تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۶ فروردین - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۶ فروردین - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۶ فروردین - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۶ فروردین

آرمین مکاری
۶ فروردین ۱۴۰۰ - 09:56
کامپیوتر

در ۲۶ مارس ۱۹۷۶، اولین کنوانسیون رایانه ای سالانه جهانی التیر در هتل فرودگاه مارینا در نزدیکی آلبوکرکی (نیومکزیکو) برگزار شد. بیل گیتس این کنوانسیون را با موضع خود در مورد امینت نرم‌افزارها آغاز کرد.البته در این کنوانسیون، همه چیز در مورد التیر ۸۸۰۰ (Altair 8800) بود. التیر ۸۸۰۰ یک ریزرایانه موفق بود که در حدود سال ۱۹۷۵ میلادی ساخته شد. این دستگاه، نخستین رایانه‌ای بود که عنوان رایانه شخصی را به خود گرفت. این رایانه محصول، خلاقیت اد رابرتز، مهندس بازنشستهٔ نیروی هوایی آمریکا بود که شرکتی با عنوان MITS را اداره می‌کرد.

التیر 8800

MITS یک شرکت الکترونیکی آمریکایی بود که در آلبوکرکی آمریکا تاسیس شد و از سال ۱۹۷۱ تولید ماشین‌حساب‌های الکترونیکی و از سال ۱۹۷۵، رایانه‌های شخصی را آغاز کرد. اد رابرتز و فارست میمس در دسامبر ۱۹۶۹، این شرکت را برای تولید ماژول‌های تله‌متری کوچک‌شده برای موشک‌های مدل مانند تاسیس کردند. در سال ۱۹۷۱، رابرتز این شرکت را به سمت بازار ماشین‌حساب الکترونیکی سوق داد و کیت ماشین حساب دسکتاپ MITS 816 در مجله Popular Electronics در نوامبر ۱۹۷۱ معرفی شد. این ماشین‌حساب‌ها بسیار موفق ظاهر شدند و فروش آن‌ها در سال ۱۹۷۳ به بیش از یک میلیون دلار رسید.

رابرتز سپس اولین ریز رایانه تجاری موفق خود، یعنی التیر ۸۸۰۰ را تولید کرد که در مجله ژانویه ۱۹۷۵ به نمایش درآمد. علاقه‌مندان می‌توانستند با ۳۹۷ دلار، این کیت‌های رایانه‌ای را سفارش دهند. پاول آلن و بیل گیتس این مجله را دیدند و شروع به نوشتن نرم‌افزار برای التیر کردند که بعداً التیر بیسیک (Altair BASIC) نامیده شد. آن‌ها برای کار در MITS به آلبوکرکی نقل‌مکان و در ژوئیه ۱۹۷۵ مایکروسافت را راه‌اندازی کردند. فروش سالانه MITS تا سال ۱۹۷۷، هنگامی که توسط پرتک کامپیوتر (Pertec Computer) خریداری شد، به ۶ میلیون دلار رسیده بود. این شرکت با پرتک کامپیوتر ادغام و MITS  برای همیشه ناپدید شد. رابرتز در جورجیا بازنشسته شد، در آنجا پزشکی خواند و تبدیل به یک پزشک در آن شهر شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید