هم‌بنیان‌گذار و سازنده پی دی اف در سن ۸۱ سالگی در گذشت - تکفارس 
هم‌بنیان‌گذار و سازنده پی دی اف در سن ۸۱ سالگی در گذشت - تکفارس 

هم‌بنیان‌گذار و سازنده پی دی اف در سن ۸۱ سالگی در گذشت

آرمین مکاری
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - 12:35
چارلز گشکه

چارلز گشکه (Charles Geschke)، یکی از بنیان‌گذاران ادوبی که از عوامل اصلی توسعه پی دی اف به شمار می‌آمد، در سن ۸۱ سالگی درگذشت. شانتانو ناراین، مدیرعامل ادوبی در ایمیلی به کارمندان این شرکت بیان کرد:

این خبر، غم بزرگی برای کل جامعه ادوبی و صنعت فناوری است، چرا که وی برای این حوزه یک راهنما و قهرمان بوده است. به عنوان بنیان‌گذاران ادوبی، جان وارناک و چارلز نرم‌افزار پیشگامانه‌ای را خلق کردند که انقلابی در نحوه برقراری ارتباط بین مردم ایجاد کرده است. چارلز انگیزه‌ای بی‌امان برای نوآوری در شرکت ایجاد کرد و نتیجه آن، برخی از انقلابی‌ترین اختراعات نرم‌افزاری، از جمله پرمیر پرو، فوتوشاپ، ایلاستریتور و پی دی اف هستند.

گشکا از دانشگاه کارنگی ملون در پیتزبورگ دکترا گرفت و سپس در مرکز تحقیقات زیراکس پالو آلتو مشغول به کار و در همین مرکز، با جان وارناک آشنا شد. این دو در سال ۱۹۸۲ زیراکس را ترک و ادوبی را تأسیس کردند. اولین محصول آن‌ها، ادوبی پست اسکریپت (Adobe PostScript) ، زبان برنامه نویسی‌ای بود که به تقویت صنعت رایانه و فناوری کمک زیادی کرد.

مطالب مرتبط:

گشکه از دسامبر ۱۹۸۶ تا ژوئیه ۱۹۹۴، به عنوان مدیرارشد ادوبی، و از آوریل ۱۹۸۹ تا زمان بازنشستگی در آوریل ۲۰۰۰، در سمت مدیرعاملی این شرکت فعالیت می‌کرد. وی از سپتامبر ۱۹۹۷ تا ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس هیئت مدیره همراه با وارنوک به ادوبی خدمت کرد و تا آوریل ۲۰۲۰ عضو هیئت مدیره بود.

وارنوک در بیانیه‌ای اظهار کرده است:

من هرگز تصور نمی‌کنم که بتوانم یک شریک تجاری بهتر، دوست داشتنی‌تر یا توانمندتر از او داشته باشم. نداشتن چارلز در زندگی همه ما یک حفره بزرگ ایجاد می‌کند و کسانی که او را می‌شناختند، همگی با من موافق خواهند بود.

علاوه بر فعالیت‌های مستمر وی در صنعت فناوری، گشکه به نجات یافتن از یک عملیات آدم ربایی در سال ۱۹۹۲ نیز مشهور بود. دو نفر او را از محل کارش ربودند، چهار روز نگه داشتند و خواستار مبلغی در ازای آزادی وی بودند. گشکه سرانجام توسط ماموران FBI نجات یافت. همچنین در سال ۲۰۰۹، باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، مدال ملی فناوری را به وارنوک و گشکه اعطا کرد. همسر ۷۸ ساله چارلز گشکه، نانسی گشکه در گفتگویی با خبرگزاری Mercury News بیان کرد:

او یک تاجر مشهور و بنیان‌گذار یک شرکت بزرگ در ایالات متحده و جهان بود ، و همیشه به این کار افتخار می‌کرد و موفقیت بزرگی در زندگی او بود، اما تمرکز اصلی وی، همیشه خانواده‌اش بودند. او همیشه خود را خوش شانس‌ترین مرد جهان می‌نامید.

حاصل ۵۶ سال زندگی مشترک چارلز و نانسی، سه فرزند و هفت نوه هستند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.