تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۴ فروردین - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۴ فروردین - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۴ فروردین - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۴ فروردین

آرمین مکاری
۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - 12:44
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۴ فروردین - تکفارس 

در ۳ آوریل ۱۹۷۳، مارتین کوپر با استفاده از مدل اولیه تلفن دایناتک (DynaTAC) موتورولا، تلفن همراهی با وزن ۱۱۰۰ گرمی، اندازه‌ای بزرگ و حدود ۲۰ دقیقه عمر باتری، اولین تماس با تلفن همراه در تاریخ را انجام داد.

مارتین کوپر مهندس آمریکایی متولد ۲۶ دسامبر ۱۹۲۸ است. وی در صنعت ارتباطات بی‌سیم، به ویژه در مدیریت طیف رادیویی، با ۱۱ حق ثبت اختراع در این زمینه پیشگام است. مارتین کوپر به عنوان مخترع تلفن‌های همراه نیز شناخته می‌شود. وی موسس و مدیر ارشد کنونی شرکت اری‌کوم (ArrayComm) است. کوپر در دهه ۱۹۷۰ در موتورولا، اولین تلفن همراه دستی (متمایز از تلفن هوشمند امروزی) را در سال ١٩٧٣ اختراع کرد و تیم توسعه‌دهنده آن را هدایت و در سال ١٩٨٣ به بازار عرضه کرد. از وی به عنوان پدر تلفن همراه و همچنین به عنوان اولین شخصی در تاریخ که برای برقراری تماس در انظار عمومی از تلفن همراه استفاده کرد نام برده می‌شود. کوپر به همراه همسر و شریک تجاری خود، آرلین هریس، یکی از بنیانگذاران شرکت‌های ارتباطی متعدد به شمار می‌رود. وی یکی از بنیانگذاران و رئیس فعلی داینا ال ال سی (Dyna LLC) در کالیفرنیا است. کوپر همچنین در کمیته‌های پشتیبانی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده و وزارت بازرگانی ایالات متحده فعالیت می‌کند.

مارتین کوپر

این گوشی موتورولا اولین گوشی‌ای بود که برای استفاده عموم وارد بازار شد. فقط افراد ثروتمند از این گوشی استفاده می‌کردند و بیشتر کسانی که تلفن همراه داشتند تاجران پرمشغله و موفق بودند. این گوشی سنگین و بزرگ، در زمان عرضه از قیمت بالایی برخوردار بود و بعد از شروع رسمی فروش آن، شرکت آمریتک (Amritech) سرویس مکالمه‌‌ای ارائه کرد که بایستی کاربران آن را ماهانه ۵۰ دلار شارژ می‌کردند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید