مدیاتک تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه های موبایل شد - تکفارس 
مدیاتک تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه های موبایل شد - تکفارس 

مدیاتک تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه های موبایل شد

مهدی ملکی
۹ فروردین ۱۴۰۰ - 15:29
مدیاتک

به تازگی مشخص شده است که مدیاتک، تولید کننده تایوانی تراشه‌های موبایل سال گذشته میلادی نهایتاً با پشت سر گذاشتن رقبای قدرتمندش، جایگاه اول شرکت‌های فعال در این زمینه را به خود اختصاص داد. در واقع طبق یک تحلیل جدید منتشر شده از موسسه Omdia، مدیاتک در سال گذشته میلادی ۳۵۱.۸ میلیون واحد تراشه را تولید کرده است که این رقم نسبت به آمار ۲۳۸ میلیونی سال ۲۰۱۹ یک رشد چشم‌گیر را نشان می‌دهد؛ رشدی که کوالکام را از رده اول به پایین کشده است.

این رشد بیشتر به خاطر افزایش علاقه خریداران به گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده رقم خورده است.

برخی از موارد مانند تقاضای هوآوی نیز، در چنین رشد بی‌سابقه‌ای بی‌تاثیر نبوده است. شرکت هوآوی از سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، قادر به تولید تراشه‌های اختصاصی خود موسوم به کایرین نبوده است و از طرفی همین تحریم‌ها به این غول چینی اجازه همکاری با کوالکام را نمی‌دهد. زاکر لی، تحلیلگر ارشد دستگاه‌ها و قطعات در موسسه Omdia، به توضیح دلیل رشد یاد شده می‌پردازد:

مهم‌ترین دلیل رشد بازار مدیاتک در سال ۲۰۲۰ میلادی، قیمت مناسب و کلیدی محصولات آن است. در نیمه اول سال گذشته میلادی جهان دچار همه‌گیری بیماری کرونا شده بود و از طرفی بازار گوشی‌های هوشمند در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ احیا شد. در این بازه زمانی، گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده بین خریداران محبوبیت یافتند. توانایی مدیاتک در جایگزینی با کوالکام در چنین شرایطی آن هم در بخش قیمت، به رشد شرکت مورد بحث کمک فراوانی کرد.

شیائومی در سال گذشته میلادی با عرضه ۶۳.۷ میلیون دستگاه مبتنی بر تراشه‌های اینر شرکت، بزرگ‌ترین مشتری مدیاتک بوده است. اوپو با عرضه ۵۵.۳ میلیون گوشی هوشمند مبتنی بر پردازنده‌های مدیاتک، در جایگاه بعدی قرار گرفته است.

با این حال سامسونگ، به عنوان یک مشتری جدید بسیار قابل توجه ظاهر شده و ۴۳.۳ میلیون دستگاه مجهز به تراشه‌های این شرکت عرضه کرده است؛ عرضه این تعداد گوشی هوشمند سامسونگ، یک رشد ۲۵۴ درصدی را نسبت به سال قبل آن نشان می‌دهد و اهمیت این تولید کننده کره‌ای را گوشزد می‌کند. «لی»‌ این‌گونه ادامه می‌دهد:

انتظار می‌رود که روند عرضه تراشه‌های مدیاتک در سال ۲۰۲۱ نیز همانند قبل ادامه یابد. از یک سو تقاضای تراشه از سوی شرکت‌های آنر و هوآوی به دلیل عدم امکان ساخت پردازنده‌های کایرین افزایش خواهد داشت. از سوی دیگر رشد بازار در آینده اجتناب‌ناپذیر و در حال وقوع است و محبوبیت گوشی‌های هوشمند پایین‌رده در این میان، دقیقاً در راستای سیاست‌های مدیاتک است.

باید توجه کنیم که سهم زیادی از گوشی‌های مبتی بر پردازنده‌های این شرکت،‌ محصولات پایین‌رده و میان‌رده بازار هستند. برای مثال، بسیاری از محصولات پرچم‌دار اغلب از پردازنده‌های شرکت کوالکام استفاده می‌کنند و سامسونگ نیز افزون بر کوالکام، گاهی به استفاده از تراشه‌های اختصاصی اگزینوس خود رو می‌آورد.

مدیاتک

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه هوآوی، یک سال پیش به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت این کشور تمدید شد. اگرچه در این دستور اجرایی به طور مشخص به نام کمپانی‌های موردنظر اشاره‌ای نشده، اما در هر صورت این فرمان برای توقف همکاری شرکت‌های آمریکایی با شرکت‌های چینی مانند هواوی و ZTE صادر شده بود که حداقل تا سال جاری نمی‌توانند تجهیزات مخابراتی خود را در آمریکا به فروش برسانند یا با کمپانی‌هایی مانند گوگل و آرم (ARM) برای لایسنس‌ها و نرم‌افزارهای مهم و حیاتی کار کند.

کاخ سفید تقریبا دو سال قبل فرمان اجرایی خود را صادر کرد که طبق آن، به دلیل نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی، شرکت‌های آمریکایی از استفاده از تجهیزات مخابراتی هوآوی منع شدند.

افزون بر هوآوی، پیش‌تر در ماه ژانویه ایالات متحده در یک اقدام جسورانه، شیائومی را نیز در لیست سیاه خود قرار داد. همزمان با این اقدام اعلام شد که سرمایه‌گذاران آمریکایی باید تا ماه نوامبر تمام سرمایه خود را به داخل کشور منتقل کنند و از این پس نیز هیچ سرمایه‌گذاری روی این شرکت چینی صورت نگیرد. این ممنوعیت ایالات متحده پس از سقوط پرحاشیه جایگاه هوآوی که محدودیت‌های ۲۰۱۹ آمریکا موجب آن شد، از زمان آغاز تاکنون، در مرکز دید و توجه است.

قرار بود این محدودیت‌ها سرانجام از مدتی پیش شروع به کار کنند. با این حال در هفته‌های گذشته و در تاریخ ۲۲ اسفند ماه (۱۲ مارس ۲۰۲۱ میلادی) قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، رادولف کنتراس (Rudolph Contrears) منع سرمایه‌گذاری به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را به جهت عدم یافتن تهدید امنیت ملی توسط ادرات دفاع و خزانه‌داری، به حالت تعلیق درآورد. نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا هوآوی نیز به زودی از قید این تحریم‌ها آزاد شده و با شروع مجدد روند ساخت تراشه‌های کایرین، جایگاه مدیاتک را به خطر می‌اندازد؟

منبع: MS Power User

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.