IBM اولین پردازنده‌ی ۲ نانومتری جهان را تولید کرد - تکفارس 
IBM اولین پردازنده‌ی ۲ نانومتری جهان را تولید کرد - تکفارس 

IBM اولین پردازنده‌ی ۲ نانومتری جهان را تولید کرد

مهدی حلوائی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 17:27
تراشه 2 نانومتری IBM

زمانی که در مورد شرکت‌های تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی گوشی‌های هوشمند صحبت می‌کنیم، IBM نامی نیست که زیاد مورد بحث قرار بگیرد. اما امروز این شرکت اعلام کرد که موفق به ساخت ترانزیستوری برای تراشه‌های ۲ نانومتری شده که از معماری GAA استفاده کرده و به IBM این امکان را می‌دهد تا ۵۰ میلیارد ترانزیستور را در فضای بسیار کوچکی قرار دهد.

پردازنده‌های پیشرفته‌ی فعلی مانند A14 بایونیک اپل و اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام از معماری ۵ نانومتری بهره برده‌اند. پردازنده‌ی A14 بایونیک از ۱۳۴٫۹ میلیون ترانزیستور در فضای یک میلی‌متر مربع استفاده می‌کند. این عدد برای پردازنده‌ی A13 بایونیک برابر با ۸۹٫۹۷ میلیون بود. تعداد کل ترانزیستورهای استفاده‌شده در تراشه‌ی A14 بایونیک ۱۱٫۸ میلیارد و در A13 برابر با ۸٫۵ میلیارد بوده است.

هرچه تعداد ترانزیستورها در فضای یک نانو‌متر مربع در یک پردازنده بیشتر باشد، آن پردازنده‌ قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر است. عملکرد پردازنده‌ی ۲ نانومتری IBM از پردازنده‌های ۷ نانومتری A11 بایونیک و اسنپدراگون ۸۶۵ با مصرف انرژی یکسان چیزی حدود ۴۵ درصد بهتر است. این پردازنده ۷۵ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به دو پردازنده‌ی ذکرشده خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

تراشه 2 نانومتری IBM

IBM برای به‌کارگیری از این تعداد ترانزیستور، از لیتوگرافی به وسیله اشعه فرابنفش شدید (EUV) استفاده کرده که خطوطی کوچک‌تر از نور قابل مشاهده را تولید می‌کند. این خطوط الگوهایی را تولید می‌کنند که از آن‌ها در ساخت مدارها استفاده می‌شود. IBM همچنین معماری GAA را جایگزین معماری FinFET کرده و به گفته‌ی این شرکت، معماری GAA چهار دروازه را بر روی یک ترانزیستور قرار داده و باعث واردشدن سیگنال‌های الکتریکی بزرگ‌تر به ترانزیستورها می‌شود.

به گفته‌ی IBM، پردازنده‌های ۲ نانومتری تاثیر شگرفی بر عمر باتری گوشی‌های هوشمند خواهند داشت. IBM در این خصوص اعلام کرد:

 پردازنده‌های ۲ نانومتری می‌توانند عمر باتری گوشی را در مقایسه با پردازنده‌های ۷ نانومتری گوشی‌هایی مانند آیفون ۱۱، سامسونگ گلکسی S10 و گوگل پیکسل ۵ تا چهار برابر افزایش دهند. با توجه به مصرف استاندارد کاربران، چنین گوشی‌هایی هر ۴ روز یک‌بار به شارژ نیاز خواهند داشت.

تراشه 2 نانومتری IBM

شرکت IBM اعلام کرده که به دنبال توسعه‌ی پردازنده‌های ۱ نانومتری و کوچک‌تر بوده و کار آن‌ها با سخت پردازنده‌های ۲ نانومتری به پایان نخواهد رسید. تولید پردازنده‌های ۲ نانومتری توسط این شرکت باعث رونق بیشتر صنعت پردازنده‌سازی در کشور آمریکا می‌شود. شرکت تایوانی TSMC اعلام کرده بود که در حال راه‌اندازی کارخانه‌ای ۱۲ میلیارد دلاری در ایالت آریزونا بوده و دولت آمریکا نیز از این شرکت درخواست کرده تا علاوه بر این کارخانه، ۵ کارخانه‌ی دیگر را در این کشور راه‌اندازی کند. آمریکا سعی دارد تا صنعت پردازنده‌سازی را از آسیا خارج کرده تا شرکت‌های مختلف نگران روابط این کشور با چین نباشند.

در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که اگر چین با کمبود پردازنده مواجه شود، این کشور به سراغ خرید شرکت TSMC خواهد رفت. شرکت اپل به عنوان اصلی‌ترین مشتری این شرکت تایوانی به‌حساب می‌آید. شرکت IBM در کشور آمریکا بوده و تمام مراحل توسعه و تولید پردازنده‌های ۲ نانومتری این شرکت در کارخانه‌های واقع در نیویورک صورت گرفته است.

تولید پردازنده‌های ۲ نانومتری، تلاش ستودنی تیم IBM را نشان داد و ثابت کرد که این شرکت توانایی رقابت با دیگر شرکت‌های این صنعت را دارد.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.