اپل از سال ۲۰۲۳ از مودم‌های ۵G خودش استفاده خواهد کرد - تکفارس 
اپل از سال ۲۰۲۳ از مودم‌های ۵G خودش استفاده خواهد کرد - تکفارس 
اپل از سال ۲۰۲۳ از مودم‌های ۵G خودش استفاده خواهد کرد - تکفارس 

اپل از سال ۲۰۲۳ از مودم‌های ۵G خودش استفاده خواهد کرد

افشین نوری
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 17:02
اپل

اپل در سال‌های اخیر توانسته چیپست‌های اختصاصی خودش را توسعه دهد و از سال ۲۰۱۹ شایعاتی درباره طراحی مودم‌های ۵G توسط این شرکت وجود دارد. طبق این شایعات، اولین مودم‌های ۵G اپل، در داخل آیفون‌های ۲۰۲۲ به کار گرفته خواهند شد، اما مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) تحلیلگر معتر حوزه تکنولوژی معتقد است که این چیپ‌ها تا سال ۲۰۲۳ آماده نخواهند شد.

اپل ابتدا به‌طور رسمی تائید کرد که کار روی یک مودم ۵G را از ماه دسامبر ۲۰۲۰ شروع کرده است. از طرفی، این شرکت چند ماه پیش اعلام کرد که ۱ میلیارد یورو برای ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه در مونیخ آلمان سرمایه‌گذاری کرده است. هدف اصلی این مرکز، توسعه تکنولوژی ۵G و فناوری‌های بی‌سیم است. این مرکز همچنین روی سایر فناوری‌ها نیز تحقیق خواهد کرد. اما آرزوی اپل این است که همه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای محصولات‌اش را خودش بسازد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ به‌خاطر اختلاف با کوالکام بر سر یک پتنت، همکاری خودش را با این کمپانی به‌عنوان تامین‌کننده مودم‌اش قطع کرد و از طراحی‌های نه‌چندان خوب اینتل استفاده کرد و درنهایت در سال ۲۰۱۹ این واحد را به قیمت ۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

مطالب مرتبط:

این واحد حالا به‌عنوان پایه‌ای برای فعالیت‌های اپل در زمینه توسعه مودم‌های ۵G عمل می‌کند. اما طبق اسنادی که در دادگاه این شرکت با کوالکام منتشر شدند، کوپرتینویی‌ه در داخل آیفون‌های ۱۲ از مودم X55 5G کوالکام استفاده کرده‌اند و ضمناً قرادادی نیز با این شرکت برای ساخت مودم‌های X65 و X70 برای نسل آیفون‌های ۱۳ و ۱۴ بسته‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد که اپل همچنان فکر می‌کند که مودم‌های ۵G خودش تا سال ۲۰۲۳ آماده نخواهند شد. اما اگر اپل بتواند مودم‌های ۵G خودش را تا آن موقع بسازد، کوالکام متاسفانه میلیون‌ها سفارش خرید از طرف اپل را از دست خواهد داد.

کو معتقد است که این موضوع شرکت کوالکام را مجبور خواهد کرد تا مودم‌های ۵G خود را وارد بازار گوشی‌های میان‌رده و حتی پایین‌رده هم بکند تا ضررهای خود را جبران کند. موضوع مهم دیگر این است که کمبود کنونی موجود در بازار مودم، به کوالکام این قدرت چانه‌زنی را داده است که قیمت محصولات خود را بالا ببرد.، اما درنهایت این شرکت و حتی مدیاتک مجبور خواهند شد که قیمت‌ها را پایین‌تر بیاورند.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید