کدام شرکت ها اندروید ۱۲ را سریع تر عرضه کردند؟ - تکفارس 
کدام شرکت ها اندروید ۱۲ را سریع تر عرضه کردند؟ - تکفارس 

کدام شرکت ها اندروید ۱۲ را سریع تر عرضه کردند؟

مهدی ملکی
۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - 09:00
کدام شرکت ها اندروید ۱۲ را زودتر عرضه کردند؟

گوگل اولین نسخه پایدار اندروید ۱۲ را سال ۲۰۲۱ عرضه کرد. در زمان نگارش این مقاله تنها حدود ۶ ماه از عرضه اندروید ۱۲ می‌گذرد. چندین شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند اندرویدی، این به‌روزرسانی را برای برخی از دستگاه‌های خود عرضه کرده‌اند. با این حال، چه کسی در انجام این کار سریع‌تر عمل کرد؟ این همان چیزی است که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

عرضه به موقع به‌روزرسانی‌های اصلی اندروید معیاری است که شایستگی و کیفیت خدمات‌دهی یک برند را نشان می‌دهد. عرضه دیر هنگام چنین به‌روزرسانی‌هایی معمولاً باعث دلسرد شدن خریداران می‌شود که البته آن‌ها چنین حقی هم دارند.

سرعت و دفعات به‌روزرسانی باید مسلماً یکی از اولویت‌های اصلی شما حین خرید یک گوشی هوشمند جدید باشد. برای این که به شما در تصمیم‌گیری صحیح کمک کنیم، تمام شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های اندرویدی را در این مقاله براساس سرعت عرضه به‌روزرسانی اندروید ۱۲ رتبه‌بندی کرده‌ایم.

پیش از آن که توجه شما را به این رتبه‌بندی جلب کنیم، باید به چند عاملی که ما آن‌ها را در نظر گرفتیم، دقت کنید:

  • در این رتبه‌بندی، صرفاً اولین زمان عرضه به‌روزرسانی اندروید ۱۲ به استثنای دسترسی زود هنگام و نسخه‌های بتا لحاظ شده است. ممکن است برخی از مدل‌ها و پیکربندی‌ها، مدت بیشتری برای به‌روزرسانی معطل شده باشند.
  • بین عرضه به‌روزرسانی‌ها در مناطق مختلف، اختلاف زمانی وجود دارد، بنابراین هر تاریخ و زمانی که در ادامه مشاهده می‌کنید، آماری میانگین است.
  • از آن‌جایی که گوشی‌های پیکسل گوگل اولین دستگاه‌های دریافت کننده اندروید هستند، آن‌ها را در این رده‌بندی لحاظ نکرده‌ایم. بنابراین اکنون می‌دانید سریع‌ترین گوشی‌هایی که به‌روزرسانی‌های اندروید را دریافت می‌کنند، سری گوشی‌های هوشمند پیکسل خود گوگل هستند.

۱. سامسونگ – ۴۱ روز بعد عرضه

گلکسی S21
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: سری سامسونگ گلکسی S21
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۴۱ روز

وقتی بحث به به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌رسد، بدون شک سامسونگ سریع‌ترین است. همچنین این شرکت طولانی‌ترین بازه زمانی به‌روزرسانی را برای گوشی‌ها و تبلت‌های خود در میان سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

این تولید کننده کره‌ای تنها نزدیک به یک ماه بعد از عرضه رسمی نخستین نسخه پایدار اندروید ۱۲ برای گوگل ، آن را برای گوشی‌هایش عرضه کرد. از لحاظ مقایسه، سامسونگ اندروید ۱۱ را حدود ۳ ماه بعد از عرضه رسمی در اختیار کاربران محصولات پرچم‌دار خود قرار داد. این نشان می‌دهد که سامسونگ در مرور زمان، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در این زمینه تجربه کرده است.

سری گوشی‌های گلکسی S21 سامسونگ اولین دستگاه‌هایی بودند که شرایط دریافت اندروید ۱۲ را داشتند. این نسخه از اندروید همراه با رابط کاربری وان UI ۴ همین شرکت برای کاربران این سری عرضه شد.

گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳، گوشی‌های بعدی بودند که سامسونگ اندروید ۱۲ را برای آن‌ها عرضه کرد. افزون بر این مدل‌ها، این شرکت تقریباً عملکرد مطلوب و سریعی در به‌روزرسانی گوشی‌های میان‌رده خود از جمله گلکسی A51، A52 و … هم به نمایش گذاشت.

مدتی بعد سری گلکسی S22 حین عرضه، به اندروید ۱۲ و وان UI ۴.۱ مجهز بود که تغییرات تزئینی بسیاری را به کالبد گوشی‌های سامسونگ تزریق کرد. همچنین قابلیت‌های کاربردی زیادی مانند امکان انتخاب رم مجازی بیشتر، در این نسخه از رابط کاربری وان UI معرفی شد.

۲. اوپو – ۵۷ روز بعد عرضه

اوپو فایند ایکس ۳ لایت / رنو ۵ 5G اندروید ۱۲
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: اوپو فایند ایکس ۳ پرو
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۱ دسامبر ۲۰۲۱
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۵۷ روز

اوپو از این حیث، دومین شرکت سریع در فهرست ما به شمار می‌رود. با شروع ماه دسامبر سال گذشته میلادی، شرکت اوپو رابط کاربری کالر OS 12 مبتنی بر اندروید ۱۲ را برای گوشی پرچم‌دار خود، فایند ایکس ۳ پرو عرضه کرد.

سری فایند ایکس ۲، رنو ۶ و رنو ۵ پرو سایر محصولات دریافت کننده این به‌روزرسانی بعد از پرچم‌دار اوپو بودند. بنابراین می‌توان تلاش قابل تحسینی را از سمت اوپو در این زمینه نظاره کرد.

اوپو بعداً در ژانویه تعداد دیگری از گوشی‌های خودش را هم به‌روزرسانی کرد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به A73، A74، F19 Pro، رنو ۵Z و … اشاره کنیم. این شرکت پیش‌تر با عرضه نقشه راه انتشار به‌روزرسانی اندروید ۱۲، با جزئیات بالا مشخص کرده است که کدام بخش از گوشی‌هایش، میزبان این به‌روزرسانی طی ماه‌های آتی خواهند بود.

۳. وان پلاس – ۶۳ روز بعد عرضه

وان پلاس 9 RT اندروید ۱۲
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۷ دسامبر ۲۰۲۱
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۶۳ روز

وان پلاس رتبه بعدی فهرست ما در سرعت عرضه به‌روزرسانی اندروید ۱۲ است. سری پرچم‌دار وان پلاس ۹ به‌روزسانی نرم‌افزاری یاد شده را در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۲۱، یعنی تنها چند روز بعد از پرچم‌دار اوپو دریافت کرد. این به‌روزرسانی به نسخه ۱۲ رابط کاربری اکسیژن OS همین شرکت مجهز بود.

با این حال، زمان‌بندی و رویکرد وان پلاس برای عرضه اندروید ۱۲ بی‌نقص نبود. وان پلاس وادار شد تنها چند روز بعد از عرضه اندروید ۱۲، کاربران را دعوت به استفاده از نسخه قبل کند تا بعد از رفع مشکلات، آن را در میانه ماه دسامبر باری دیگر عرضه کند.

از طرفی سری وان پلاس ۸ تا مدت‌ها پیش یعنی ۲۱ مارس هنوز اندروید ۱۲ را دریافت نکرده بود. شاید جالب باشد بدانید وان پلاس در سال ۲۰۲۰ در عرضه اندروید ۱۱ حتی از سامسونگ هم بهتر عمل کرد اما اکنون قادر به مهیا کردن سرعت سابق خود نیست.

ممکن است برنامه‌های وان پلاس برای ادغام رابط کاربری خود با رابط کاربری اوپو،‌ منجر به چنین کاهشی در عملکردش شده باشد.

۴. HMD گلوبال – ۷۰ روز بعد عرضه

لطفاً برند های قدیمی را زنده نکنید اندروید ۱۲
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: نوکیا ایکس ۲۰
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۷۰ روز

HMD اخیراً عملکرد خوبی در عرضه به‌روزرسانی نداشته است. در حقیقت، این شرکت خودش هم پذیرفت که پیش‌تر در ارائه اندروید ۱۱ چندان سریع عملکرد نکرده است. با این حال، HMD گلوبال، در فهرست ما چهارمین شرکتی محسوب می‌شود که اندروید ۱۲ را برای یکی از محصولات خود یعنی نوکیا ایکس ۲۰ عرضه کرد.

HMD با عرضه دیرهنگام اندروید ۱۱ در اوایل سال ۲۰۲۱، تبدیل به دهمین شرکت از لحاظ سرعت عرضه به‌روزرسانی شد اما اکنون همانند سال ۲۰۲۰، به رتبه چهارم بازگشته است. امید است که این بازگشت نشان از بهبود و پیشرفت‌های این برند داشته باشد.

با این وجود گفتنی است که تنها تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌های نوکیا این به‌روزرسانی را تاکنون دریافت کرده‌اند و HMD گلوبال هنوز برنامه دقیق و رسمی خود برای ادامه عرضه به‌روزرسانی‌ها را به اشتراک نگذاشته است.

۵. ویوو – ۷۶ روز بعد عرضه

ویوو ایکس 60 اندروید ۱۲
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: ویوو ایکس ۶۰ و ویوو ایکس ۶۰ پرو
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۷۶ روز

ویوو امسال در عرضه اندروید ۱۲ اندکی سریع‌تر از گذشته عمل کرد. این برند مشابه همتای خود از گروه BBK، عرضه اندروید ۱۲ مبتنی بر رابط کاربری فان تاچ OS ۱۲ را برای سری پرچم‌دار ایکس ۶۰ در ماه دسامبر آغاز کرد.

ویوو در مجموع برنامه دارد که تا انتهای آوریل ۲۰۲۲ میلادی که اتفاقاً چیزی تا پایان آن باقی نمانده است، ۳۱ گوشی خود را به این نسخه از اندروید مجهز کند. سایر گوشی‌های ویوو نیز ممکن است در آینده میزبان این به‌روزرسانی باشند اما این شرکت هنوز جزئیات در این‌خصوص به اشتراک نگذاشته است.

۶. سونی – ۹۶ روز بعد عرضه

سونی اندروید
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: سونی اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۹۶ روز

ششمین تولید کننده گوشی هوشمند که دست به عرضه اندروید ۱۲ زد، سونی بود. این شرکت دقیقاً در همان بازه زمانی شروع به عرضه اندروید ۱۲ کرد که سال گذشته روند عرضه اندروید ۱۱ را شروع کرده بود. همچنین سونی اولین شرکت این فهرست است که عرضه به‌روزرسانی اندروید ۱۲ را در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد.

این غول ژاپنی هنوز مشخص نکرده که چه برنامه‌ریزی زمانی یا حتی چه محصولاتی را برای توزیع نسخه پایدار در نظر گرفته است اما ظاهراً بیشتر گوشی‌های اکسپریای مجهز به اندروید ۱۱ یا ۱۱، آن را دریافت خواهند کرد.

سونی در ماه ژانویه اندروید ۱۲ را برای پرچم‌داران خود، اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III عرضه کرد. با این وجود، به‌روزرسانی مذکور تنها در چند منطقه برگزیده در دسترس قرار گرفت. بعدتر در مارس ۲۰۲۲، اکسپریا ۱ II نیز در مناطق اروپا، آسیا و ایالات متحده، این به‌روزرسانی را دریافت کرد. سونی مدتی پیش روی حساب رسمی اینستاگرام خود تایید کرد که اکسپریا ۱۰ II و ۱۰ III به زودی اندروید ۱۲ را دریافت خواهند کرد.

۷. شیائومی – ۱۰۴ روز بعد عرضه

ردمی نوت ۱۱ 4G
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: می ۱۰ پرو و می ۱۱ اولترا
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۱۰۴ روز

شیائومی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که بتای اندروید ۱۱ را برای کاربران خود عرضه کرد و سپس نسخه پایدار این به‌روزرسانی حدود نوامبر برای دستگاه‌هایی نظیر می ۱۰ و می ۱۰ پرو در دسترس قرار گرفت. متاسفانه این اتفاق برای اندروید ۱۲ رخ نداد. ۱۰۴ روز طول کشید تا این کمپانی اولین گروه از گوشی‌هایش را به اندروید ۱۲ مجهز کند.

MIUI 13 مبتنی بر اندروید ۱۲ در ژانویه ۲۰۲۲ برای سری می ۱۱ عرضه شد. چند روز بعد، تعدادی از گوشی‌های ردمی نوت و پوکو هم شروع به دریافت این به‌روزرسانی کردند. شیائومی تاکنون فهرستی شامل ۱۸ عدد از گوشی‌هایش را که در سال ۲۰۲۲، رابط کاربری MIUI 13 را دریافت خواهند کرد، تایید کرده است. بیشتر این دستگاه‌ها تا زمان نگارش این مقاله، به‌روزرسانی یاد شده را دریافت کرده‌اند و تنها تعداد اندکی از آن‌ها منتظر به‌روزرسانی هستند.

۸. موتورولا – ۱۲۵ روز بعد عرضه

موتورولا وان اکشن اندروید ۱۲
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: موتو G پرو
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۹ فوریه ۲۰۲۲
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۱۲۵ روز

۱۴۴ روز طول کشید تا اندروید ۱۱، به‌روزرسانی پیشین سیستم عامل محبوب گوگل توسط موتورولا برای گوشی‌هایش عرضه شود. آمار مورد بحث در مقایسه با ۹۸ روزی که طول کشید تا موتورولا اندروید ۱۰ را عرضه کند، اصلاً خوب نیست. امسال موتورولا با اندکی پیشرفت، کاربران خود را ۱۲۵ روز منتظر نگه داشت؛ پیشرفتی که حقیقتاً نمی‌توان چندان هم از آن سخن گفت و تمجید کرد.

اولین به‌روزرسانی اندروید ۱۲ برای گوشی‌های سری موتو این شرکت در فوریه سال جاری میلادی در انگلستان در دسترس قرار گرفت. موتو که اکنون توسط یک شرکت چینی تصاحب شده است، به‌روزرسانی‌های اندروید را در برزیل پیش از عرضه در بازارهایی مانند ایالات متحده و اروپا، به دست کاربران می‌رساند.

بنابراین اگر صاحب یک گوشی موتورولا هستید و شنیده‌اید که به‌روزرسانی اندروید ۱۲ را برای گوشی مورد نظر عرضه کرده، ممکن است نیاز باشد بیشتر صبر کنید. خوشبختانه با وجود تاخیر و مشکلات منطقی این‌چنینی، موتورولا با عرضه یک فهرست ۳۰ عددی، مشخص کرده که محصولات بالارده مثل موتو اج (Edge) الی دستگاه‌های تاشوی سری G، میزبان اندروید ۱۲ خواهند بود.

۹. ال جی – ۱۶۲ روز بعد عرضه

ال جی ولوت

اولین دستگاه با اندروید ۱۲: ال جی ولوت (Velvet)
اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۲۲ مارس ۲۰۲۲
مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۱۶۲ روز

احتمالاً می‌دانید که ال جی دیگر در بازار گوشی‌های هوشمند فعالیت نمی‌کند و به فعالیت خط تولید محصولات این حوزه پایان داده است. با این حال خوب است که می‌بینیم این برند کره‌ای هنوز هم گوشی‌هایش را به نسخه ۱۲ اندروید به‌روزرسانی می‌کند. ولوت اولین گوشی ال جی بود که اندروید ۱۲ را از سمت این شرکت دریافت کرد.

فهرست منتشر شده از سمت این برند نشان می‌دهد برخی دیگر از محصولاتش در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ میزبان این به‌روزرسانی خواهند بود. با این وجود، مدت بیشتری طول می‌کشد که این به‌روزرسانی‌ها خارج از کره جنوبی عرضه شود.

۱۰. ریلمی – ۱۶۸ روز بعد عرضه

ریلمی C25s
  • اولین دستگاه با اندروید ۱۲: ریلمی GT مستر ادیشن
  • اولین تاریخ عرضه نسخه پایدار: ۲۲ مارس ۲۰۲۲
  • مدت گذشته از عرضه رسمی به‌روزرسانی: ۱۶۸ روز

سرانجام به کندترین عرضه کننده اندروید ۱۲ یعنی ریلمی رسیدیم. این شرکت در مقایسه با سال قبل، به شکل عجیبی در عرضه این نسخه اندروید ضعیف عمل کرد. سال گذشته تنها ۸۷ روز طول کشید تا ریلمی به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را در دسترس قرار دهد اما اکنون شاهد یک افت دو برابری در عملکرد آن هستیم.

با وجود ارتباط ریلمی با اوپو، وان پلاس و ویوو، این شرکت به تازگی در ماه ژانویه زمان‌بندی خود برای عرضه اندروید ۱۲ را اعلام کرده است. عجیب‌تر از آن، در این بین یک برنامه دسترسی زود هنگام هم به چشم می‌خورد! در حال حاضر اغلب گوشی‌های ریلمی این به‌روزرسانی را دریافت نکرده‌اند.

ریلمی GT مستر ادیشن، ریلمی ایکس ۷ مکس، GT نئو ۲، ریلمی ۸، ریلمی ایکس ۷ پرو و ریلمی ایکس ۵۰ پرو تنها گوشی این شرکت هستند که به‌روزرسانی پایدار اندروید ۱۲ را رسماً دریافت کرده‌اند.

وضعیت سایر شرکت‌ها چگونه است؟

اگر فهرست عرضه کنندگان اندروید را دنبال کرده یا حداقل در ذهن داشته باشید، می‌دانید که برخی امسال غایب بودند. آنر مجیک UI 6.0 مبتنی بر اندروید ۱۲ را مدتی پیش معرفی کرد اما آن را به زودی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ برای آنر ۵۰ عرضه خواهد کرد.

به همین شکل، آخرین نسخه EMUI هوآوی نیز هنوز مبتنی بر اندروید ۱۱ است و احتمالاً به دلیل تحریم‌های ادامه‌دار ایالات متحده، وضعیت مناسبی را تجربه نمی‌کند.

به این ترتیب به انتهای فهرست سریع‌ترین عرضه کنندگان اندروید ۱۲ می‌رسیم. نظر شما درباره عملکرد شرکت‌ها چیست؟ سامسونگ نه تنها اکنون به عنوان پرفروش‌ترین برند گوشی هوشمند در جهان شناخته می‌شود، بلکه نشان داده که پشتیبانی خارق‌العاده‌ای را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید