تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۷ تیر: تاسیس اینتل - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۷ تیر: تاسیس اینتل - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۷ تیر: تاسیس اینتل

آرمین مکاری
۲۷ تیر ۱۴۰۰ - 08:00
اینتل

در ۱۸ جولای ۱۹۶۸، ابرشرکت اینتل را گوردون مور و رابرت نویس به همراه آرتور راک و مکس پاوسکی تأسیس کردند. مور و نویس هر دو در شرکت فیرچایلد که سازندهٔ نیمه‌رساناها بود کار می‌کردند. سپس در سال‌های بعد، اندرو گروو نیز به آن‌ها ملحق شد. نخست نام شرکت مور_نویس گذاشته شد که بعد از آن به اینتل تغییر دادند.

اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها یعنی اینتل ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات رایانه‌ای عرضه کرد، که شرکت IBM از این پردازنده برای محصول رایانه شخصی خود استفاده نمود. در طول دهه ۱۹۹۰، اینتل سرمایه‌گذاری بسیاری در طراحی جدید ریزپردازنده‌ها کرد که باعث رشد سریع صنعت رایانه و تأمین‌کننده اصلی ریزپردازنده‌های رایانه‌های شخصی شد.

اندرو گروو، رابرت نویس و گوردون مور موسسان اینتل

اندرو گروو، رابرت نویس و گوردون مور

در دهه‌های نخست، مهم‌ترین رقیب اینتل، شرکت AMD بود، که از سال ۲۰۰۰ با تسلط اینتل بر بازار پردازنده‌ها، هر سال این شرکت سهم بالاتری را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۱۳ تقریباً ۷۵٪ درصد از رایانه‌های خانگی، از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند که این سلطه بر AMD با ظهور پردازنده‌های رایزن از بین رفت. در سال ۲۰۱۳ مؤسسه اینتر برند، اینتل را به‌عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان معرفی نمود. اینتل تاکنون یازده شرکت بزرگ و کوچک عرصه فناوری را خریده که بزرگ‌ترین آن خرید شرکت مک‌آفی در ۱۹ اوت ۲۰۱۰ و به قیمت ۷٫۶ میلیارد دلار می‌باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید