تعداد زیادی از لینک های مقالات مهم منقضی شده‌اند - تکفارس 
تعداد زیادی از لینک های مقالات مهم منقضی شده‌اند - تکفارس 
تعداد زیادی از لینک های مقالات مهم منقضی شده‌اند - تکفارس 

تعداد زیادی از لینک های مقالات مهم منقضی شده‌اند

حامد شهرزاد
۱ خرداد ۱۴۰۰ - 18:47
link

طبق گفته تیمی از محققان دانشکده حقوق هاروارد که با نیویورک تایمز کار می‌کردند، یک چهارم لینک‌های مقالات نیویورک تایمز اکنون منقضی شده است. آن‌ها دریافتند که این مشکل بیش از نیمی از مقالات حاوی لینک‌های موجود در فهرست نیویورک تایمز تا سال ۱۹۹۶ را تحت تأثیر قرار داده است، که نشان دهنده مشکل منقضی شدن لینک بسیار مهم است.

در این مطالعه بیش از ۵۵۰ هزار مقاله مورد بررسی قرار گرفت که حاوی بیش از ۲٫۲ میلیون لینک به وب سایت‌های خارجی بود. این تحقیق نشان داد که ۷۲ درصد این لینک‌ها به جای یک وب سایت عمومی به یک صفحه خاص اشاره داشتند. به طور کلی، این تحقیق نشان داد که با گذشت زمان، احتمال قطع شدن لینک‌ها بیشتر می‌شود. ۶ درصد از لینک‌ها در مقالات ۲۰۱۸ غیرقابل دسترسی بودند، در حالی که ۷۲ درصد از لینک‌های سال ۱۹۹۸ منقضی شده بودند.

مطالب مرتبط:

لینک

تیم تحقیقات بخشی از روزنامه نیویورک تایمز را انتخاب کرد، زیرا این روزنامه به دلیل بایگانی کردن نسخه‌های قدیمی خود مشهور است، اما نیویورک تایمز نیز در مورد مشکلات منقضی شدن لینک مانند دیگر روزنامه‌ها است. این تحقیق به عنوان نمونه‌ای از پدیده‌ای که در سراسر اینترنت اتفاق می‌افتد، است. هرچه زمان می‌گذرد، وب سایت‌هایی که زمانی ارزشمند بودند، خریداری و فروخته می‌شوند، یا در آخر، به دلیل مشکلات موجود، فعالیت خود را متوقف می‌کنند و لینک را به یک صفحه خالی منتقل می‌کنند.

بازفید نیوز در سال ۲۰۱۹ از صنعت زیرزمینی خرید و فروش لینک خبر داد که در آن مشتریان می‌توانند به بازاریابان پولی را پرداخت کنند تا لینک‌های منقضی شده را در رسانه‌های بزرگ مانند نیویورک تایمز یا بی‌بی سی پیدا کنند و دامنه را برای خود خریداری کنند. سپس، آن‌ها می‌توانند هر کاری را که می‌خواهند با لینک انجام دهند، مانند استفاده از آن برای تبلیغ محصولات یا نوشتن پیامی که موضوع مقاله را مسخره می‌کند.

منقضی شدن لینک فقط بر روزنامه‌نگاری تأثیر نمی‌گذارد. تصور کنید اگر ویدئوی خاصی حذف شود، ممکن است اطلاعات ارزشمندی از بین برود. تعداد بیشماری از موضوعات وب سایتی مانند ردیت و توییت‌های مختلف وجود دارد که دیگر برای خوانندگان آینده در دسترس نخواهد بود.

در تلاش برای حفظ لینک‌ها اقداماتی صورت گرفته است. به عنوان مثال، ویکی پدیا از مشارکت‌کنندگان در حال نوشتن در ویکی پدیا خواسته است که اگر فکر می‌کنند مقاله‌ای ممکن است در آینده تغییر کند، لینک مربوطه را در سایت‌های بایگانی مانند ماشین ویلاک ارائه دهند. همچنین پروژه وبسایت پرما وجود دارد که سعی دارد با تهیه نسخه بایگانی شده صفحه‌های مختلف، همراه با لینک به منبع اصلی، موضوع منقضی شدن لینک را در استنادات حقوقی و مجلات دانشگاهی حل کند.

با این وجود، بعید به نظر می‌رسد که چنین اقداماتی بتواند مسئله به این مهمی را برای کل اینترنت، از جمله شبکه‌های اجتماعی یا حتی روزنامه نگاران حل کند. تا زمانی که راه حلی پیدا نکنیم، مقاله‌ها با گذشت زمان نابود می‌شوند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید