تغییرات آب و هوایی زندگی حشرات را تهدید می‌کند - تکفارس 
تغییرات آب و هوایی زندگی حشرات را تهدید می‌کند - تکفارس 
تغییرات آب و هوایی زندگی حشرات را تهدید می‌کند - تکفارس 

تغییرات آب و هوایی زندگی حشرات را تهدید می‌کند

حامد شهرزاد
۱۷ دی ۱۳۹۹ - 12:30
Climate-Change-Insect

حشرات در تحمل دمای بالای ناشی از تغییرات آب و هوایی با مشکل روبه‌رو هستند و ممکن است بدن آن‌ها بیش از حد گرم شود. بر اساس مطالعه جدید دانشگاه لوند در سوئد، توانایی تولید مثل آن‌ها نیز به‌شدت تحت تأثیر افزایش دما، حتی در مناطق شمالی جهان قرار دارد.

حشرات نمی‌توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند، در عوض به‌شدت تحت تأثیر درجه حرارت محیط پیرامون خود هستند. در مطالعه اخیر محققان، آن‌ها دو گونه از سنجاقک‌ها که در سوئد را که بسیار به هم مرتبط هستند، مطالعه کردند. هدف این مطالعه درک قدرت و توانایی آن‌ها برای تحمل تغییرات دما بود.

برای مطالعه این، محققان از ترکیبی از تحقیقات میدانی در جنوب سوئد و فناوری دوربین مادون قرمز (ترموگرافی) استفاده کردند. این فناوری اندازه‌گیری دمای بدن را در شرایط طبیعی امکان‌پذیر می‌کند. این اطلاعات سپس به میزان بقا و موفقیت تولید مثل سنجاقک‌ها در جمعیت و محیط طبیعی آن‌ها مرتبط شد.

نتایج جدید نشان می‌دهد که شانس زنده ماندن این سنجاقک‌ها در دمای نسبتاً کم یعنی ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد بالا بود. از طرف دیگر، ظرفیت تولید مثل، بسته به نوع آن‌ها در دمای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر بود.

مطالعات جدید نظریه مشهور مبنی بر انعطاف‌پذیری حیوانات را به چالش می‌کشد

Climate-Change-Insect

اریک سونسون، استاد گروه زیست‌شناسی در دانشگاه لوند که این مطالعه را هدایت کرده است، گفته است:

بنابراین بین زنده ماندن از یک طرف و توانایی تولید مثل از طرف دیگر یک تعارض وابسته به دما وجود دارد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که توانایی سنجاقک‌ها برای کنترل دمای بدن خود ناشی از گرما محدود است. حشرات بی‌مهره خونسرد هستند، بنابراین برای بالا بردن دمای بدن خود به منابع خارجی مانند خورشید یا سنگ‌های گرم تکیه می‌کنند.

اریک سوونسون گفته است:

نتایج ما نشان می‌دهد که حیوانات خونسرد حتی اگر در نیمکره شمالی بسیار دور زندگی کنند ممکن است از گرمای بیش از حد رنج ببرند و توانایی آن‌ها در ایجاد دمای بدن در برابر افزایش دمای خارجی محدود است. نتایج همچنین یک نظریه مشهور مبنی بر انعطاف‌پذیری حیوانات را به چالش می‌کشد. انعطاف‌پذیری حیوانات یعنی انعطاف‌پذیری فردی آن‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در شرایط سخت‌تر محیطی مثلاً در هنگام امواج گرما زنده بمانند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید