احتمال استفاده از نمایشگر ۸K در هدست واقعیت مجازی اپل - تکفارس 
احتمال استفاده از نمایشگر ۸K در هدست واقعیت مجازی اپل - تکفارس 
احتمال استفاده از نمایشگر ۸K در هدست واقعیت مجازی اپل - تکفارس 

احتمال استفاده از نمایشگر ۸K در هدست واقعیت مجازی اپل

مهدی ملکی
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - 19:30
هدست واقعیت مجازی اپل

با توجه به گزارشی که وب‌سایت Bloomberg مدتی پیش در ماه ژانویه در مورد تلاش‌های اپل روی دستگاه‌های واقعیت مجازی بالارده و البته گران‌قیمت منتشر کرد، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۲ میلادی سرانجام شاهد معرفی این محصولات باشیم.

حال وب‌سایت The Information در این باره موارد جدیدی را گزارش کرده است که می‌تواند انتظارات کاربران را باری دیگر جهت دهد. این موارد شامل رندرهای جدیدی است که گفته می‌شود براساس تصاویر مراحل نهایی نمونه اولیه این هدست‌های واقعیت مجازی اپل، شکل گرفته‌اند.

گزارش مذکور چندین عدد از موارد افشا شده در وب‌سایت Bloomberg شامل استفاده از مواد اولیه پارچه‌ای جهت کاهش وزن نهایی محصول و البته قیمت گران آن را تایید می‌کند. این گزارش افزون بر موارد مذکور به قیمت ۳۰۰۰ دلاری نیز اشاره دارد که از اکثر هدست‌های واقعیت مجازی مجزای حال حاضر بازار مانند اوکولوس کوئست ۲ (Oculus Quest 2) با قیمت ۲۹۹ دلار، گران‌تر است.

هدست واقعیت مجازی اپل

طراحی کلی هدست واقعیت مجازی اپل که در این تصاویر مشاهده می‌شود بسیار شبیه اکثر محصولات دیگر این شرکت است که در آن می‌توان نقش بزرگ بند اپل واچ‌ها و البته پارچه موجود در هوم پادها را مشاهده کرد.

جزئیات جدید در مورد سخت‌افزار هدست واقعیت مجازی اپل

جزئیات جدیدی از سخت‌افزار این دستگاه مورد انتظار نیز مشخص شده است که به استفاده از آن در نقش یک هدست واقعیت مجازی و همچنین یک دستگاه ترکیبی واقعیت مجازی اشاره می‌کند که بیش از ۱۲ جفت دوربین دارد. این دوربین‌ها که برای رهگیری حرکت دست استفاده خواهند شد، احتمالاً در کنار حسگرهای LIDAR استفاده شوند که پیش‌تر درون آیپد پرو و آیفون ۱۲ پرو برای بهره‌گیری از واقعیت افزوده مشاهده کرده بودیم. حسگرهای LIDAR معمولاً جهت نقشه‌برداری از موقعیت اتاق یا مکان حال حاضر دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود که اپل در این دستگاه بلندپروازانه خود از نمایشگر دوگانه ۸K همراه با فناوری رهگیری حرکت چشم نیز استفاده خواهد کرد. البته اگر اپل واقعاً به دنبال پیاده‌سازی چنین ایده‌ای باشد، شاهد ارائه رزولوشنی خواهیم بود که نسبت به تمام هدست‌های واقعیت مجازی کنونی بازار، بالاتر به شمار می‌آید.

گزارش در بخش‌هایی می‌افزاید که این نمایشگر پرمصرف در تمام مراحل از تمام رزولوشن قابل اجرا استفاده نخواهد کرد. در حقیقت ذکر شده است که در عوض از فناوری رهگیری حرکت چشم استفاده خواهد شد تا قسمت‌هایی از نمایشگر که در دید کاربر قرار ندارند با رزولوشن پایین‌تری اجرا شوند و بنابراین کارایی هدست افزایش پیدا کند. این روش در دنیای واقعیت مجازی سابقه طولانی دارد و معمولاً با نام foveated rendering شناخته می‌شود. طبق گزارشی که پیش‌تر وب‌سایت Bloomberg ارائه کرده بود، تراشه این دستگاه در رده پردازنده‌های اپل سیلیکون قرار خواهد گرفت و قدرتی بیشتر از تراشه‌های M1 کنونی ارائه خواهد داد.

طبق قسمت‌های دیگری از این گزارش، اپل در حال آزمایش روی روش‌های بسیاری جهت کنترل است که از جمله آن‌ها می‌توان به رهگیری حرکات دست و چشم توسط یک صفحه جداگانه واقع در لبه کناری هدست واقعیت مجازی این شرکت، اشاره کرد. جدای از این‌ها به یک لوارم جانبی انگشت‌مانند هم اشاره شده که البته گویا هنوز در مراحل اولیه توسعه به سر می‌برد و استفاده از آن قطعی نشده است.

سرانجام ادعا شده است که این محصول بیشتر یک دستگاه واقعیت مجازی با پشتیبانی از فرایندهای محدود واقعیت افزوده خواهد بود که هنوز هم می‌توان از آن به عنوان قدمی بزرگ جهت رسیدن اپل به هدف نهایی خود نام برد: یک دستگاه واقعیت افزوده سبک که به راحتی از عینک‌های هوشمند قابل تمایز است. با این حال به نظر می‌رسد که ما هنوز هم سال‌ها از عرضه این دستگاه فاصله داریم و نمی‌توان به تمام گزارش‌های منتشر شده اعتماد کرد. نه تنها ممکن است که منبع این گزارش‌ها کاملاً‌ جعلی باشد بلکه شاید بسیاری از ایده‌های کنونی اپل به شکلی دیگر در محصول نهایی تجلی یابند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید