رئیس بخش روابط توسعه دهندگان اپل بازنشسته شد - تکفارس 
رئیس بخش روابط توسعه دهندگان اپل بازنشسته شد - تکفارس 
رئیس بخش روابط توسعه دهندگان اپل بازنشسته شد - تکفارس 

رئیس بخش روابط توسعه دهندگان اپل بازنشسته شد

حامد شهرزاد
۴ فروردین ۱۴۰۰ - 15:24
اپل

بیست سال پیش، مدیر عامل اسبق شرکت اپل یعنی استیو جابز رون اوکاموتو را از شرکت ادوبی به اپل آورد و به سمت معاون رئیس توسعه روابط منتقل شد، و بعداً به تاسیس فروشگاه اپ استور کمک کرد. اکنون، ما متوجه شدیم که او کمتر از دو ماه است که بازنشسته شده است و این در حالی است که فروشگاه اپ استور اپل در آستانه رویارویی با دادگاه است. این دادگاه مربوط به اختلافات بین شرکت اپل و اپیک گیمز بر سر قوانین ضد انحصارطلبی است. اپیک گیمز اپل را متهم کرده است که قوانین این شرکت مانع از ایجاد یک رقابت سالم بین شرکت‌های مختلف است.

ظاهراً رون اوکاموتو قرار است در دادگاه آتی شرکت اپل و اپیک گیمز شهادت دهد. مارک گورمن، هاوکی، نماینده بلومبرگ دریافت که نه تنها اوکاموتو به عنوان شاهد بالقوه در این دادگاه ذکر شد، بلکه اسناد دادگاه نیز وی را به عنوان معاون سابق در روابط توسعه‌دهندگان جهانی توصیف کرد، رئیس این بخش، نه معاون فعلی بخش روابط توسعه‌دهندگان. بلومبرگ اکنون گزارش داده است که سوزان پرسکوت، رئیس بازاریابی محصولات، جانشین وی شده است که از سال ۲۰۱۵ شروع به فعالیت در یکی از چهره‌های عمومی این شرکت کرد.

جابز در زمان استخدام اوکاموتو گفت:

ما از اینکه رون به تیم روابط توسعه دهنده ما هدایت می‌شود بسیار هیجان‌زده هستیم. تجربه دست اول رون در دو توسعه دهنده موفق مک به اپل کمک می‌کند تا حتی یک شریک بهتر برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث ما باشد.

اوکاموتو پیش از این معاون مدیر محصولات و بازاریابی محصولات گرافیکی در ادوبی سیستم بود، جایی که او مسئول بازاریابی جهانی و مدیریت بسیاری از محصولات برنده جایزه از جمله فتوشاپ، ایلوستریتور و افتر ایفکت بود. قبل از پیوستن به ادوبی، اوکاموتو مدیر بازاریابی محصولات در ماکرومدیا آی ان سی بود.

رون اوکاموتو پیش از استخدام شدن در اپل، برای شرکت ادوبی کار می‌کرد

اپل

اوکاموتو دارای مدرک لیسانس علوم مدیریت بازرگانی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. پرسکات دارای مدرک لیسانس مهندسی سیستم و فوق لیسانس علوم کامپیوتر است. وی همچنین سابقاً از ادوبی است و در سال ۲۰۰۳ این شرکت را برای اپل ترک کرد. جالب است که خروج آقای اوکاموتو در سندی مشخص شد که وی را به عنوان شاهد بالقوه پرونده در جریان بین اپل و بازی‌های اپیک معرفی کرده است. تیم کوک، کریگ فدریگی و فیل شیلر نیز در این لیست هستند.

وضعیت اوکاموتو به عنوان یک کارمند سابق شرکت اپل در روز جمعه در لیست شاهدان ارائه شده توسط اپل به دادگاه برای محاکمه آینده خود در برابر توسعه دهنده فورتنایت یعنی اپیک گیمز آی ان سی اعلام شد. لیست شاهدان بیان کرده است که ممکن است در دادگاه از وکالت اوکاموتو استفاده شود و او می‌تواند در مورد موارد مختلف شهادت دهد، مانند سیاست‌های فروشگاه اپ استور، مدل تجاری، ابزار‌های توسعه دهنده و توافق نامه‌های بین اپل و توسعه‌دهندگان شخص ثالث.

فروشگاه اپ استور تحت نظارت مقررات ضد انحصاری و برخی از توسعه‌دهندگان به دلیل هزینه‌ها و قوانین پیچیده مورد بررسی قرار گرفته است. اپل اخیراً سهم درآمد خود را از خرید برنامه به ۱۵ درصد از ۳۰ درصد برای توسعه‌دهندگانی تقسیم کرده است که درآمد سالانه آن‌ها کمتر از ۱ میلیون دلار است.

نقش وی توسط سوزان پریسکوت، یک مدیر محترم اپل که قبلاً نظارت بر بازاریابی برای برنامه‌های خود اپل را بر عهده داشته و اکنون مسئولیت بازاریابی آموزشی را نیز بر عهده دارد. فروشگاه اپ استور تحت نظارت فیل شیلر، رئیس سابق بازاریابی شرکت و مت فیشر، معاون رئیس شرکت است.

دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز تقریباً یک سال است که ادامه دارد

فروشگاه اپل

پیش از این نیز این شرکت به دنبال اظهار رئیس سابق بخش نرم‌افزاری آی او اس یعنی اسکات فارستال برای شهادت در دادگاه بوده است. اپیک گیمز اظهار داشت که اکنون «به دنبال آقای اسکات فارستال» است. در طرف دیگر، اپل اظهار داشت که «با استعفای آقای فارستال قبل از روز چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹ (۱۰ مارس ۲۰۲۱) مخالفت نخواهد کرد»، اما این واقعیت را تکرار کرد که قصد دارد از پس از استعفای وی، شخص دیگری را جایگزین او کند و نمی‌تواند کارمندان سابق را مجبور به شرکت در دادگاه برای شهادت در مورد اختلافات حقوقی مداوم کند.

اپل گفت که برای حل این مسئله با اپیک گیمز «همکاری» خواهد کرد، اما اپل گفت که اپیک گیمز نمی‌تواند به‌طور نامحدود در این باره تحقیق کند. اگر این شرکت قصد داشته باشد تا شاهد دیگری را پیدا کند، با آن همکاری نخواهد کرد.

جلسه دادرسی اوکاموتو همچنان برگزار خواهد شد، اما ممکن است کمتر از یک ساعت طول بکشد. به نظر می‌رسد وی سیاست فروشگاه اپ استور، مدل تجاری، مقایسه با توسعه مک او اس و «تحول در تجارت نرم‌افزار برنامه» را اثبات کرده است.

اپل از سیاست خود در قبال اپیک گیمز دفاع کرد و گفت که ما معتقدیم که یک بازار پررونق و رقابتی‌ایده‌های بزرگی را برای همه شرکت‌ها از جمله اپیک گیمز به وجود خواهد آورد. فروشگاه اپ استور همیشه مانند موشکی برای موفقیت توسعه‌دهندگان برنامه‌های مختلف بوده است و این موضوع تا حدودی به این دلیل است که ما استاندارد‌های سخت‌گیرونه‌ای را به‌منظور منصفانه نگه داشتن پلتفرم خود تعیین می‌کنیم. راه طراحی، ساخت و عرضه هر برنامه‌ای برای همه توسعه‌دهندگان باز است. ما برای محافظت از مشتریان در برابر نرم‌افزار مخرب و جلوگیری از جمع‌آوری گسترده داده‌ها بدون رضایت آن‌ها، به‌شدت با توسعه‌دهندگان خاطی برخورد می‌کنیم.

ما مشتاقانه منتظر همکاری با سازمان رقابت و بازار انگلستان برای رسیدگی به حقوق حریم خصوصی خود هستیم و حاضر هستیم اطلاعات راجع به چگونگی دستورالعمل‌های امنیتی و محتوایی اپ استور را با این سازمان به اشتراک گذاریم. همگی متوجه خواهند شد که چگونه اقدامات ما فروشگاه اپ استور را به یک فروشگاه توسعه‌دهنده بازار مورد اعتماد توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان شده است.

این دو شرکت در جلسه‌ای که فعلاً برای ژوئیه ۲۰۲۱ تعیین شده است، آماده جنگ در دادگاه هستند. تقریباً یک سال از آغاز اختلافات بین اپیک گیمز و اپل می‌گذرد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید