رکوردشکنی تعداد بدافزار های سیستم عامل مک او اس اپل در سال ۲۰۲۰ - تکفارس 
رکوردشکنی تعداد بدافزار های سیستم عامل مک او اس اپل در سال ۲۰۲۰ - تکفارس 
رکوردشکنی تعداد بدافزار های سیستم عامل مک او اس اپل در سال ۲۰۲۰ - تکفارس 

رکوردشکنی تعداد بدافزار های سیستم عامل مک او اس اپل در سال ۲۰۲۰

محمدحسین فرقانی
۳ فروردین ۱۴۰۰ - 19:53
امنیت لینوکس

آخرین گزارشات منتشرشده از سوی رسانه‌ها حاکی از این هستند که در دوازده ماه گذشته، شاهد رشد چشمگیر بدافزارها در دستگاه‌هایی که از سیستم‌عامل مک‌اواس بهره می‌برند، بوده‌ایم.

به گزارش اطلس وی‌پی‌ان (Atlas VPN)، تعداد بدافزارهایی که توسط هکرها روی دستگاه‌های کامپیوتری اپل هدف گرفته شد، در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۰۰۰٪ افزایش پیدا کرد. آن‌ها رقم دقیق این افزایش درصدی چشمگیر را ۱۰۹۲ درصد اعلام کردند. تعداد کل نمونه بدافزارهایی هم که در سال گذشته انتشار پیدا کرد نیز چیزی حدود ۶۷۴٫۲۷۳ بدافزار بود؛ رقمی که در مقایسه با آمار پارسال (۵۶٫۵۵۶ بدافزار) به‌شدت افزایش پیدا کرده.

این آمار بدین معناست که سال ۲۰۲۰ از لحاظ امنیتی برای دارندگان دستگاه‌های کامپیوتر اپل و در کل تیم امنیتی مک‌اواس، اصلاً سال خوبی نبوده‌است. اطلس وی‌پی‌ان هم‌چنین به این موضوع اشاره نمود که اگر تمام بدافزارهایی که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ را جمع کنیم، به عدد ۲۱۹٫۲۵۷ می‌رسیم که باز هم از ارقامی که برای سال ۲۰۲۰ منتشر شد، به مراتب کمتر است.

بیشترین تعداد بدافزارهای گزارش‌شده روی سیستم‌عامل مک‌اواس در یک سال میلادی تا پیش از این مربوط به سال ۲۰۱۸ بود؛ سالی که دستگاه‌های اپل در مجموع با چیزی حدود ۹۲٫۰۰۰ نمونه بدافزار مختلف روبه‌رو شدند.

اپل

به گفتهٔ ریچل وِلش (Rachel Welch)، مدیر اجرایی اطلس وی‌پی‌ان، این مسئله هم‌چنین این موضوع را مطرح می‌نماید که «ساخت و پراکنده‌نمودن بدافزارهای کامپیوتری هم‌اکنون آسان‌تر از همیشه شده‌است.

امروزه هکرها دیگر نیازی به تجهیزات پیشرفته یا مهارت‌های برنامه‌نویسی خاصی برای حمله به یک سیستم کامپیوتری ندارند؛ آن‌ها می‌توانند با خرید یک کد بدافزار از قبل آماده‌شده و اعمال تغییرات موردنظرشان در آن، تهدیدی کاملاً جدید برای سیستم‌های امنیتی تولید کنند.»

اولین بار این دستگاه‌های مک‌بوکی که از چیپ M1 اپل بهره می‌بردند (نظیر مک‌بوک ایر ۱۳ یا مک‌بوک پرو ۱۳) بودند که به‌عنوان هدف، تحت حملهٔ امنیتی قرار گرفتند.

با این حال اطلس وی‌پی‌ان به این موضوع نیز اشاره نمود که تعداد بدافزارهای سیستم‌عامل ویندوز هم‌چنان با اختلاف هنگفتی بیشتر از این تعداد برای سیستم‌عامل مک‌اواس اپل است. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۹۱ میلیون (رکورد!) نمونه بدافزار برای دارندگان سیستم‌عامل ویندوز تولید گشت؛ این بدین معنا است که روزانه شاهد چیزی حدود ۲۴۹٫۴۵۲ بدافزار بودیم.

منبع: TechRadar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید