بررسی سامسونگ گلکسی F62 - تکفارس 
بررسی سامسونگ گلکسی F62 - تکفارس 

بررسی سامسونگ گلکسی F62

خشایار جهانی
بررسی تخصصی، مقالات ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
بررسی سامسونگ گلکسی F62

به‌نظر می‌رسد که بازار گوشی‌های میان‌رده تنوع فراوانی دارد و شرکت سامسونگ نیز سعی دارد بیشترین تمرکز خود را روی این بخش بگذارد. به همین دلیل، این شرکت محصولات میان‌رده فراوانی را سالانه راهی بازار می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها گوشی‌های سری گلکسی A هستند. همچنین گوشی‌های اقتصادی این شرکت با پیشوند M ساخته و عرضه می‌شنود. اکنون شاید اندکی عجیب به‌نظر برسد که این شرکت گوشی میان‌رده دیگری از سری F (گلکسی F62) نیز تولید می‌کند.

دلیل تولید چنین میان‌رده‌هایی (سری F)، بیشتر برای رقابت با شرکت‌های چینی است تا بتواند با محصولات متنوع آن‌ها رقابت کند و بازار بیشتری را به‌دست بگیرد. سال گذشته این غول کره‌ای اولین گوشی سری F خود را با نام گلکسی F41 روانه بازار کرد.

در ادامه معرفی F41، حالا این شرکت نسخه بعدی سری F را با نام گلکسی F62 با قیمتی حدود ۲۷۰ یورو عرضه کرده است. سامسونگ در این گوشی از پردازنده اگزینوس ۹۸۲۵ که سال‌های قبل در پرچمداران سامسونگ قرار داشت، استفاده کرده است. این گوشی دارای نمایشگر سوپر آمولد (Super AMOLED) و باتری غول‌آسای ۷۰۰۰ میلی‌آمپری است. در این بررسی سعی بر این است که نقاط مثبت و منفی این گوشی و رقیبان آن را مطرح کنیم.

نگاه کلی به سامسونگ گلکسی F62

F62

در حال حاضر، گلکسی F62 یکی از بهترین گزینه‌های خرید گوشی هوشمند زیر ۳۰۰ دلار است. این تلفن همراه هوشمند دارای عملکرد فوق‌العاده، نمایشگری خوب و باتری بزرگ می‌باشد که در این قیمت شگفت‌انگیز است. شاید در نور کم تصاویر ثبت‌شده کیفیت عالی نداشته باشند، اما نرم‌افزار دوربین این گوشی می‌تواند مشکلات سخت‌افزاری آن را حل کند. گلکسی F62 دارای طراحی خاص و عجیبی نیست، ولی بزرگترین نکته، باتری بسیار بزرگ آن است که می‌تواند تا دو روز گوشی را روشن نگه دارد.

طراحی و نمایشگر

 

نمایشگر ۶٫۷ اینچی سوپر آمولد

رزولوشن فول اچ دی پلاس (۱۰۸۰×۲۴۰۰)

نرخ نوسازی تصویر ۶۰ فریم بر ثانیه

محافظ گوریلا گلس ۳

دو سیمکارت

درگاه USB-C

F62

گلکسی F62 سنگین و ضخیم است (۹٫۸ میلی‌متر ضخامت و ۲۱۸ گرم وزن) و همان‌طور که گفته شد یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های موجود در بازار را داراست. فریم این گوشی باریک نیست اما پنل پشتی پلی‌کربنات آن یا همان «Glastic»، که سامسونگ آن را چنین می‌نامد، باعث خوش‌دست شدن این گوشی می‌شود. همچنین طراحی رنگ گرادیانت آن در هر سه رنگ باعث زیبایی این گوشی هوشمند شده است. متاسفانه سامسونگ کیس سیلیکونی در جعبه این گوشی قرار نداده است.

این تلفن هوشمند دارای درگاه USB-C، حفره‌های مرتبط با بلندگو و درگاه هدفون در قسمت پایین خود است. به‌علاوه، سامسونگ در این گوشی دگمه پاور و حسگر اثر انگشت را ادغام کرده است. همچنین جای سیمکارت، درگاه میکرو اس دی در قسمت بالای سمت چپ و دگمه‌های ولوم صدا در سمت راست قرار دارند.

در پنل جلویی شاهد نمایشگر ۶٫۷ اینچی سوپر آمولد با رزولوشن فول اچ دی پلاس هستیم. دوربین سلفی این گوشی به شکل حفره‌ای در مرکز بالای نمایشگر واقع شده است که اندکی نیز بزرگ‌تر از معمول است. البته، حاشیه‌های کناری این گوشی بسیار باریک بوده و در نتیجه نسبت ابعاد تصویر به بدنه بیشتری را نصیب کاربران خواهد کرد.

با وجود این‌که این گوشی بسیاری از مشخصات پرچمداران را دارد، اما یکی از قابلیت‌هایی که وجود ندارد نبود نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی است. گلکسی F62 دارای نرخ کنتراست ۱ به ۱۰۰۰۰۰۰ و پشتیبانی از ۱۶ میلیون رنگ نیز هست و در کارهای رسانه‌ای و پخش تصاویر هیچ نقصی ندارد، اما متاسفانه فعلاً از اچ دی آر (HDR) پشتیبانی نمی‌کند.

سامسونگ اعلام کرده است که روشنایی نمایشگر این دستگاه ۴۸۰ نیت است که شاید خیلی چشم‌گیر نباشد، اما کاملاً مناسب است. در ضمن، کاربران می‌توانند مانند دیگر محصولات سامسونگ، از حالت‌هایی مثل نحوه نمایش رنگ، گرمی و سردی آن، حالت مراقبت از چشم، روشن کردن حالت تاریک و … استفاده کنند. در مجموع این گوشی به غیر از نداشتن نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی، هیچ نقصی در نمایشگر خود ندارد.

دوربین

۶۴ مگاپیکسلی اصلی، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، ۵ مگاپیکسلی ماکرو و ۵ مگاپیکسلی عمق

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی

قابلیت فیلم‌برداری ۴کی با ۳۰ فریم بر ثانیه، ۱۰۸۰ پیکسل با ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، ۷۲۰ پیکسل با ۳۰/۶۰/۲۴۰ فریم بر ثانیه

F62

این گوشی دارای ۴ حسگر اصلی در پنل پشتی است. حسگر اصلی آن از نوع سونی IMX682 است که در کنار آن، حسگرهای ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، ۵ مگاپیکسلی ماکرو و ۵ مگاپیکسلی عمق قرار دارند. در قسمت جلویی، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی قرار دارد که دارای همان حسگر گلکسی اس ۲۰ اف ای و گلکسی A71 است.

تصاویر گرفته شده در نور روز و حتی هوای ابری فوق‌العاده است، اما تصاویر ضبط شده در نور کم انتظارات را برآورده نمی‌کند. احتمالاً به‌زودی به‌روزرسانی‌هایی برای دوربین این گوشی منتشر می‌شود تا مشکل عکس در نور کم را برطرف کند.

مانند بقیه گوشی‌هایی که دارای حسگر ۶۴ مگاپیکسلی هستند، F62 هم دارای گزینه‌ای است که عکس گرفته‌شده را تا کیفیت ۱۶ مگاپیکسل کوچک می‌کند. به‌علاوه، گزینه‌ای هم برای گرفتن عکس با کیفیت ۶۴ مگاپیکسلی نیز وجود دارد. داشتن حسگری با مگاپیکسل بالا باعث بهتر بودن دامنه پویای عکس خواهد شد و این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند با کیفیت بهتری عکس را ادیت کرده یا برش دهند.

در نور زیاد رنگ‌های تصاویر به‌شدت زنده هستند. اچ دی آر نیز جزئیات را بیشتر و بهتر در تصاویر نشان می‌دهد. سرعت فوکوس تصویر نیز بسیار بالاست و ثبت عکس نیز تقریبا بلافاصله است. به‌‌علاوه حالت پرو نیز در دسترس است و کاربران می‌توانند سرعت شاتر، کنتراست، آی آس آو (ISO) و … را تغییر دهند.

حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض این گوشی دارای ثبت تصاویر تا زاویه ۱۲۳ درجه است که می‌تواند سوژه‌های بیشتری را در یک عکس جای داد. خوشبختانه کل شکل تصاویر، برخلاف خیلی از گوشی‌های دیگر، یکسان بوده و کیفیت سوژه در مرکز و کنار تصاویر با یکدیگر فرق نمی‌کنند.

گلکسی F62

هر دو حسگر ۵ مگاپیکسلی ماکرو و عمق نیز خوب عمل می‌کنند. حسگر ماکرو در فاصله ۴ سانتی‌متری تا سوژه بهترین عکس‌های ماکرو را خواهد گرفت. البته شاید رنگ‌ها به خوبی دوربین اصلی نباشند. حسگر عمق نیز که فقط برای عکس‌های پرتره کارایی دارد نیز وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، اگرچه در ثبت تصویر در نور کم ضعف دارد.

سرانجام، عکس‌برداری در شب گوشی گلکسی F62 باقی می‌ماند که تعریف چندانی ندارد. «بهینه‌ساز تصویر» در نور کم هنگامی عمل می‌کند که تقریبا هیچ نوری در محیط نباشد. عکس‌هایی که در شب زیر نور تیر چراغ برق گرفته می‌شود خوب است اما در بسیاری از موارد مشابه، تصویر دارای نویز زیادی است. به‌علاوه ذخیره عکس‌هایی که با «حالت شب» گرفته می‌شود مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد.

F62

عکس‌های دوربین سلفی این گوشی بسیار خوب و باکیفیت هستند. کیفیت تصاویر گرفته شده از چهره نیز عالی است. تصاویر جزئیات زیادی را در بر دارند. دوربین سلفی می‌تواند با کیفیت ۴کی و ۳۰ فریم بر ثانیه نیز فیلم‌برداری کند. همچنین دوربین‌های اصلی نیز می‌توانند با کیفیت ۴کی ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰ پیکسل با ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

نرم‌افزار و عملکرد

پردازنده اگزینوس ۹۸۲۵

رم ۶ و ۸ گیگابایتی

ظرفیت داخلی ۱۲۸ گیگابایتی، قابلیت ارتقا تا ۱ ترابایت

رابط کاربری OneUI 3.1 با سیستم‌عامل اندروید ۱۱

F62

پردازنده اگزینوس ۹۸۲۵ که در گلکسی F62 قرار دارد، در سال ۲۰۱۹ در گوشی پرچمدار گلکسی نوت ۱۰ مورد استفاده قرار گرفت. این پردازنده ۷ نانومتری دارای دو چیپست شخصی‌سازی‌شده در کنار دو چیپست کورتکس A75 برای کارهای سنگین و چهار چیپست A55 برای کارهای سبک است. سامسونگ ادعا می‌کند که این پردازنده‌ها هنوز هم عملکردی عالی دارند. البته باید گفت که عملکرد آن‌ها با عملکرد بهترین پردازنده‌های میان‌رده بازار تقریبا یکسان است.

امتیاز F62 در بنچمارک انتوتو ۴۴۱۴۵۶ بود که تقریبا مشابه با ادعای سامسونگ (۴۵۰۰۰۰) است. امتیاز این گوشی در بنچمارک گیک‌بنچ و جی اف اکس بنچ (GFXbench) به‌ترتیب ۱۹۳۶ و ۶۸ است. امتیاز آزمون چندهسته‌ای این گوشی در گیک‌بنچ تقریبا ۲۰ درصد کمتر از ادعای سامسونگ (۲۴۰۱) است.

F62

باید گفت که برای یک گوشی میان‌رده، این امتیازات بیش از حد انتظار است، ولی در حد گوشی پرچمدار نیست. اگرچه، امتیاز این گوشی در بنچمارک‌ها نشان از ارزش این گوشی نسبت به قیمت خود دارد. برای مثال به‌هنگام رفتن از برنامه‌ای به برنامه دیگر هیچ لگی مشاهده نمی‌شود. رم زیادی برای اجرای برنامه‌ها وجود دارد و پیمایش در برنامه‌ها و مرورگر کروم نیز به‌راحتی انجام می‌شود. این گوشی در دو نسخه ۶/۱۲۸ و ۸/۱۲۸ (قیمت حدود ۲۰ دلار بیشتر) به فروش می‌رسد.

پردازنده گرافیکی این گوشی Mali-G76 است که به‌راحتی می‌تواند تمامی بازی‌های سنگین موجود در بازار را، مانند CODM، اجرا کند. گلکسی F62 تمام بازی‌ها را در کیفیت خیلی بالا و نرخ نوسازی تصویر حداکثری اجرا می‌کند و حدود یک ساعت طول می‌کشد تا گرما باعث افت فریم شود. درمجموع هیچ تلفنی با این قیمت توانایی اجرای بازی خاصی مثل CODM را با بالاترین کیفیت ندارد.

حسگر اثر انگشت کناری این گوشی نیز بسیار سریع و خوب است. در زیر بدنه، بلندگو وجود دارد که صدای بسیار بلندی داشته، اما در ولوم بالا ممکن است کمی کیفیت آن پایین بیاید. همچنین میکروفون و هندزفری نیز کیفیت مناسبی دارند و ویژگی هپتیک این گوشی نیز به‌خوبی عمل می‌کند. درنهایت، کیفیت ارتباطی این گوشی که دارای باند دوگانه ۴G است نیز بدون مشکل می‌باشد.

گلکسی F62 با اندروید ۱۱ به بازار عرضه می‌شود و همچنین در کنار آن، دارای رابط کاربری OneUI 3.1 است که تغییراتی را نسبت به OneUI 3.0 داشته است. در بخش امنیت، فولدر امن ناکس ۳٫۷ (Knox 3.7 Secure Folder) نیز وجود دارد که می‌تواند تمامی فایل‌های مهم کاربران را در آن ذخیره کرد. تمامی این‌ها نشان از پیشرفت نرم‌افزاری سامسونگ نسبت به سال‌های قبل است.

باتری

ظرفیت ۷۰۰۰ میلی‌آمپری

دارای شارژر ۲۵ واتی

مدت‌زمان شارژ از ۰ درصد تا ۵۰ درصد حدود ۵۰ دقیقه

سامسونگ گلکسی F62

کم هستند گوشی‌هایی که دارای باتری به این بزرگی باشند. قبلاً فقط در گلکسی M51 چنین باتری غول‌آسایی را دیده بودیم که سال گذشته عرضه شده بود. در آزمون باتری، که فیلم با نور و صدای متوسط پخش شد، گلکسی F62 توانست ۳۷ ساعت به پخش ویدیو بپردازد که مدت‌زمانی بسیار طولانی است و قدرت باتری را نشان می‌دهد که به‌نوعی رکورد است. البته تست‌های دیگران کمتر از این مدت‌زمان را نشان می‌داد، ولی در حالت عادی، باتری این گوشی تا دو روز دوام خواهد آورد. با باتری F62 می‌توانید ۷ الی ۸ ساعت به‌طور مداوم به دیدن فیلم، گشتن در فضای مجازی، دیدن کلیپ در یوتیوب و… بپردازید.

تنها مشکل، شارژر ۲۵ واتی این گوشی است که برای باتری غول‌آسایی به این حجم نامناسب است، زیرا تقریبا ۲ ساعت و نیم طول می‌کشد تا گوشی از ۰ به ۱۰۰ درصد شارژ برسد. اما نکته مثبت این‌جاست که گلکسی F62 قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس دارد.

F62

جمع‌بندی

به‌نظر می‌رسد که گلکسی F62 از نظر باتری هیچ رقیبی ندارد. درست است که ضخیم و سنگین است، اما می‌تواند حتی به جای پاوربانک نیز استفاده شود و علاوه بر آن بازی‌های سنگین را به‌راحتی اجرا ‌کند. عکس‌برداری در روز فوق‌العاده است، اما عکس‌های گرفته‌شده در شب نیازمند به‌روزرسانی نرم‌افزاری است. کیفیت تصویر نمایشگر این گوشی فوق‌العاده است، اما تنها مشکلش، نبود نرخ نوسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی است. از نظر نرم‌افزاری این گوشی به‌روزرسانی‌های زیادی را دریافت می‌کند و از این بابت جای نگرانی نیست.

حالا در مورد رقبای این گوشی حرف بزنیم. گوشی وان پلاس نورد با ۶ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، پردازنده اسنپدراگون ۷۶۵G، دوربین سه‌گانه و باتری ۴۱۰۰ میلی‌آمپری است که قیمتی حدود ۲۱۵ دلار دارد. جدا از این‌که وان پلاس نورد دارای آنتن ۵G است و دارای نمایشگری با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز نیز می‌باشد. از دیگر گوشی‌های این رنج قیمتی می‌توان می ۱۰ آی را نام برد که دارای رم ۸ گیگابایتی و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی است که قیمتی حدود ۲۲۰ دلار دارد.

البته گوشی می ۱۰ دارای درگاه کارت حافظه نیست و نمایشگر ال سی دی آن چنگی به دل نمی‌زند. همچنین پردازنده اسنپدراگون ۷۵۰G آن ضعیف‌تر از پردازنده اگزینوس ۹۸۲۵ است. با این وجود، این گوشی دارای آنتن ۵G است، قابلیتی که F62 از آن بی‌بهره است.

با توجه به این مقایسه، از نظر عملکردی می‌توان F62 را برنده اعلام کرد و باید گفت که در این بازه قیمتی، این گوشی فوق‌العاده است و نیاز بسیاری از کاربران را رفع خواهد کرد.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.