بررسی شیائومی می ۱۱ لایت ۵G؛ قدرتمندترین میان رده - تکفارس 
بررسی شیائومی می ۱۱ لایت ۵G؛ قدرتمندترین میان رده - تکفارس 
بررسی شیائومی می ۱۱ لایت ۵G؛ قدرتمندترین میان رده - تکفارس 

بررسی شیائومی می ۱۱ لایت ۵G؛ قدرتمندترین میان رده

آرمین مکاری
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - 09:00
بررسی شیائومی می ۱۱ لایت

پس از عرضه گوشی‌های میان‌رده متعدد از شیائومی، مانند پوکو ایکس ۳، F3 و ردمی نوت ۱۰، اکنون نوبت به می ۱۱ لایت رسیده است که در دو مدل ۴G و ۵G در دسترس کاربران قرار بگیرد. در این مقاله، به نقد و بررسی نسخه قدرتمندتر این گوشی، یعنی می ۱۱ لایت ۵G پرداخته‌ایم.

مشاهده مشخصات کاملمشاهده جعبه گشایی

می ۱۱ لایت از یک صفحه‌نمایش اولد با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز و رزولوشن فول اچ دی بهره می‌برد که همراه با یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های میان‌رده، یعنی اسنپدراگون ۷۸۰G همراه است و می‌تواند از پس هر برنامه و بازی‌ای بربیاید. این گوشی همانند می ۱۱، از بلندگوهای استریو و شارژ سریع استفاده می‌کند و مقاومتی در برابر آب ندارد.

بدنه و طراحی

شیائومی می ۱۱ لایت، بدنه سبکی دارد و قاب پشتی آن با ترکیب شیشه مات، نمای زیبایی را به آن افزوده است و نگه داشتن آن در دست نیز راحت است. قاب نازک کناری این گوشی از جنس پلاستیک است، ظاهر براقی دارد و با کمی برآمدگی، به خوش‌دست شدن گوشی کمک کرده است. با وجود یک واشر پلاستیکی در قسمت سینی سیم‌کارت، این گوشی هیچ‌گونه گواهی‌نامه‌ای مبنی بر مقاومت در برابر آب ندارد.

Xiaomi Mi 11 Lite

نمایشگر این گوشی با لبه‌های گرد خود ظاهر دلنشینی را به این گوشی اهدا کرده است و ضخامت حاشیه آن را می‌توان مناسب خواند. وجود حفره پانچ دوربین سلفی در گوشه سمت چپ صفحه‌نمایش اندازه معقولی دارد و در بیشتر اوقات مزاحم دید کاربر نمی‌شود. در بالای نمایشگر، یک قسمت مشبک دیده می‌شود که یکی از بلندگوهای استریوی این گوشی را شامل می‌شود و به عنوان بلندگوی مکالمه نیز عمل می‌کند. دومین بلندگوی استریوی این گوشی در پایین بدنه آن است و صدای آن‌ها همانند یکدیگر و معتدل است.

Xiaomi Mi 11 Lite

هیچ چراغ ال ای دی اعلانی در این گوشی وجود ندارد اما می‌توانید از نمایشگر همیشه روشن (AOD) برای مشاهده اعلان‌های خود استفاده کنید. قسمت پشتی می ۱۱ لایت کاملاً مسطح است و شیشه مات آن، علاوه بر زیبایی، حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند اما استعداد بالایی در جذب اثرانگشت و لک دارد که تمیز نگه داشتن آن را به امری دشوار تبدیل کرده است. قسمت براق قاب پشتی، یعنی ماژول دوربین نیز به زیبایی این گوشی افزوده است. این قسمت از دو تکه شیشه با ضخامت‌های متفاوت تشکیل شده است که قطعه بزرگ‌تر و نازک‌تر، دوربین الترا واید و فلاش ال ای دی را پوشش می‌دهد.

سمت راست بدنه می ۱۱ لایت شامل دکمه تنظیم صدا و کلید پاور ادغام شده با حسگر اثرانگشت است اما در سمت چپ این گوشی، هیچ کلید و شکافی دیده نمی‌شود. در پایین می ۱۱ لایت، میکروفون اصلی، درگاه USB-C، سینی سیم‌کارت و بلندگوی استریو تعبیه شده‌اند و فرستنده مادون قرمز و میکروفون ثانویه نیز در بالای قاب آن قرار دارند. این گوشی با ابعاد ۱۶۰٫۵x۷۵.۷x۶.۸ میلی‌متر و وزن ۱۵۹ گرمی، ۴ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۱٫۳ میلی‌متر ضخیم‌تر و ۳۷ گرم سبک‌تر از می ۱۱ است. در مجموع می‌توان گفت که می ۱۱ لایت از طراحی زیبا و جدیدی بهره می‌برد و جنس بدنه آن نیز قابل قبول است اما در صورت مقاومت در برابر آب، می‌توانست در سطح بالاتری از رقبای خود قرار بگیرد.

دوربین

Xiaomi Mi 11 Lite

می ۱۱ لایت از نسخه ضعیف‌تر دوربین سه گانه می ۱۱ استفاده می‌کند که شامل دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و دوربین تله ماکروی ۵ مگاپیکسلی است. برای مقایسه، دوربین می ۱۱ از ترکیب ۱۰۸، ۱۳ و ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد. دوربین اصلی می ۱۱ لایت با لنز GW3 دارای فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) است اما از لرزشگیر OIS پشتیبانی نمی‌کند و بخش اولترا واید آن، لنز سونی IMX355 با دیافراگم f/2.2 در ۸۰ میلی‌متری است. دوربین ماکروی این گوشی، محصولی از سامسونگ به مدل S5K5E9 با فاصله کانونی f/2.4 در ۴۹ میلی‌متری است که از فوکوس خودکار نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی این گوشی، تصاویر را به صورت پیش‌فرض با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل ذخیره می‌کند که جزئیات و وضوح بالای آن‌ها در کنار نویز کم، برای یک گوشی میان‌رده فوق‌العاده است. دامنه پویایی عکس‌های می ۱۱ لایت گسترده است اما از حد بالایی برخوردار نیست و می‌توان گفت که رنگ‌های تصاویر متعادل هستند و طبیعی به نظر می‌رسند. اگرچه می‌توان گفت که رنگ‌های شاد همانند قرمز کمی تند ثبت می‌شوند. شیائومی از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر دوربین می ۱۱ لایت استفاده می‌کند که به آن تقویت‌کننده رنگ می‌گویند و نتایج چشم‌نوازی را از خود به جای می‌گذارد. نویز بسیار زیادی در عکس‌های حالت ۶۴ مگاپیکسلی دوربین اصلی مشاهده می‌شود و علاوه بر طولانی بودن پروسه پردازش، حجم بالایی نیز دارند و استفاده از ۶۴ مگاپیکسل را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

عکس‌های ۸ مگاپیکسلی این گوشی که با لنز اولترا واید ثبت می‌شوند، مشکل خاصی ندارند اما بهترین عملکرد ممکن در گوشی‌های میان‌رده را ثبت نمی‌کند. کنتراست و دامنه داینامیکی این تصاویر در سطح خوبی قرار دارند و با توجه به سنسور ۸ مگاپیکسلی، شاهد جزئیات مناسبی در عکس‌ها هستیم. می ۱۱ لایت پرتره‌های عالی‌ای را در شرایط نوری خوب ثبت می‌کند که دارای کنتراست بالایی هستند. به دلیل عدم وجود سنسور عمق‌سنج، جداسازی سوژه از پس‌زمینه چندان خارق‌العاده نیست اما برای یک گوشی میان‌رده، کاملاً مناسب است. در صورتی که شرایط نوری محیط، مناسب نباشد، عکس‌های پرتره تار و با نویز بالا خواهید گرفت.

نمونه عکس ماکرو- شیائومی می 11 لایت

نمونه عکس ماکرو

دوربین ماکروی این گوشی قادر است تا در فاصله ۳ تا ۷ سانتی‌متری خود فوکوس کند و عکس‌های قابل قبولی به ثبت می‌رساند. جزئیاتی که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند را می‌توانید به خوبی در عکس‌های آن ببینید و سطح کیفی رنگ‌ها و کنتراست تصاویر، کاملاً مناسب است.

همانند می ۱۱، این گوشی نیز برای دوربین سلفی خود از سنسور ایزوسل ۲۰ مگاپیکسلی سامسونگ استفاده می‌کند که قادر است با استفاده از فناوری کواد بایر (Quad-Bayer)، عکس‌های ۵ مگاپیکسلی نیز به ثبت برساند. فاصله کانونی این دوربین، f/2.2 در ۲۶ میلی‌متری است و خبری از فوکوس خودکار در آن نیست. عکس‌های این دوربین از هرجهت متعادل و نرمال هستند و کنتراست، رنگ‌ها و دامنه داینامیکی در سطح بسیار خوبی قرار دارند. نکته قابل توجه دوربین سلفی این گوشی، کیفیت بالای پرتره‌های آن است که جداسازی سوژه آن حتی از دوربین اصلی بهتر عمل می‌کند.

شیائومی می 11 لایت

برنامه دوربین می ۱۱ لایت، همان اپلیکیشن رابط کاربری MIUI است که جابه‌جایی بین حالت‌ها با کشیدن انگشت بر روی صفحه انجام می‌شود. در منوی این برنامه، علاوه بر تنظیمات دستی، حالت‌های مختلف دوربین، دکمه گوگل لنز، افکت‌های متنوع و سوئیچ اچ دی آر (HDR) و فلش دیده می‌شوند. حالت پروی این گوشی برای هر سه دوربین اصلی، ماکرو و فوق عریض در دسترس است و در صورت نیاز، می‌توانید از سرعت شاتر حداکثر ۳۰ ثانیه و از ISO تا ۶۴۰۰ استفاده کنید.

علاوه بر حالت شب معمولی که با دوربین اصلی و فوق عریض کار می‌کند، حالت شب خودکار نیز اضافه شده است که به طور پیش‌فرض فعال می‌باشد. عملکرد حالت شب خودکار از تنظیمات دستی آن سریع‌تر است و در شرایط نوری کم، بهینه‌سازی عکس‌ها را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد و نه تنها تصاویر را روشن‌تر می‌کند، بلکه جزئیات خوبی را نیز به نمایش می‌گذارد. حالت لانگ اکسپوژر (Long Exposure) نیز با قابلیت‌های بیشتری مانند نئون، نقاشی رنگ روغن و آسمان به همراه ویژگی مووی افکت با حالت‌های ویژه هالیوودی در دسترس است.

دوربین اصلی می ۱۱ لایت قادر به ضبط فیلم ۴کی با نرخ فریم ۳۰ و فول اچ دی با نرخ فریم ۶۰ و ۳۰ است و دوربین فوق عریض و ماکروی آن تنها از رزولوشون فول اچ دی و ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. همچنین این گوشی از تثبیت‌کننده نرخ فریم استفاده می‌کند که کمی از زاویه دید (FOV) می‌کاهد اما تصاویر نرم‌تری خلق می‌کند. ویدیوهای ۴کی گرفته شده توسط دوربین اصلی این گوشی بسیار شگفت‌انگیز هستند و علاوه بر جزئیات فوق‌العاده بالا، نویز بسیار کمی دارند و پویایی رنگ آن‌ها نیز ستودنی است. بیت ریت بالای فیلم‌ها (بیش از ۵۰ مگابیت در ثانیه) نیز مطمئناً به بهبود تصاویر کمک کرده است. ویدیوهای ۴کی می ۱۱ لایت در نور کم نیز بسیار خوب به نظر می‌رسند و با وجود کمی نویز، جزئیات خوبی را به رخ می‌کشند.

مطالب مرتبط:

فیلم‌برداری فول اچ دی سنسور الترا واید در مقایسه با رقبای هم سطح خود، قطعاً حرفی برای گفتن دارد و فیلم‌های آن از اشباع رنگ و کیفیت صدای خوبی برخوردار هستند. هوش مصنوعی شیائومی در ضبط فیلم نیز به کمک کاربران می‌آید و در حالت ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم، می‌تواند تصاویر را به خوبی بهبود بخشد. شیائومی حالت‌های فیلم‌برداری مخصوصی را برای سری می ۱۱ در نظر گرفته است که شامل مدل لایت نیز می‌شوند. برخی از این حالت‌های مخصوص عبارت‌اند از مجیک زوم، شاتر آهسته، تایم فریز و تایم لپس حالت شب. حالت تایم لپس شبانه را می‌توان از بهترین موارد دوربین این گوشی دانست که عکس‌های حالت شب را به فایل ویدیویی تبدیل می‌کند. ساخت یک کلیپ ۵ ثانیه‌ای در این حالت، بیش از نیم ساعت به طول می‌انجامد و استفاده از آن در رزولوشن ۴کی، نتایج فوق‌العاده‌ای را به ثبت می‌رساند. حالت مجیک زوم، سوژه اصلی تصویر را در مرکز کادر ثابت نگه می‌دارد و به آرامی بر روی پس‌زمینه بزرگ‌نمایی انجام می‌دهد.

سخت‌افزار

شیائومی می 11 لایت

شیائومی می ۱۱ لایت اولین گوشی هوشمندی است که از تراشه کوالکام اسنپدراگون ۷۸۰G استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد این چیپست، نسخه بهبودیافته پرچمدار ۲۰۱۹، یعنی اسنپدراگون ۸۵۵ است که به لطف سامسونگ، از فناوری ۵ نانومتری به جای ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۵۵ در آن استفاده شده است. این به‌روزرسانی به معنی بازده بالاتر، گرمای کمتر و کارایی بهتر باتری است. اسنپدراگون ۷۸۰G شامل یک پردازنده بهبود یافته هشت هسته‌ای است که هسته اصلی آن، براساس طراحی Cortex-A78 ARM است. پردازنده گرافیکی این میان‌رده چینی، یعنی آدرنو ۶۴۲، نسخه به‌روز آدرنو ۶۴۰ استفاده شده در اسنپدراگون ۸۵۵ است. بسته به نیازتان، می‌توانید از بین ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم LPDDR4X انتخاب کنید. همچنین این گوشی از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵٫۲ نیز پشتیبانی می‌کند.

نتایج تست گیک بنچ پردازنده می ۱۱ لایت، از تمامی گوشی‌های هم رده آن، حتی پوکو ایکس ۳ پرو با اسنپدراگون ۸۶۰ نیز سریع‌تر بود. عملکرد پردازنده گرافیکی آن نیز بسیار خوب است اما به نظر می‌رسد کمی کندتر از مدل آدرنو ۶۴۰ است. در آزمون انتوتو (AnTuTu)، می ۱۱ لایت توانست سریع‌ترین گوشی میان‌رده لقب بگیرد که نشان می‌دهد این گوشی یک میان‌رده کاملاً توانمند است و می‌تواند بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را به راحتی اجرا کند. همچنین توجه داشته باشید که می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های سازگار را با سرعت ۹۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید و به نظر می‌رسد سیستم خنک‌کننده این گوشی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.

باتری و شارژ

شیائومی می 11 لایت

می ۱۱ لایت از یک باتری ۴۲۵۰ میلی‌آمپری تغذیه می‌کند و با چیپست ۵ نانومتری جدید اسنپدراگون ۷۸۰G و مودم داخلی X53 5G، عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشت. با این گوشی می‌توانید در روز به ۱۲ ساعت وب‌گردی یا ۱۷ ساعت تماشای فیلم بپردازید که برای یک گوشی میان‌رده، اعداد بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. می ۱۱ لایت از شارژ سریع ۳۳ واتی استفاده می‌کند که می‌تواند در نیم ساعت ۵۸ درصد شارژ شود و شارژ کامل آن، نیاز به ۶۴ دقیقه زمان دارد که بسیاری از رقبای خود را پشت سر می‌گذارد.

نرم‌افزار

همانطور که انتظار می‌رفت، می ۱۱ لایت از رابط کاربری MIUI 12 به همراه اندروید ۱۱ بهره می‌برد. در رابط کاربری شیائومی، حتی می‌توانید تم و ظاهر صفحه همیشه روشن گوشی خود را نیز تغییر بدهید اما در نظر داشته باشید که این قابلیت، هرگز یک صفحه همیشه روشن واقعی نیست و تنها پس از ده ثانیه، خاموش می‌شود. برای امنیت گوشی، علاوه بر استفاده از حسگر اثرانگشت، گزینه‌های دیگری مانند پین و یا اسکن دو بعدی صورت وجود دارد که البته امنیت اسکن صورت آن چنان تضمین شده نیست. صفحه اصلی گوشی به طور معمول پر از پوشه‌ها، میانبرها و ابزارک‌های مختلف است و در سمت چپ آن، صفحه گوگل دیسکاور (Google Discover) قرار دارد. وجود پس‌زمینه‌های مخصوص شیائومی، یعنی سوپر والپیپرها نمای جالبی به این گوشی می‌بخشند و تجربه بصری جالبی به شمار می‌آیند که می‌توانید از بین چهار طرح موجود، یکی را انتخاب کنید.

MIUI 12 از یک کشوی برنامه استفاده می‌کند که به طور خودکار برنامه‌های شما را در داخل پوشه‌های ارتباطات، سرگرمی‌ها،  عکاسی، ابزارها و … دسته‌بندی می‌کند. شما می‌توانید اقدام به ویرایش یا حذف کامل این پوشه‌ها بکنید. ویژگی جالب دیگر این رابط کاربری، تقسیم بخش اعلانات به Notification Center و Control Center است. این دقیقاً همان کاری است که اپل در گوشی‌های خود انجام داده است و شما می‌توانید از دو جهت مختلف، به این دو بخش دسترسی پیدا کنید. اگر علاقه‌ای به این تقسیم‌بندی جدید ندارید، می‌توانید آن را در تنظیمات گوشی غیرفعال کنید.

شیائومی می 11 لایت 5G

جابه‌جایی بین برنامه‌ها تغییر چندانی نکرده است اما موردی که به صفحه برنامه‌های اخیر اضافه شده است، قابلیت شناورسازی یک برنامه سازگار با آن است. تم‌ها بخش جدایی‌ناپذیر MIUI هستند و می‌توانید از فروشگاه تم شیائومی، موارد زیادی را مشاهده و دانلود کنید. شیائومی با اضافه کردن دو مورد به MIUI 12، امنیت آن را بهبود بخشیده است. اقدام اول، این ویژگی است که می‌توانید هنگام به اشتراک‌گذاری یک عکس یا فیلم، هرگونه فراداده همانند اطلاعات مکان یا دستگاه را از آن پاک کنید. دومین اقدام این شرکت چینی برای حفظ حریم خصوصی کاربران، یک نرم‌افزار امنیتی ویژه است که می‌تواند دستگاه شما را از نظر وجود بدافزارها اسکن کند، لیست سیاه شما را مدیریت کند، داده‌های شما را مدیریت یا محدود کند، رفتار باتری دستگاه را زیر نظر بگیرد، مجوز برنامه‌ها را کنترل و حتی مقداری از فضای رم دستگاه شما را آزاد کند.

انیمیشن منوهای MIUI نیز با استفاده از نمایشگر ۹۰ هرتزی می ۱۱ لایت کاملاً روان است و لذت خاصی را به کاربر هدیه می‌دهد. این رابط کاربری شامل برنامه گالری، موسیقی و پخش‌کننده ویدیوی مخصوص به خود است که ممکن است در برخی مناطق، استفاده از آن‌ها رایگان نباشد. همچنین برنامه می ریموت (Mi Remote) برای استفاده از فرستنده مادون قرمز این گوشی موجود است.

صفحه‌نمایش

شیائومی می 11 لایت

نمایشگر ۶٫۵۵ اینچی امولد می ۱۱ لایت با پشتیبانی از رنگ ۱۰ بیتی، اچ دی آر ۱۰ پلاس و نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. رزولوشن این پنل، ۲۴۰۰x۱۰۸۰ پیکسل است و از تراکم پیکسلی ۴۰۲ppi بهره می‌برد. از آن جایی که این نمایشگر از رنگ ۱۰ بیتی پشتیبانی می‌کند، قادر به نمایش ۱ میلیارد رنگ است و همچنین توسط گوریلا گلس ۶ محافظت می‌شود.

مانند اکثر گوشی‌های شیائومی، می ۱۱ لایت نیز از سه حالت پیش‌فرض رنگ خودکار، اشباع و طبیعی استفاده می‌کند که هر یک نشان‌دهنده فضای رنگی خاصی هستند. حالت خودکار، کمی رنگ‌ها را به سمت آبی متمایل می‌کند، تنظیمات اشباع، رنگ‌ها را تندتر نشان می‌دهد و حالت طبیعی تعادل رنگ را کمی به سمت قرمز می‌برد. تنظیمات پیشرفته نمایشگر می ۱۱ لایت شامل تنظیم رنگ، درجه اشباع، کنتراست و گاما است که می‌توانید به دلخواه تغییرشان دهید.

محتویات جعبه

شیائومی می 11 لایت

داخل جعبه مشکی رنگ می ۱۱ لایت، یک آداپتور شارژ ۳۳ واتی، یک کابل شارژر مبدل USB-C، یک قاب سیلیکونی شفاف و یک محافظ صفحه‌نمایش دیده می‌شود. همچنین شیائومی به دلیل حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا، یک تبدیل USB-C به جک ۳٫۵ میلی‌متری نیز تعبیه کرده است تا بتوانید به راحتی از هدفون‌های سیمی خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

در صورتی که قصد خرید یک گوشی پرچمدار را ندارید، می ۱۱ لایت می‌تواند یک میان‌رده همه کاره باشد که می‌توانید با آن به ضبط تصاویر با کیفیت، اجرای بازی و تماشای فیلم بپردازید و هر انتظاری که از یک گوشی هوشمند دارید را برآورده کند. نمایشگر این گوشی با پشتیبانی از اچ دی آر ۱۰ پلاس، رنگ ۱۰ بیتی و نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز، آن را تبدیل به یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های موجود کرده است و سخت‌افزار آن نیز در بازه قیمتی ۴۸۰ دلار بی رقیب است.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا
  • کیفیت عالی دوربین‌ها
  • سخت‌افزار قوی
  • قابلیت‌های رابط کاربری سریع

نقاط ضعف

  • عدم مقاومت در برابر آب

منبع: GSM Arena

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید