 4 پرو

عملکرد

بلک شارک ۴ پرو به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸، رم پرسرعت LPDDR5 و حافظه‌ی داخلی UFS 3.1 مجهز شده است. بلک شارک در این گوشی از سیستمی به نام Raid استفاده کرده که ترکیبی از حافظه‌ی SSD و حافظه‌ی UFS 3.1 بوده و وظیفه‌ی نوشتن و خواندن اطلاعات را به‌طور همزمان انجام می‌دهد.

بنچمارک AndroBench آزمایش‌هایی را بر روی این سیستم انجام داد و براساس آن، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات Raid بسیار بهتر از UFS 3.1 بوده و این سیستم سرعت لود بازی‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این گوشی در بنچمارک AnTuTu نمره‌ی ۸۷۶٫۱۶۶ را به‌دست آورد.

بنچمارک GeekBench4 نیز که عملکرد پردازنده را بررسی می‌کند، نمره‌ی ۵۲۰۳ را برای فعالیت‌های تک‌هسته‌ای و نمره‌ی ۱۴۸۴۰ را برای وظایف چندهسته‌ای به این گوشی داده است. عملکرد پردازنده‌ی بلک شارک ۴ پرو در مقایسه با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ با افزایش ۲۵ درصدی روبه‌رو بوده است. خوشبختانه بلک شارک ۴ پرو علاوه بر آزمایش‌ها در شرایط واقعی نیز عملکرد خوبی را به جا گذاشته است. این گوشی بازی Glory of Kings را به‌صورت ۹۰ فریم اجرا کرده و این نرخ فریم پس از ۳۰ دقیقه به ۸۷ فریم کاهش پیدا می‌کند. دمای گوشی هنگام اجرای این بازی در گرم‌ترین حالت به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

گوشی در اجرای بازی Original God نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. این بازی در ابتدا به‌صورت ۶۰ فریم اجرا شده و پس از مدتی این نرخ به ۵۸ فریم کاهش پیدا می‌کند. با این وجود دمای گوشی هنگام اجرای این بازی به ۴۳ درجه افزایش پیدا کرده و استفاده از فن خنک‌کننده‌ آن را به ۳۸ درجه کاهش می‌دهد. با قراردادن میزان روشنایی بر روی ۵۰ درصد، عملکرد باتری ۴٫۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی گوشی مورد آزمایش قرار گرفت. اجرای  هرکدام از بازی‌های Peace Elite ،Kings of Glory ،Call of Duty و Original God به مدت ۳۰ دقیقه تنها ۵۴ درصد از باتری گوشی را مصرف کرد.

بلک شارک 4 پرو

دوربین‌

بلک شارک ۴ پرو از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با لنز S5KGW3 سامسونگ استفاده کرده است. عرض هر پیکسل در این دوربین ۰٫۷ میکرومتر بوده و اندازه‌ی آن ۱/۱٫۹۷ اینچ می‌باشد. این گوشی از فیلم‌برداری HDR و به‌صورت ۸کی نیز پشتیبانی می‌کند. کیفیت کلی تصاویر این دوربین خوب و قابل قبول است.

این گوشی همچنین از دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با لنز IMX355 سونی بهره برده است. کیفیت تصاویر این دوربین در محیط‌های کم‌نور مناسب بوده و گوشی از قابلیت حالت شب نیز پشتیبانی کرده است. دوربین ماکروی ۵ مگاپیکسلی بلک شارک ۴ پرو نیز توانایی ثبت تصاویر از فاصله‌ی ۳ سانتی‌متر را داشته و این تصاویر کیفیتی معمولی دارند.

بلک شارک 4 پرو

جمع‌بندی

بلک شارک ۴ پرو نسخه‌ی ارتقایافته و البته گران‌تر بلک شارک ۴ است. این گوشی ویژگی‌های متعددی داشته و عملکرد آن در اجرای بازی‌ها بی‌نظیر است. صفحه نمایش ۱۴۴ هرتزی گوشی تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای را به ارمغان آورده و این عملکرد عالی نتیجه‌ی استفاده از پردازنده‌ی پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ و سیستم اختصاصی Raid بوده است. این سیستم سرعت لود بازی‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است. دوربین‌های این گوشی عملکردی معمولی دارند اما بلک شارک ۴ پرو یک گوشی گیمینگ بوده و تمرکز اصلی شرکت بر روی ارائه‌ی تجربه‌ی گیمینگ مناسب بوده است. خوشبختانه بلک شارک در این زمینه موفق عمل کرده و یکی از بهترین گوشی‌های گیمینگ سال را به بازار عرضه کرده است.

نکات مثبت

  • صفحه نمایش ۱۴۴ هرتزی
  • شارژ ۱۲۰ واتی
  • عملکرد فوق‌العاده در اجرای بازی‌ها
  • سیستم Raid
  • تریگرهای کناری گوشی

نکات منفی

  • گرم‌شدن گوشی
  • دوربین‌های معمولی
  • قیمت نسبتاً بالا
  • طراحی ساده

منبع: Giztop

 

اینستاگرام تکفارس
تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید